سرمقاله

نگاهی به قتل داریوش مهرجویی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17043  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 25 مهر 1402
    سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
    دارایی‌های آزاد شده در دسترس ایران است
    سخنگوی وزارت خارجه گفت: شرایط دردناکی را در باریکه غزه شاهد هستیم. امروز زمین غزه آغشته به خون کودکان، زنان و غیرنظامیان فلسطینی است که توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند.
    ناصر کنعانی در نشست خبری این هفته خود ادامه داد: امروز چهره دروغین مدعیان حقوق بشر را می‌بینیم که در برابر جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند. وی گفت: کسانی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند و همواره از این موضوع در راستای منافع خود استفاده سیاسی کرده اند، امروز  چشمان خود را در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها بسته‌اند.
    سخنگوی وزارت خارجه در حالی که عکسی از کودکان شهید غزه در دست داشت، گفت: آیا از نگاه این مدعیان، حقوق بشر شامل حقوق کودکان فلسطینی می‌شود؟
    کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر اسراییل به غزه حمله کند آیا ممکن است شاهد دخالت مستقیم ایران در این قضیه باشیم؟ گفت: مقاومت در حوزه دفاع از خود توانمند است و به همین دلیل است که رژیم صهیونسیتی از مقابله مستقیم با گروه‌های مقاومت در صحنه نبرد اجتناب کرده است و درگیری‌ها را به عرصه غیرنظامیان کشانده است.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر خارجه آمریکا به تازگی در سنای این کشور اعلام کرده که احتمالا آذربایجانی‌ها بخواهند حمله نظامی به ارمنستان داشته باشند، گفت: باید به این سوال آذربایجانی‌ها پاسخ دهند که آمریکایی‌ها این حرف را به نقل از آنها مطرح کرده‌اند.
    وی ادامه داد: آنچه که برای ما اهمیت دارد صلح و ثبات در منطقه است و ما راه حل مشکلات در منطقه را گفت‌وگو و راهکارهای سیاسی می‌دانیم و مهمترین ساز و کارها در این زمینه ساز و کارهای منطقه‌ای است.
    وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه ایران به عراق و دیدارش با مشاور امنیت ملی این کشور در مورد اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم، گفت: در جریان این دیدار در ارتباط با آخرین تحولات فلسطین و غزه رایزنی و گفت‌وگو شد. همچنین در مورد روند اجرای توافق امنیتی بین دو کشور نیز گفت‌وگو و رایزنی داشتیم و طرف عراقی (مشاور امنیت ملی عراق) توضیحاتی را در ارتباط با اقدامات به عمل آمده از سوی بغداد برای اجرای این توافق ارائه داد و بر عزم دولت عراق جهت تکمیل اجرای این توافق و این روند تاکید کرد.
    وی گفت: طرف عراقی همچنین به فعالیت کمیته مشترک دو کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت که این موضوع از سوی کمیته مشترک در حال پیگیری است و عزم دولت عراق این است که گام‌های تکمیلی برای اجرای این توافق برداشته شود.
    وی همچنین در مورد وضعیت پول‌های آزاد شده ایران در قطر و فشارهای برخی از مقامات سنای آمریکا برای اینکه این پول‌ها بلوکه شود و در اختیار ایران قرار نگیرد، گفت: همانطور که مقامات ایران و قطر اعلام کرده‌اند در این زمینه تحول جدیدی رخ نداده است. این منابع متعلق به مردم ایران است و در چارچوب تعریف شده در دسترس ایران است و ما متناسب با نیازهای خود از این منابع استفاده می‌کنیم.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با دیدار اخیر وزیر خارجه ایران با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در قطر و اینکه اگر توافقی برای آتش‌بس ایجاد شود نظر ایران در این ارتباط چه خواهد بود؟ تاکید کرد: این مقاومت است که باید در ارتباط با مسائل خود تصمیم بگیرد.
    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته روسای جمهور ایران و فرانسه در مورد تحولات اخیر اراضی اشغالی و غزه گفت‌وگو کردند و کاخ الیزه روایتی یکطرفه از این گفت‌وگوی تلفنی منتشر کرد، گفت: آنچه که آنها از این گفت‌وگوی تلفنی روایت کردند به خودشان مربوط است. ما معتقدیم دلیل اصلی بحران در منطقه اشغالگری است و تا زمانیکه اصل اشغالگری در منطقه وجود داشته باشد و عده‌ای از رژیم جعلی صهیونیستی حمایت کنند بحران در منطقه همچنان وجود خواهد داشت.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین اخبار در مورد روابط ایران و مصر و سفر چندی پیش وزیر اقتصاد و دارایی به این کشور گفت: سفر مورد اشاره در چارچوب شرکت در اجلاس صندوق توسعه ملی بود و وزیر اقتصاد در جریان آن سفر رایزنی‌هایی را نیز با همتای مصری خود داشت.
    وی با بیان اینکه ایران و مصر در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در سطوح مختلف همکاری داشته‌اند، تصریح کرد: این علاقه‌مندی بین دو کشور وجود دارد که همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تقویت شود.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار چینی در ارتباط با برگزاری اجلاس یک کمربند - راه در پکن و حضور پوتین رئیس جمهور روسیه در این نشست گفت: ما از ابتکار کمربند – راه که می‌تواند به رونق تجارت در مسیر کشورهای این ابتکار منجر شود استقبال کرده‌ایم. این ابتکارات با نگاه به منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است و می‌تواند منافع مشترک همه کشورهای عضو و شریک آن را تامین کند. ابتکار مورد اشاره مورد حمایت ایران است و ما در این خصوص با چین رایزنی‌ها و تبادل نظرهای خوبی داریم.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با فرا رسیدن 18 اکتبر، پایان رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران و اینکه آیا ایران قرار است در این زمان رایزنی و یا مکاتبه‌ای با سازمان ملل داشته باشد، گفت که ان‌شاءالله در 26 مهر ماه که پایان این بخش از محدودیت‌ها است دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان می‌کند.