سرمقاله

مختصات عصر «تنوع» / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16840  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 23 مهر 1402
    در فاصله کمتر از پنج ماه مانده به انتخابات مجلس
    درافتادن جریان‌های سیاسی با چالش اسفند
    در فاصله کمتر از پنج ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، جریان اصلاحات همچنان مواضع مبهمی دارد اما اصولگریان در حال ارزیابی و شناسایی نیروهای خود برای انتخابات بوده و جریان اعتدال هم با برخی چهره‌های اصلی خود در انتخابات ثبت‌نام کرده است.
    به گزارش ایسنا، ثبت‌نام نهایی از داوطلبین انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز ۲۷ مهر به مدت ۷ روز انجام می‌شود.
    عزم جزم اصولگرایان برای حفظ مجلس
    شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دو تشکل اصلی در جریان اصولگرا که در دوره‌های پیشین انتخابات شکل گرفته اند، بر لزوم حضور حداکثری در انتخابات تاکید دارند و در حال ارزیابی از عملکرد نمایندگان فعلی مجلس و شناسایی نیروهای جدید هستند. به نظر می‌رسد چالش اصلی این جریان در انتخابات امسال، دستیابی به لیست واحد و جلوگیری از تشتت لیست‌ها باشد.
    منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان اظهار کرده است که «با تمام ظرفیت به میدان انتخابات آمده‌ایم تا نیروهای کارآمد و ظرفیت‌های کارشناسی را برای انتخاب مردم آماده کنیم.» این شورا کار شناسایی کاندیداهای احتمالی انتخابات را نیز  آغاز کرده است.
    متکی به شورای نگهبان هم توصیه کرده است که شرایط برگزاری انتخابات مشارکتی را فراهم کند. او بیان کرده است که« انتظار و مطالبه همه دلسوزان و دوستداران حقیقی انقلاب و نظام این است که شورای نگهبان ضمن رد قاطع افراد دارای احکام قضایی و معاندان نظام، با وسعت نظر بیشتری نسبت به تایید صلاحیت‌ها ورود کند.
    به گزارش ایسنا، پیش از این صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی درباره فعالیت انتخاباتی این جبهه اظهار کرده است که«جبهه پایداری انقلاب اسلامی در شناسایی و انتخاب فرد اصلح اصول و موازینی دارد که طبق آن به نامزدها در شاخص‌های مختلف که با ضریب‌های متفاوت اعمال می‌شود نمره می‌دهد و ارزیابی می‌کند و افراد از بالاترین نمره به ترتیب وارد لیست می‌شوند.»
    البته او چالش دستیابی به لیست واحد اصولگرایی را آغاز کرد و گفت: «ما در عین اینکه هیچگونه منعی از ارائه یک لیست واحد نداریم اما باید ملاک‌ها به‌طور دقیق بررسی شود و نباید اینگونه باشد که به هر قیمتی یک لیست واحد ارائه دهیم.»
    ابهام در اردوی اصلاح‌طلبی
    با شروع ثبت‌نام اولیه انتخابات، جبهه اصلاحات اعلام کرد که توصیه‌ای برای نام‌نویسی ندارد. علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره این موضع جبهه اصلاحات، گفت: «قانون پیش‌ثبت‌نام برای اولین‌بار به اجرا گذاشته شد. معمولا تا زمان ثبت‌نام انتخابات مهلت وجود دارد و ما روی انتخابات بحث می‌کردیم. اما این روند پیش‌ثبت‌نام شرایطی را پیش آورد که جبهه اصلاحات از یک طرف نمی‌توانست متعهد شود و از طرفی قانون بود و نمی‌توانست آن را رد کند. بنابراین اعلام کرد نفیا و اثباتا هیچ توصیه‌ای ندارد.»
    در جریان اصلاحات تاکنون موضع رسمی درباره انتخابات گرفته نشده اما زمزمه‌هایی هر چند ضعیف در گوشه وکنار مبنی بر تحریم انتخابات به گوش می‌رسد.
    سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات مخالف تحریم انتخابات است. او در گفت‌وگویی تاکید کرد: «من مدافع مشارکت مشروط در انتخابات هستم و درباره آن بارها صحبت کرده‌ام. من از صندوق رای استاندارد، غیراستصوابی و آزاد دفاع می‌کنم حتی اگر یک اصلاح‌طلب انتخاب نشود. از سوی دیگر تاسف می‌خورم که ما سال‌هاست به‌جای آنکه دغدغه توسعه کشور را داشته باشیم گرفتار آفت‌زدایی از انتخابات شده‌ایم.»
    رسول منتجب‌نیا از اصلاح طلبان باسابقه نیز بحث تحریم انتخابات را رد کرده است. به نظر می رسد تحریم انتخابات توسط جریان اصلاحات ایده پررنگی نباشد اما استراتژی انتخاباتی این جریان هنوز در ابهام است و نظرات مختلفی در خصوص انتخابات در میان احزاب اصلاح‌طلب وجود دارد به طور مثال حزب اتحاد ملت در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی با انتقاد تند از قانون جدید انتخابات، تصریح کرده است که قانون جدید انتخابات موجب شده است که تنها پوسته‌ای از حاکمیت قانون و گردش نخبگان باقی بماند و در عمل بی قانونی و انسداد سیاسی رخ دهد و وضعیت به گونه‌ای پیش برود که گویی تکلیف انتخابات پیش از برگزاری آن مشخص شده است.»
    در مقابل حزب کارگزاران که در این سال‌ها در هر شرایطی موافق مشارکت در انتخابات بوده است، این بار هم مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده است. حسین مرعشی دبیرکل این حزب درباره موضع کارگزاران گفت: «موضع مان این است که مردم ایران خیلی منتظر تصمیمات سیاسیون و احزاب سیاسی نباشند و سعی کنند هر کسی از نیروهای مختلف اجتماعی، صنفی و محلی و بومی، بتواند از حقوق خود در این انتخابات دفاع کند. این تنها توصیه‌ای است که ما فعلا در مورد انتخابات داریم.»
    امید اعتدال‌گرایان به انتخابات
    استراتژی اعتدال‌گرایان که جریان وابسته به دولت یازدهم و دوازدهم هستند، روشن است و آنها طبق توصیه حسن روحانی، در انتخابات شرکت کرده‌اند. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس دولت یازدهم و دوازدهم درباره موضع آنها در انتخابات گفته است: سیاست ما بر این  بود که افراد را تشویق به ثبت‌نام کنیم. چون نمی‌دانستیم تا ۶ ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین در تهران و هم در استان‌ها ثبت‌نام کردند.