سرمقاله

سیاست انقباضی از جیب چه کسانی؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رئیس اتاق ایران و عراق: توسعه برات الکترونیک و ابزارهای نوین تامین مالی، هزینه تولید را کاهش می‌دهد
  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17826  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 08 آبان 1402
    «ابتکار» بر اساس تازه‌ترین تحولات بررسی می‌کند
    آمریکا و اسرائیل در دو راهی جنگ غزه
    روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ظاهراً تصمیم رژیم صهیونیستی برای جایگزین کردن حملات «تمام‌عیار» به غزه با حملات «محدودتر» به توصیه آمریکا صورت گرفته است.
    منابع آمریکایی اعلام کردند که تصمیم تل‌آویو برای اجتناب از حمله‌ای تمام‌عیار به نوار غزه و جایگزین کردن آن با عملیات‌های زمینی کوچک‌تر، در راستای توصیه‌های لوید آستین، وزیر دفاع آمریکاست.
    مقامات دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده بودند که پیش‌بینی مقیاس عملیات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه دشوار است؛ چرا که حملات هوایی گسترده و طرح‌های این رژیم برای یک حمله زمینی تمام‌عیار، نشان از یک موضع نظامی سفت‌وسخت و گسترده داشت.
    با این وجود، مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز اذعان کردند: تا امروز حمله زمینی به غزه کوچک‌تر از توصیفاتی است که مقامات اسرائیل در ابتدای امر به لوید آستین و دیگر نظامیان ارشد آمریکایی ارائه کرده بودند.
    طرح‌های ابتدایی صهیونیست‌ها برای حمله به نوار غزه زنگ خطر را در آمریکا به صدا درآورده بود. مقامات آمریکایی تاکید داشتند که برنامه‌های رژیم صهیونیستی فاقد اهداف نظامی قابل دستیابی بوده و ارتش این رژیم هنوز برای حمله زمینی تمام‌عیار به غزه آماده نیست.
    یک مقام آمریکایی در روز شنبه به نیویورک‌تایمز گفت: اسرائیلی‌ها در پی تلاش‌های همه‌جانبه لوید آستین و دیگر مقامات آمریکایی، بالاخره در طرح حمله نظامی خود بازنگری کرده و آن را بروزرسانی کردند.
    این در حالی است که مقامات دولت بایدن در گفت‌وگوهای خبری خود مدعی می‌شوند که رژیم صهیونیستی تصمیمات نظامی خود را مستقل از واشنگتن می‌گیرد.
    به گزارش این روزنامه آمریکایی، از میان دیگر عواملی که احتمالاً بر طرح‌های نظامی صهیونیست‌ها تاثیر داشتند می‌توان به تلاش برای آزادسازی اسرا و همچنین اختلاف داخلی میان سران رژیم صهیونیستی درباره این حمله اشاره کرد.
    گفتنی است، حماس در ۱۵ مهر حمله گسترده‌ای را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در غلاف غزه آغاز کرد. تل‌آویو در پاسخ به این عملیات - که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، «طوفان الاقصی» نام گرفته - قتل‌عام مردم بی‌گناه فلسطین را آغاز کرده و از رسیدن غذا، دارو، سوخت و دیگر اقلام ضروری به ساکنان غزه جلوگیری می‌کند.
    به گزارش ایسنا، بامداد دیروز (یکشنبه) رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوزات خود به نوار غزه برای بیست و سومین روز متوالی، ده‌ها تن از فلسطینیان را شهید و صدها تن دیگر را مجروح کرد.
    با این وجود، حملات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه با رشادت نیروهای مقاومت روبه‌رو شده که تا کنون مجروح‌ شدن چندین نظامی صهیونیست را در پی داشته است. آمارها تا ظهر دیروز نیز نشان می‌دهد که از آغاز حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه تا کنون بیش از ۸۰۰۰ فلسطینی شهید، ۱۹ هزار و ۷۴۳ تن زخمی و ۲۰۰۰ تن مفقود شده‌اند. همچنین ساختمان‌های دارای سکنه تخریب شده و راه‌های اصلی و فرعی ارتباطی و زیرساخت‌ها در مناطق مختلف غزه از بین رفته است.
