سرمقاله

وام پرسپولیس از جیب چه کسی؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17406  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 01 آبان 1402
    اینترنت ماهواره‌ای مستقیم ایلان ماسک ممکن است امسال در دسترس قرار گیرد!
    شرکت اسپیس اکس قصد دارد با بالا بردن تعداد پرتاب ماهواره‌های لازم برای این سرویس، هرچه سریع‌تر آن را برای عرضه اولیه آماده کند. شاید به خاطر داشته باشید که در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های T-Mobile و اسپیس اکس با یکدیگر متحد شدند تا از طریق شبکه‌ای از ماهواره‌های استارلینک، اتصال ماهواره‌ای مستقیم را به تلفن‌های همراه معمولی امکان‌پذیر سازند. طبق گزارش امروز اسپیس اکس قرار است برنامه‌های پرتاب خود را افزایش دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن، یعنی اواخر سال جاری میلادی یا در نهایت سال آینده ماهواره‌های خود را آماده و عملیاتی کند. این موضوع مستلزم تلاش برای انجام صد پرواز در دو ماه و نیم آینده است و در سال ۲۰۲۴ پروژه مذکور حتی بیشتر جاه طلبانه می‌شود و به مجموع ۱۴۴ ماموریت در سال خواهد رسید.
    همانطور که پیش‌تر وعده داده شده بود پس از روشن شدن چند مورد، ما شاهد راه‌اندازی اولیه عمومی این سرویس متنی مستقیم در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود اما نسخه پر سرعت LTE ماهواره‌ای با سرعت حداکثر ۲ مگابیت بر ثانیه، برای عرضه اولیه در سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. گزارش امروز تشریح کرده که قابلیت‌های ذکر شده به ماهواره‌های فیزیکی بزرگتری نیاز دارند که روی ماهواره‌بر اسپیس اکس استارشیپ نصب و پرتاب خواهند شد. در این میان شرکت ایلان ماسک مجبور شده واحدهایی با اندازه متوسط طراحی کند که هرچند بزرگتر از مدل‌های قدیمی هستند، اما می‌توانند روی موشک‌های فالکون ۹ پرواز کنند که دست آورد مهمی محسوب می‌شود.
    در پایان شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که هدف استارلینک فقط پوشش زمین، دریاچه‌ها و آب‌های ساحلی است، بنابراین اگر کسی اینترنت در وسط اقیانوس بخواهد باید برای خدمات دریایی استارلینک ثبت نام کند که البته به نظر نمی‌رسد برای ما ایرانیان چنین موضوعی اهیمت چندانی داشته باشد. اما این سرویس در خشکی شکاف‌های پوششی اپراتورها را بدون نیاز به ایجاد زیر ساخت‌های بیشتر پر می‌کند و نیازی به کار اضافی وجود ندارد. هنوز سوالات زیادی در مورد خدمات و شکل پوشش وجود دارد که یکی از آنها رومینگ است و باید دید در موقع عرضه این سرویس این موارد به چه شکل اجرا خواهد شد.