سرمقاله

معجزه‌ای به نام گفت‌وگو / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18015  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 11 آبان 1402
    برخی به خاطر رتبه‌بندی و حقوق بازنشستگی ۲ سال ماندند و بعد رفتند
    کسری ۲۰۰ هزار معلم
    وزیر آموزش و پرورش معتقد است که اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم.
    به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر سیما، درباره کلاس خالی از معلم در کشور، اظهار کرد: اکنون گزارشی درباره کلاس خالی از معلم در کل کشور نداریم. چهار هفته کلاس‌های ما معلم واقعی خود را نداشتند اما در ادبیات آموزش و پرورش کلاس خالی با کمبود معلم دو حرف متفاوت است چراکه تمام نیروهای آموزش و پرورش معلم هستند. در جاهایی که معلم نداشتیم کارشناسان ادارات آموزش و پرورش و معاونین و مدیران کلاس را دنبال می‌کردند تا معلمان جدید ملحق شوند.وی تاکید کرد: مطابق آمار ما، بعد از اعلام نتایج آزمون های استخدامی کلاس خالی از معلم در کشور نداریم و اگر جایی هست پیگیری می‌کنیم.
    وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در خلال این برنامه خانواده ها با تماس با صداسیما اعلام کردند که کلاس بچه هایشان معلم ندارد، گفت: واقعیت این است که من بالاخره باید به گزارش مدیران کل آموزش و پرورش و روسای آموزش و پرورش اعتماد کنم یا به تلفن‌هایی که بعضا می‌شود؟
    صحرایی یادآور شد: ما قریب به ۶۰۰ هزار کلاس درس داریم، بر فرض اینکه آمار ارائه داده شده درست باشد و ۲۰ هزار کلاس درس ما در چهار هفته اول مهرماه معلم نداشته باشند هم تعداد این کلاس ها چند درصد کل کلاس‌های ما می شود؟. با این حال معلم آن ۲۰ هزار کلاس درس هم تامین شد. این مواردی که می‌گویند کلاس درس خالی از معلم است را حتما ما پیگیری می‌کنیم. با این حال خانواده ها نیز می توانند با آموزش و پرورش شهر خود تماس بگیرند و این مساله را اعلام کنند.وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا این کسری معلم ناگهان ایجاد شده است؟. یادآور شد: کسری ما بیش از ۲۰۰ هزار معلم است. مساله خشکاندن ریشه این کمبود است. هرکسی در هر نقطه‌ای از ایران که می‌گوید معلم ندارد را به ما اعلام کنید، پیگیری می‌کنیم.
    صحرایی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بعضا خانواده ها مطرح می کنند کلاس درس فرزندشان معلم نداشته است و برای این کلاس یک معلم را از یک شهرستان با تجربه تدریس برای دو دانش آموز برای تدریس در کلاس درس با تراکم بیشتر به تهران آورده‌اند، توضیح داد: این موارد قابل راستی آزمایی نیستند. معلم‌ها، معلم اند؛ حال برای دو دانش آموز یا ۲۰ دانش آموز فرقی ندارد. این معلم منتقل شده است. یکی از راه‌های تامین کسری ما انتقال است.
    وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش برای به کارگیری بازنشسته‌ها از سران قوا مجوز گرفت تا بتواند بازنشستگان آموزش و پرورش را ۲۴ ساعته به خدمت بگیرد، ادامه داد: اتفاقی که افتاد این بود که میزان بازنشستگی ما از میزان پیش بینی ما فراتر رفت. قانون نیز اجازه نمی‌داد ما بازنشسته را نگه داریم. مساله دو طرفه است؛ اگر بازنشسته بخواهد در دستگاه بماند و دستگاه هم بخواهد که بازنشسته بماند؛ این امر امکان پذیر می‌شود. صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره تراکم کلاس های درس عنوان کرد: تراکم ۱۷ هزار و ۶۰۰ کلاس درس ما از تعداد کل ۶۰۰ هزار کلاس درس در کشور، بالای ۴۰ نفر است. تعداد مطلوب ما تراکم ۲۵ نفری است اما همواره ضریب دیده شدن آن کلاس‌های ۴۰ نفره بیشتر از کلاس‌های زیر ۳۰ نفر است. با این حال نزدیک ۲۵ هزار کلاس درس در کشور بین پنج تا ۱۰ دانش آموز دارند. ما ۵۰۵ مدرسه یک نفره و نزدیک ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از پنج دانش آموز داریم.