سرمقاله

سیف الرضا شهابی / ایران و آمریکا؛ مسابقه ورزشی یا مبارزه سیاسی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 178  |  سرمقاله  |  تاریخ: 06 آذر 1401
    سیف الرضا شهابی / ایران و آمریکا؛ مسابقه ورزشی یا مبارزه سیاسی

    از لحظه‌ای که در جام جهانی فوتبال سال ۱۹۹۸ فرانسه مشخص شد ایران و آمریکا در یک گرده و در مقابل یکدیگر  قرار خواهند گرفت، همه نگاه‌ها از رقابت فوتبالی و ورزشی به سمت تقابل و مبارزه سیاسی سوق پیدا کرد و جنبه حیثیتی به آن داده شد و تا پایان مسابقه این نگاه وجود داشت و جنبه غالب آن بود. 

    برای بعضی‌ها  شکست آمریکا و پیروزی ایران در مسابقه مزبور، بزرگ‌ترین ضربه به حیثیت و اعتبار آمریکا بود و جشن پیروزی با چاشنی سیاسی همراه شد‌!

    از روز ۱۲ فروردین ۱۴۰۱  که قرعه‌کشی برای تعیین گروه‌ها برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در شهر دوحه انجام گرفت، هم‌گروهی ایران با آمریکا و انگلستان سبب شد تا این گروه را سیاسی‌ترین گروه این دوره از جام جهانی قلمداد کنند و همان نگاه سال ۱۹۹۸ این بار در سطحی وسیع‌تر به خاطر حضور سه کشور ایران و آمریکا و انگلستان در یک گروه تکرار شد و جنبه حیثیتی پیدا کرد و خط و نشان‌های سیاسی چهره خودش را عریان کرد و مبارزه سیاسی وجه غالب شد‌.

    به نظر نگارنده، خارج کردن هر مسابقه ورزشی از جمله  فوتبال ایران و آمریکا از چارچوپ ورزشی و ورود به عرصه سیاسی و ارزیابی آن از جنبه سیاسی و حیثیتی به دلایل زیر صحیح و منطقی نمی‌باشد‌: 

    ۱ - شکست هر طرف و پیروزی طرف دیگر را به معنی و مفهوم شکست و پیروزی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و نظامی و فرهنگی و هنری و… نباید تلقی کرد هر موضوعی در جای خود قابل بررسی است‌.

    ۲ - اکثر بازیکنان دو تیم مخصوصا فوتبالیست‌های آمریکایی اهل درگیری‌ها و مناقشات سیاسی نیستند و نگاه‌شان بیشتر ورزشی و در چارچوپ زمین مستطیل است و نباید آن را به سمت سیاسی کردن این مسابقه سوق داد‌.

    ۳ - اگر خدای ناکرده ایران دچار شکست بشود، آیا مسئولان خواهند پذیرفت ایران در تمام عرصه‌ها از آمریکا شکست خورده‌؟ قطعا چنین نیست. درمورد طرف مقابل هم نباید چنین فکر کرد.

    ۴ - وقتی این مسابقه جنبه ورزشی خود را حفظ کند، می‌تواند حمایت و تشویق و پشتیبانی  تعداد بیشتری از ایرانیان در داخل و خارج از کشور را به خود جلب کند و همراه سازد. دادن  بار سیاسی به این رقابت ورزشی ممکن است حمایت بخشی از جامعه را از دست بدهد‌.

    ۵ - تاکید فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) بر غیرسیاسی بودن جام جهانی فوتبال است و همواره از کشورها می‌خواهد از بارگذاری سیاسی بر مسابقات جام جهانی خودداری کنند.

    البته ناگفته نماند که فیفا تا چه حد در ادعایش صادق است، بحثی جداگانه دارد و آنجا که منافع مافیای فوتبال ایجاب کند از سیاسی کردن خودداری نمی کند. 

    با توجه به موارد برشمرده در فوق، باید تلاش شود نگاه سیاسی از مسابقه ایران و آمریکا  که روز سه شنبه هشتم آذر ۱۴۰۱ در قطر برگزار می‌شود برداشته شود و فقط  در قالب ورزشی مورد ارزیابی قرار گیرد، اگر چه فضا از جام جهانی سال ۱۹۹۸ فرانسه به سمتی رفته که در چنین مسابقاتی جنبه سیاسی غالب شده و وجه حیثیتی پیدا کرده‌.

    با امید به پیروزی ورزشکاران ایرانی در همه تورنمنت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله فوتبالیست‌های ایران  در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر.