سرمقاله

از فرهنگ غافل نشویم / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16767  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 20 مهر 1402
    نسخه‌های رفرش خانواده PS5 معرفی شدند
    طراحی جدید‌ و حافظه داخلی‌ بیشتر!
    سونی به صورت رسمی از نسخه جدید کنسول‌های خود رونمایی کرد که از یک قابلیت بسیار جذاب بهره می‌برند.
    در نوامبر سال ۲۰۲۰، سونی رسما از کنسول نسل نهمی خود موسوم به پلی‌ استیشن ۵ رونمایی کرد. از آن زمان تا به امروز، سونی تنها رنگ‌ها و باندل‌های جدیدی از کنسول خود را عرضه کرده و خود کنسول هیچ تغییر طراحی و یا سخت‌افزاری مهمی را به خود ندیده است. حالا اما غول فناوری ژاپن امروز از نسخه‌های جدید خانواده پلی استیشین ۵ با طراحی تازه رونمایی کرد که با برخی ویژگی‌های مهم نیز همراه شده‌اند.
    در ابتدا باید اشاره کنیم که این دستگاه نسخه اسلیم کنسول اصلی محسوب نمی‌شود و سونی آن را پلی استیشن ۵ جدید می‌نامد. البته برخلاف آن که واژه اسلیم در نام پلی استیشن ۵ جدید ذکر نشده است، کنسول جدید سونی در مقایسه با نسخه قبلی آن نازک‌تر شده و اندازه آن نیز تا ۳۰ درصد کوچک‌تر شده است.
    به مانند قبل، سونی پلی استیشن ۵ جدید را در دو نسخه استاندارد و دیجیتال معرفی کرده است. مدل استاندارد برخلاف نسخه دیجیتال از دیسک درایو بهره می‌برد. البته تفاوت بین نسخه‌های استاندارد و دیجیتالی دیگر بی‌معنی شده چرا که دیسک درایو دستگاه حالا به آسانی جدا می‌شود و نسخه استاندارد به مدل دیجیتالی بدل می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند با خرید دیسک درایو کنسولی دیجیتالی خود را به نسخه استاندارد تبدیل کنند.
    یکی از اصلی‌ترین شکایاتی که کاربران نسبت به نسخه اصلی پلی استیشن ۵ داشتند مربوط به حافظه داخلی آن می‌شود. حافظه ۸۲۵ گیگابایتی SSD دستگاه چندان برای نصب بازی‌های مختلف کافی نیست در حالی که خود نرم‌افزار کنسول حدود ۱۵۸ گیگابایت از ظرفیت دستگاه را به خود اختصاص داده است.
    سونی خوشبختانه به انتقادات کاربران پاسخ مناسبی داده و با افزایش ۱۷۵ گیگابایتی حافظه کنسول خود، حافظه داخلی پلی استیشن ۵ جدید را به یک ترابایت رسانده است. البته این تغییر چندان بزرگی محسوب نمی‌شود چرا که در حال حاضر تنها فضای نصب دو یا سه بازی AAA فراهم آورده شده است.
    سونی یک استند فلزی برای پلی استیشن ۵ جدید توسعه داده که ظاهری پرمیوم دارد. البته باید خاطر نشان کرد که این استند با خود کنسول‌ها عرضه نمی‌شود و کاربران برای خرید آن باید ۳۰ دلار بپردازند. ناگفته نماند که استند جدید سونی با مدل‌های اصلی پلی استیشن ۵ نیز به طور کامل سازگار است.
    درنهایت باید اشاره کرد که قیمت نسخه دیجیتالی پلی استیشن ۵ جدید ۵۰ دلار افزایش داشته و به ۴۴۹ دلار رسیده است. نسخه استاندارد نیز با قیمت ۴۹۹ دلاری به فروش خواهد رسید. دیسک درایو نیز با قیمت ۸۰ دلاری روانه بازار خواهد شد. شایان ذکر است که دیسک درایو با نسخه اصلی پلی استیشن ۵ دیجیتال سازگار نیست. عرضه پلی استیشن ۵ جدید از ماه نوامبر آغاز می‌شود و سونی دیگر فرآیند توسعه و فروش مدل‌های قبلی را متوقف خواهد کرد.