سرمقاله

وام پرسپولیس از جیب چه کسی؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17360  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 01 آبان 1402
    وزیر ارشاد:
    به عنوان متولی فرهنگ باید براساس واقعیت جامعه حرکت کنیم
    اسماعیلی با بیان اینکه خوشبختانه جریان فرهنگی و هنری کشور با مردم همراه است، گفت: آنهایی که فکر عاریه‌ای دارند با این جریان نیستند و مردم هم این را می‌دانند. هنرمندان واقعی خود را با جریان‌های غلط فرهنگی فاصله داده و همه هنرمندان به مقابله با رژیم صهیونیستی باور دارند. اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه پشتوانه مردم هستند و اگر ‌هنرمندی جامعه را نداشته باشد که هنرمند نیست.
    به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - روز یکشنبه (۳۰مهر ماه) در نشست شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اتفاقات اخیر در غزه اظهار کرد: این روزها به نام غزه گره خورده و غزه قصه پر غصه‌ای شده است که البته تازگی ندارد و رسانه گردش این خبر را بیشتر کرده و مردم جهان شاهد این نسل‌کشی رژیم صهیونیستی هستند.
    وی گفت: حماسه بزرگ طوفان الاقصی ذلت رژیم صهیونیستی و بزرگی جبهه مقاومت بود. رژیم صهیونیستی مردم بی‌پناه را می‌کشد و این یک نسل‌کشی است. اگر آنها هلوکاست را راه انداختند امروز نسل کشی را به معنی واقعی نشان دادند و نسل کشی را عملا اجرا کردند.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام برنامه‌های فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رونق در حال برگزاری است و در تمام حوزه های کاری به خوبی فعالیت دارند. اینجا جا دارد که از اهالی فرهنگ در حوزه غزه و تمام رسانه‌ها تقدیر و تشکر کنم چرا که همه ابراز همدردی کردند. در معاونت هنری، سازمان سینمایی، صندوق اعتباری هنر و همگان در عرصه هنر و موسیقی رفتار جنایت‌آمیز در غزه را محکوم کردند و این جای تقدیر دارد.
    اسماعیلی ابراز کرد: خوشبختانه جریان فرهنگی و هنری کشور با مردم است، آنهایی که فکر عاریه‌ای دارند با این جریان نیستند و مردم هم این را می‌دانند؛ هنرمندان واقعی ما خود را با جریان‌های غلط فرهنگی فاصله داده و همه هنرمندان به مقابله با این رژیم باور دارند. اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه پشتوانه مردم هستند و اگر ‌هنرمندی جامعه را نداشته باشد که هنرمند نیست.
    وی خاطرنشان کرد: هرکسی که می‌خواهد ناامیدی را در جامعه ترویج بدهد باید جلوی آنها بایستیم، ما با افکار سنجی علمی می‌گوییم که مردم همواره با افکار غلط در تضاد هستند و این افکار را قبول ندارند.
    اسماعیلی افزود: ما به عنوان متولی فرهنگ باید براساس واقعیت جامعه حرکت کنیم نه آن چیزی که شبکه‌های غربی می‌خواهد به ما بگویند. حوزه فرهنگ تهدید بزرگی به نام رژیم صهیونیستی دارد که از هر زمانی برای بهره بردن از مسائل فرهنگی بهره می برد.
    وی‌ خاطرنشان کرد: ما باید رصد ماهانه و فصلی در برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم. همچنین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بحث ارتباط با نخبگان را باید بیشتر جدی بگیریم.
    اسماعیلی همچنین گفت: ما در حال راه‌اندازی بنیاد پویانمایی هستیم. از سوی دیگر طبق دستور رئیس جمهور درصدد به سمت مردمی‌سازی پیش می‌رویم.
    عمره در ماه‌های آینده آغاز می‌شود
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز اعزام زائران ایرانی به عمره طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: در سازمان حج و زیارت تمام مقدمات مربوط به سفر زیارتی عمره فراهم شده است و تامین ارزی آن هم توسط بانک مرکزی پذیرفته شده و نیاز به هماهنگی‌های شبکه بانکی دارد که ان‌شاءالله اتفاق خواهد افتاد و در اولین فرصت تلاش خواهیم کرد اعزام زائران آغاز شود.
