سرمقاله

خطای شناختی مشکلات ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1813  |  صفحه ۶ |   |  تاریخ: 29 آذر 1401
    هشدار پلیس نسبت به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات به بهانه شب یلدا
    رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران فضای مجازی به بهانه شب یلدا هشدار داد. سرهنگ داود معظمی گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نزدیک شدن به شب یلدا اظهارکرد: مجرمان سایبری همواره از هر فرصتی برای سوءاستفاده از کاربران و تحقق اهداف مجرمانه خود بهره می‌برند. یکی از این مناسبت‌ها نیز شب یلداست که گاهی دیده شده افراد سودجو وناشناس پیام‌هایی حاوی لینک‌های ناشناس با عناوین مختلف تبریک و تخفیف و جایزه و ... را برای کاربران ارسال کرده و از آنان می‌خواهند که با کلیک بر روی لینک مذکور پیام را مشاهده کنند.
    رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد: در برخی از این پیام‌ها افراد سودجویان با ایجاد لینک‌های آلوده به بدافزار، اقدام به آلوده کردن تلفن همراه یا رایانه کرده و به تمامی اطلاعات محرمانه و خصوصی شهروندان و همچنین اطلاعات حساب بانکی و ... دسترسی پیدا می‌کنند. از این رو توصیه ما به کاربران فضای مجازی این است که از بازکردن هرنوع لینک ناشناسی و حتی لینک‌های مشکوک و نامعتبر ارسال شده از سوی افراد آشنا خودداری کنند.
    وی به فرصت طلبی مجرمین درخصوص کلاهبرداری از شهروندان در پوشش تخفیف‌های شب یلدا از جمله بسته اینترنت، قرعه‌کشی و ... اشاره کرد و گفت: برخی از افراد سودجو برخی از کالاها و یا خدمات مرتبط با شب یلدا را با قیمتی بسیار پایین آگهی کرده و تحت عناوین مختلف از جمله حراج ویژه یلدا و... از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند، در این روش کاربران به بهانه خرید با تخفیف شب یلدا و ... به آدرسی اینترنتی مراجعه کرده و در آنجا از طریق صفحات فیشینگ اطلاعات حساب بانکیشان کپی شده و از آن برداشت می‌شود.
    معظمی گودرزی افزود: لازم است کاربران حتما از سایت‌های معتبر ،دارای نماد اطمینان و مجاز خریداری کنند و در صورت سفارش کالا تسویه حساب را در محل و پس از رویت و اطمینان از اصالت کالای سفارش داده شده انجام دهند و از پرداخت هرگونه مبلغ تحت عنوان بیعانه جدا خودداری کنند.
    رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در مواردی دیده شده که کلاهبرداران و افراد سودجو از روش‌های گفته شده به اطلاعات هویتی و عکس‌ها و تصاویر خصوصی افراد نیز دسترسی پیدا کرده و از این طریق اقدام به اخاذی از آنان می‌کنند. از این رو لازم است که شهروندان در برابر چنین مواردی هوشیار باشند و به هیچ عنوان فریب تبلیغات و وعده‌های دروغین فضای مجازی را نخورند.