سرمقاله

وام پرسپولیس از جیب چه کسی؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17407  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 01 آبان 1402
    عدم استقبال قابل‌توجه خریداران از فورد F-150 لایتنینگ برقی
    به تازگی خبری جالب درباره عدم استقبال خریداران از فورد F-150 لایتنینگ و باقی ماندن تعداد زیادی از آن‌ها در انبارهای نمایندگی‌های این برند منتشر شده است. بر اساس گزارش وب‌سایت کار اِج، بیش از ۸ هزار دستگاه وانت پیکاپ برقی فورد F-150 لایتنینگ (تا زمان نگارش خبر ۸۱۲۸ دستگاه) در انبار نمایندگی‌ها آماده فروش هستند. برای مقایسه باید گفت تعداد مدل‌های کارکرده موجود برای فروش زیر ۴۰۰ دستگاه اعلام شده است. تا پایان ماه سپتامبر فورد تعداد ۱۲,۲۶۰ دستگاه از این خودرو را در آمریکا به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در سه‌ماهه سوم امسال تعداد ۳۵۰۳ دستگاه F-150 لایتنینگ به فروش رسیده که حاکی از افت ۴۶ درصدی است. مجموع فروش این خودرو نیز به ۲۷,۸۷۷ دستگاه می‌رسد.
    اگر این ارقام یعنی ۲۷,۸۷۷ و ۸,۱۲۸ دستگاه را با یکدیگر جمع کنیم به رقمی بیش از ۳۶ هزار دستگاه می‌رسیم و این میزان تولید F-150 لایتنینگ از سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و به‌عبارت‌دیگر سهم خودروهای فروخته نشده از کل میزان تولید به ۲۲ درصد می‌رسد. البته اگر خودروهای حاضر در پارکینگ‌های فورد که آماده بارگیری به نمایندگی‌ها هستند را نیز حساب کنیم سهم این خودروهای فروخته نشده بیشتر خواهد بود. خبر مربوط به این آمار و ارقام در پلتفرم X متعلق به ایلان ماسک منتشر شد و او نیز در پاسخ به این خبر از کلمه Wow استفاده کرد که به نظر ما نشان دهنده سورپرایز شدن اوست. البته پست اصلی مربوط به این خبر به اشتباه سهم حدود ۳۰ درصدی از خودروهای فروخته نشده را ذکر کرده چراکه صاحب این حساب کاربری بجای در نظر گرفتن کل میزان تولید (بیش از ۳۶ هزار دستگاه)، مجموع فروش یعنی ۲۷,۸۷۷ دستگاه را مبنای آمار خود قرار داده است.
    به‌هرحال این داده‌ها نکات جالب زیادی دارند و مشکلات تقاضا برای وانت برقی فورد را نشان می‌دهند. باید دانست F-150 لایتنینگ خودروی جدیدی است و قبلاً اخباری درباره تشکیل لیست انتظار خرید برای آن منتشر شده بود و به همین خاطر انتظار انتشار چنین آماری از میزان مدل‌های فروخته نشده را نداشتیم. شایان ذکر است فورد در تابستان امسال قیمت خودروی خود را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده بود و بعدها نیز تریم جدیدی از آن را با تخفیف‌های گوناگون معرفی کرد. این برند همچنین با مشکلاتی در زمینه تولید F-150 لایتنینگ دست‌وپنجه نرم می‌کند. موضوع دیگر اینکه جنرال موتورز نیز اعلام کرد به دنبال تأخیر در آغاز تولید وانت‌های برقی خود در دومین کارخانه اختصاص یافته به این امر است و یکی از دلایل آن را کمبود تقاضا می‌داند. به نظر می‌رسد خریداران نسبت به قیمت بالای این خودروها اعتراض دارند و همین امر می‌تواند پاشنه آشیل محصولات برقی دو برند یاد شده باشد.