    به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه نشست شورای معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران درباره موضوع برقراری سفر عمره که از سال ۱۳۹۵ متوقف شده بود، اظهار کرد: در سازمان حج تمام مقدمات مربوط به سفر زیارتی عمره فراهم شده است و تامین ارزی آن هم توسط بانک مرکزی پذیرفته شده و به هماهنگی‌های شبکه بانکی نیاز دارد که ان‌شاءالله اتفاق خواهد افتاد و در نخستین فرصت تلاش خواهیم کرد اعزام زائران را داشته باشیم.
    او درباره تعداد زائرن اعزامی از ایران نیز گفت: ما به هر اندازه که بتوانیم روند اعزام به عمره را آغاز کنیم، تعداد زائران اعزامی بیشتر خواهد بود، اما پیش‌بینی ما بر این است که تا پیش از آغاز حج واجب بتوانیم ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نفر را برای اعزام عمره آماده کنیم.
    اسماعیلی درباره قیمت عمره نیز اظهار کرد: در حال تعیین مبلغ سفر عمره هستیم که به‌زودی هزینه آن اعلام خواهد شد.
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از توجه دولت به موضوع زیارت گفت و یادآور شد: در حال حمایت علاقه‌مندان به زیارت عتبات عالیات هستیم تا افراد در حال ثبت‌نام بتوانند به زیارت بروند. تا به امروز بیش از پنج میلیون نفر در نوبت عمره هستند که ثبت‌نام آن‌ها مربوط به ۱۲ سال گذشته بوده است و حتی یک میلیون نوبت ثبت‌نام حج واجب داشته‌ایم.
    اسماعیلی بیان کرد: بنای دولت بر این است با افرادی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند بویژه در حج واجب حداکثر همراهی را داشته باشیم و رئیس‌جمهور نیز روی موضوع عملکرد خوب سازمان هواپیمایی، سازمان حج و بانک مرکزی تاکید داشته‌اند تا حداکثر همراهی با زائران را داشته باشیم و با ارزان‌ترین شیوه اعزام را داشته باشیم.
    مشکل ۴۰ نوازنده اخراجی ارکستر سمفونیک حل شده است
    همچنین محمدمهدی اسماعیلی با تکذیب ارتباط میان کنار رفتن مدیر بنیاد رودکی و اخراج ۴۰ نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران گفت: موضوع اعضای ارکستر حل شده و کارهای اداری آن در حال انجام است.
    به گزارش ایسنا، محمد مهدی اسماعیلی در پاسخ به ایسنا درمورد کنار رفتن مهدی سالم (مدیر بنیاد رودکی) و ارتباط آن با اخراج ۴۰ نوازنده ارکستر سمفونیک تهران، گفت: این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد.
    وی افزود: کارهای اداری ۴۰ نوازنده اخراج شده ارکستر سمفونیک تهران نیز برای بازگشت به ارکستر در حال طی شدن و موضوع حل شده است و تنها فرآیند اداری آنها در حال انجام است.
    به گزارش ایسنا،‌ تیرماه امسال خبر رسید که نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند، ۴۰ نفر از آنها به‌ خاطر مشکلاتی که با منوچهر صهبایی (رهبر ارکستر) داشتند و البته به علت شرکت نکردن در آزمون نوازندگی ارکستر اخراج شده‌اند.
    اما مهدی سالم (مدیرعامل بنیاد رودکی) استفاده از کلمه اخراج را نادرست و بنیاد رودکی هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ نوازنده‌ای اخراج نشده است. طبق نظر بنیاد رودکی، این افراد در آزمون نوازندگی شرکت‌ نکرده‌اند و حضور و اجرا در ارکستر هم صرفا حق پذیرفته‌شدگان در آزمون نوازندگی است.
    بنیاد رودکی این بیانیه را در حالی منتشر کرده بود که تقریبا همه نوازندگان اخراجی از نوازندگان قدیمی ارکستر سمفونیک از چهره‌های بنام موسیقی کلاسیک محسوب می‌شدند.
    بر اساس گفته‌های نوازندگان اخراجی، یکی از دلایل شرکت نکردن این نوازندگان در آزمون بنیاد رودکی، یک اقدام اعتراضی بوده است؛ آنها به تصمیمات هیات ژوری در زمینه نحوه برگزاری آزمون‌ها، اصرار شورای ارکسترها برای آزمون از نوازندگان ثابت و با سابقه ارکسترها طی سال‌های اخیر، کم‌توجهی به مطالبات نوازندگان در حوزه‌های مختلف صنفی و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها در بدنه ارکستر انتقاد داشتند و معتقد بودند در شرایط فعلی باید اول به این موارد توجه کرد.