    نقش آمریکا در حمله زمینی ارتش رژیم‌ صهیونیستی
    در همین رابطه سیدهادی افقهی کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تشدید حملات اسرائیل به غزه و نقش ایالات متحده در سناریوی حمله زمینی اظهار کرد: مساله حمله زمینی به غزه از گذشته توسط اسرائیل مطرح بود اما در این میان موانعی جلوی پیشروی صهیونیست‌ها را گرفت که البته باید توجه کرد تل‌آویو هم از این حملات و خروجی آن همچنان مطمئن نیست. حتی مقدمات این حمله هم با تناقض‌های زیادی روبه‌رو بوده و اختلاف‌هایی میان مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل به وجود آمده است. در این میان شاهد آن هستیم که در کشورهای حامی اسرائیل مانند بریتانیا، آمریکا، هند و حتی در ترکیه تظاهرات بسیار گسترده‌ای علیه اقدامات رژیم صهیونیستی به پا شده و این در حالیست که نتانیاهو مطمئن نیست که بتواند به هر جهت یک عملیات گسترده با خروجی مثبت را شروع کرده و آن را به پایان برساند.
    به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: در حملات اخیر دو بار اسرائیل شانس خود را امتحان کرد تا آمادگی حماس و مقاومت را بسنجد. نخستین بار از شمال غرب غزه و دومین بار از شرق این منطقه و در حوالی منطقه شجاعیه اقدام به نفوذ کردند اما هر دو بار ارتش اسرائیل با شکست مواجه شد. این بار هم نظامیان آمریکا به داد ارتش اسرائیل رسیدند و باید توجه داشت که شیوه ایالات متحده اجرای تاکتیک «سجاده آتش» است.
    در این تاکتیک بمباران سنگین با موشک‌های سنگرشکن اجرایی شده و این روند به جایی رسیده که بسیاری از خبرنگاران حاضر در غزه اعلام کردند صدای بمباران‌های جدید اسرائیل نامأنوس بوده و حاکی از آن است که تسلیحات جدید از سوی غرب به رژیم صهیونیستی واگذار شده است. این در حالیست که اسرائیل افزون بر قطع آب، برق و دارو تمام خطوط تلفنی و اینترنتی را قطع کرده تا بتواند جنایات و اقدامات خود را سانسور کنند ولی در این بین بالاخره اطلاعاتی از روند عملیات‌های مذکور منتشر شد که بخشی از آن را واحد رسانه‌ای حماس انتشار داده است.
    این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه داشت که آمریکا نگران ورود تمام قد محور مقاومت از یمن، عراق، سوریه و حتی لبنان به مجادلات جاری میان اسرائیل و حماس است و به شدت وحشت دارند که جنگ فعلی ابعاد منطقه‌ای به خود بگیرد که البته تهران هم در این خصوص هشدارهایی را به غرب داده است. از منظر ایالات متحده هدف اول عملیات زمینی در غزه آزادسازی گروگان‌ها خواهد بود اما اسرائیل به دنبال احیای آبروی خود و اقناع افکار عمومی در اراضی اشغالی است. نتانیاهو در شرایط فعلی کمتر در عرصه و رسانه‌ها دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که صحنه در دست ایالات متحده قرار دارد. نکته دیگر این خواهد بود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید در انتظار محاکمه و زندان باشد؛ چراکه اعتراضات علیه وی در اسرائیل بالا گرفته است. اینکه جنگ فعلی چند هفته یا چند ماه به طول می‌کشد مشخص نیست و پرسش این است که آیا ساکنان اراضی اشغالی توان تاب آوردن در شرایط فعلی و در مقابل حملات را دارند یا خیر؟
    تمامی این وضعیت در حالی است که حماس از حیث جنگ شهری و از حیث جنگ الکترونیک توانسته اقداماتی را رقم بزند که اسرائیل را در شوک فرو برده و ضربه اطلاعاتی عمیقی را به تل‌آویو وارد آورده که درنهایت هیمنه سیاسی و امنیتی اسرائیل زیر سوال رفته است. تمامی این مسائل باعث شده که حالا دیوار بی‌اعتمادی میان مسئولین تل‌آویو و ساکنان اراضی اشغالی بالا برود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که حماس باید از بین برود اما او هیچگاه نمی‌گوید که منظورش کدام حماس است؟ آیا فقط گردان‌های عزالدین قسام منظور وی بوده یا حماسی که چندین سال بر غزه حکومت کرده و ساختار این منطقه را در دست داشته منظور تل‌آویو است. با همه این تفاسیر حمله اخیر اسرائیل به غزه دو دیدگاه را به وجود آورده است. به گونه‌ای که حماس اعلام می‌کند باید در ابتدا آتش بس اعلام شود و سپس مذاکره کنیم اما در مقابل اسرائیل اعلام می‌کند که باید زیر بمباران از حماس امتیاز گرفت که نشان می‌دهد خواسته دو طرف با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارد.