سرمقاله

نگاهی به قتل داریوش مهرجویی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16983  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 25 مهر 1402
    هشدار روسای جمهوری و مجلس ایران به اسرائیل
    اگر جنایات متوقف نشود وضعیت از کنترل خارج خواهد شد
    در تازه ترین تحولات صورت گرفته در دهمین روز طوفان الاقصی، روز گذشته سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به گسترش تعاملات دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و تجاری، بر ضرورت تسریع در پیشبرد همکاری‌های فیمابین، به‌ویژه در زمینه‌های انرژی و حمل و نقل تاکید کرد.
    رئیس جمهوری در ادامه، مواضع روسیه در محکوم کردن جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به آنچه که در غزه در حال وقوع است احتمال گسترش دامنه جنگ و درگیری به جبهه‌های دیگر وجود دارد که اگر این اتفاق بیفتد کنترل اوضاع سخت‌تر خواهد شد. لذا انتظار داریم همه کشورها و مجامع بین‌المللی و از جمله روسیه به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، نقش‌آفرینی موثرتری در زمینه توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی ایفا نمایند.
    رئیسی افزود: رژیم صهیونیستی با هدف جبران شکست خفت‌بار خود، به دنبال جنایت و نسل‌کشی غیرنظامیان بی‌دفاع در غزه است؛ بمباران گسترده و کور و استفاده از سلاح‌ها و تجهیزات سنگین و غیرمتعارف علیه مناطق مسکونی از یک‌سو و اجبار جمعیتی بزرگ به ترک خانه و کاشانه و وطن خود از سوی دیگر قطعا مصداق بارز جنایت علیه انسانیت است.
    رئیس جمهوری با اشاره به اینکه سران رژیم صهیونیستی می‌کوشند ریشه اتفاقات اخیر را به دلایل بیرونی پیوند بزنند، اظهار داشت: ریشه این رخدادها را باید در 75 سال ظلم، جنایت، آپارتاید، کشتار و هتک حرمت ساکنان و مقدسات مردم فلسطین جستجو کرد.
    رئیسی همچنین رویکرد کشورهای غربی و خصوصا آمریکا در حمایت کورکورانه از رژیم صهیونیستی را مشوق صهیونیست‌ها برای تشدید و ادامه نسل‌کشی در غزه دانست و تصریح کرد: فاجعه بزرگی که اکنون در منطقه در حال رقم خوردن است، نتیجه سیاست‌های محکوم به شکست آمریکا و دیگر حامیان غربی رژیم صهیونیستی است.
    رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز توقف هر چه سریع‌تر حملات رژیم صهیونیستی و رفع محاصره غزه باید اولویت همه تلاش‌های مرتبط با مسئله فلسطین باشد، خاطرنشان کرد: دوستی و همسایگی ایران در کنار مواضع مشترک دو طرف درباره مسئله فلسطین می‌تواند بستر مناسبی برای رایزنی و تلاش در راستای برقراری و تقویت صلح و ثبات در منطقه باشد.
    رئیسی همچنین در پاسخ به پیشنهاد رئیس فدراسیون روسیه درباره نقش‌آفرینی ایران برای توقف درگیری‌ها و حضور گروه‌های مقاومت در فرآیند سیاسی گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که حمایت از فلسطین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، اما گروه‌های مقاومت خودشان در تشخیص و اتخاذ تصمیم مستقل هستند.
    طبیعتاً هر اقدامی از سوی گروه‌های مقاومت در برابر تجاوزات صهیونیست‌ها باید مورد تأیید همگان باشد، چون دفاع مشروع از خود است.
    ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اینکه تحلیل روسیه از دلایل وقوع بحران فعلی در غزه با ایران یکسان است، اظهار کرد: حملات گسترده رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای متراکم که بیش از 2 میلیون انسان بی‌دفاع در آن زندگی می‌کنند، هیچ توجیهی ندارد و باید هر چه سریع‌تر متوقف شود.
    رئیس فدراسیون روسیه با بیان اینکه انجام عملیات زمینی در غزه از لحاظ نظامی و انسانی هزینه‌ها و تاثیرات بسیار سنگینی دارد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها تلاش کردند به تنهایی راهبرد مدنظر خودشان را برای حل مسئله فلسطین به پیش ببرند، اما این راه‌حل به شکست انجامیده و روسیه نیز نگران گسترده شدن دامنه درگیری‌های فعلی در غزه به مناطق دیگر است.
    گفت‌وگوی رئیسی با اردوغان
     رئیس جمهوری ایران همچنین در مکالمه تلفنی با رئیس جمهور ترکیه دقایق و ثانیه‌ها را در توقف حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به باری که غزه حیاتی و تاثیرگذار دانست.
    وی آنچه را در غزه و علیه مردم مظلوم این منطقه می‌گذرد «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» توصیف و بر ضرورت نقش‌آفرینی جهان اسلام برای خاتمه این حملات، رفع محاصره غزه و دسترسی مردم این منطقه به اقلام و مایحتاج اساسی تأکید کرد.
    رئیسی تلاش برای بازگشایی گذرگاه‌ها جهت ارسال کمک‌های مردمی و بشردوستانه به غزه را بسیار با اهمیت دانست و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت و همکاری با ترکیه و سایر کشورهای اسلامی در این زمینه و به منظور پایان دادن به این تراژدی انسانی و ضدبشری تاکید کرد.
    رئیس جمهوری در ادامه ضمن هشدار نسبت به توسعه دامنه تحولات به دیگر نقاط منطقه در صورت عدم توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها در غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بار دیگر ثابت کرد که رژیمی نژادپرست و ضدبشر است که برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند.
    اردوغان نیز با ابراز تاسف و نگرانی از تحولات غزه و بمباران بی‌امان مناطق مسکونی و غیرنظامیان ساکن این منطقه که تاکنون منجر به جان باختن بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر و مجروحیت بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ تن دیگر شده است، اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت‌: آنچه امروز در غزه می‌گذرد همه مسلمانان جهان را داغدار کرده است و ما برای کمک‌رسانی به مردم غزه در تلاش هستیم و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.
    رئیس جمهوری ترکیه اقداماتی همچون حضور ناو آمریکایی در منطقه و بمباران فرودگاه‌های حلب و دمشق را موجب توسعه درگیری به دیگر نقاط منطقه دانست و ضمن محکومیت این اقدامات، ایجاد آتش‌بس، توقف حملات و برداشته شدن محاصره از غزه را سه اولویت مهم و اساسی برای کنترل شرایط در این برهه حساس منطقه دانست.
    هشدار قالیباف به اسرائیل
    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محاصره غزه و قطع ارسال آب، برق، دارو و غذا مصداق بارز نسل‌کشی و استفاده از تسلیحات نظامی غیرمتعارف ناقض کنواسیون‌های بین‌المللی است گفت: هشدار می‌دهم اگر جنایت متوقف نشود وضعیت به سرعت از کنترل خارج خواهد شد و صبر و شکیبایی وجود نخواهد داشت.
    به گزارش خانه ملت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست فوق العاده رؤسای مجالس اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که بعد از ظهر روز دوشنبه، ۲۴ مهرماه به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: باعث افتخار است که بار دیگر از راه دور خود را در جمع همکاران می‌بینم و امیدوارم در کنار هم بتوانیم گام مؤثری در جهت حمایت از ملت مظلوم فلسطین در مقابل جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی برداریم.
    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم است از اقدامات شایسته مجلس ملی الجزایر به ویژه برادر گرامی‌ام جناب آقای ابراهیم بوغالی و همچنین از جناب آقای قریشی نیاس و همکاران ایشان برای هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری این نشست، قدردانی ‌کنم.
    وی در ادامه خطاب به رؤسای مجالس کشورهای اسلامی با بیان اینکه تاریخچه رژیم موقت صهیونیستی طی ۷ دهه گذشته نشان دهنده تعرضات گسترده، نه تنها نسبت به حقوق فلسطینیان، بلکه نسبت به کشورهای اسلامی بوده است، عنوان کرد: جنگ‌های گوناگون این رژیم، علیه مردم لبنان، سوریه، مصر و اردن، اشغال بخشی از سرزمین‌های کشورهای همسایه، محاصره مردم فلسطین در غزه، شهرک سازی غیرقانونی در کرانه باختری، هتک حرمت مسجد الاقصی، هتک حرمت مقدسات مسیحیان، سیاست تبعیض نژادی، به شهادت رساندن خبرنگاران تنها بخشی از جنایات این رژیم است.
    قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه در عملیات اخیر گروه های مقاومت فلسطینی، رژیمی که ارتش خود را شکست‌ناپذیر می‌خواند، نتوانست در مقابل موشک‌ها و عملیات مسلحانه مقاومت اقدام کاربردی مناسبی انجام دهد، یادآور شد: در کنار این شکست در حوزه نظامی، در حوزه اطلاعاتی نیز ضربات عمیقی بر ساختار امنیتی این رژیم وارد شد که بعید است بتواند آن را ترمیم کند.
    رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید بر اینکه این عملیات پاسخی طبیعی به ظلم و جنایات ۷۵ ساله رژیم جعلی صهیونیستی در حق ملت فلسطین بوده است و این رژیم نمی تواند با مظلوم‌نمایی، چهره ضد بشری خود را در حمله به باریکه غزه توجیه کند، بیان کرد: محاصره غزه و قطع ارسال آب، برق، دارو و غذا به این منطقه مصداق بارز نسل کشی است. علاوه براین، استفاده از تسلیحات نظامی غیرمتعارف همچون بمب‌های فسفری ممنوعه در این حملات، ناقض کنواسیون‌های بینالمللی منع تسلیحات شیمیایی است.
    وی با یادآوری این مطلب که در روزهای گذشته و به شیوه‌های مختلف درباره مخاطرات تداوم وضع فعلی به طرف‌های بین‌المللی هشدار داده‌ایم که تداوم نسل کشی و جنایت در غزه می‌تواند اوضاع را به طور کامل از کنترل خارج کند، گفت: ارزیابی ما این است که دولتی در سرزمین‌های اشغالی بر سر کار است که از حیث سیاسی و اجتماعی کاملا به بن بست رسیده و حاضر است برای تداوم نفس‌های سیاسی به شماره افتاده خود همه منطقه را به آتش بکشد.
    قالیباف با اشاره به اینکه اکنون و در یک هفته گذشته همه جهانیان مشاهده کردند این رژیم اساساً با چیزی به نام انسانیت آشنا نیست و ابایی هم ندارد که فلسطینیان را حیوان بخواند و آشکارا از مجازات دسته جمعی غیر نظامیان و کودکان سخن بگوید، ابراز کرد: جریان‌های حامی فلسطین در یک هفته اخیر با سختی و دشواری تمام صبر پیشه کرده‌اند تا شاید این ماشین جنایت و کشتار متوقف شود و جهان، مانعی جلوی راه صهیونیست‌ها بگذارد اما نتیجه ناامید کننده است.
    رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروز نه تنها اتفاق نیفتاده بلکه می‌شنویم که رئیس جمهوری آمریکا به صراحت می‌گوید مهم نیست در غزه چه کسی هزینه می‌دهد! و ناوهای هواپیمابر خود را برای تضمین تداوم جنایات اسرائیل به منطقه می‌فرستد.
    وی در ادامه تأکید کرد: هشدار می‌دهم اگر جنایت متوقف نشود وضعیت به سرعت از کنترل خارج خواهد شد و صبر و شکیبایی وجود نخواهد داشت. ورود رژیم صهیونیستی به غزه می‌تواند به باز شدن دروازه‌های جهنم بینجامد و همه منطقه و بلکه جهان را درگیر کند.
    قالیباف اضافه کرد: در حالی که تنش‌ها در شرق آسیا به دلیل نظامی‌گری آمریکا در حال رشد است و جنگ اوکراین، آینده سیاست جهانی را تغییر داده، وقوع یک جنگ در منطقه می‌تواند در چند ساعت تاریخ را تغییر بدهد. من هشدار می‌دهم این امر در صورت تداوم جنایت از سوی اسرائیل  نه یک سناریوی نظامی، بلکه یک احتمال کاملا واقعی است و زمان بسیار اندکی برای پیشگیری از آن وجود دارد.
    رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اینجانب به نوبه خود پیشنهاداتی، برای تغییر این وضعیت به همکاران خود در میان کشورهای اسلامی دارم، عنوان کرد: اول آنکه، اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا موج کم سابقه‌ای در حمایت از ملت فلسطین ایجاد شده است. جمهوری اسلامی ایران نیز از همه ملت‌های دنیا تقاضا دارد تا با اتخاذ مواضع محکم، از جامعه بین‌المللی بخواهند تا با توجه به اقدامات غیرقانونی اشاره شده نسبت به توقف تجاوزات این رژیم، واکنش قاطع نشان دهد و با کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه، فعالانه در جهت محکومیت واقعی رژیم صهیونیستی اقدام کنند.
    وی در ادامه با اشاره به دومین پیشنهاد خود، عنوان کرد: طبق یک یادداشت تفاهم بین آمریکا و رژیم صهیونیستی، هر سال، اسرائیل حداقل ۳.۳ میلیارد دلار از بودجه نظامی ایالات متحده را دریافت می‌کند. رژیم صهیونیستی از این بودجه برای خرید تسلیحات نظامی برای نقض حقوق فلسطینیان استفاده می‌کند. آمریکا با ادامه دادن کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی عمیقاً در نقض مداوم حقوق بشر شریک است. پارلمان‌های کشورهای اسلامی از آمریکا بخواهند تا سیاست خود را در مورد غزه تغییر داده و خواستار پایان محاصره شود.
    قالیباف همچنین با اشاره به سومین پیشنهاد خود در زمینه حل جنگ رخ داده علیه فلسطین، گفت: کشورهای اسلامی با هماهنگی یکدیگر، کمپانی‌های کمک کننده به رژیم صهیونیستی را به خاطر نقش آنها در نقض حقوق فلسطینیان در غزه پاسخگو نگاه داشته و از این شرکت‌ها بخواهند تا به همدستی خود در آپارتاید و جنایات جنگی پایان دهند.
    قالیباف در ادامه به چهارمین پیشنهاد خود اشاره کرد و افزود: با توجه به نیازهای فوری فلسطینی‌ها به دارو و مواد غذایی، پارلمان‌های کشورهای اسلامی، باید خواستار بازگشایی هر چه سریعتر مسیرهای دسترسی به غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه باشند.
    رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود به پنجمین پیشنهاد اشاره و خاطرنشان کرد: اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی و ملت ایران اعلام می‌دارم که بدون شک هم‌بستگی کشورهای اسلامی حول پیگیری‌ حقوق قانونی ملت فلسطین در حوزه‌های بین‌المللی از منظر پارلمانی از جمله در نشست آتی IPU۱۴۷ در کشور آنگولا، می‌تواند مرهمی بر آلام ملت مقتدر فلسطین در شرایط کنونی باشد.