سرمقاله

خطای شناختی مشکلات ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1845  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 29 آذر 1401
    صحبت‌های امیرعبداللهیان در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران
    ایران آمادگی بازگشت به مذاکرت و توافق را دارد
    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز گذشت در سومین نشست مجمع گفت و گوی تهران که در محل مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شده است گفت: ایران، مفهوم همسایگی را محور سیاست خارجی قرار داده است. وی در بخشی دیگر از صحبت های خود در این نشست با تشریح مواضع ایران در بحران اوکراین گفت : ما مخالف جنگ هستیم و باید این بحران با گفت وگو حل شود. در بحث بحران اوکراین نباید به این بحران نگاه تک بعدی داشت و باید ریشه های ایجاد این بحران نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
    امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با تاکید بر این که در بحران اوکراین ، ایران یک طرف جنگ نیست و با رد ادعاهای مطرح شده در مورد ارسال تسلیحات و پهپاد از سوی ایران به یکی از طرف های این بحران برای استفاده در این جنگ گفت: هدف از مطرح کردن این ادعاها ، سرپوش گذاشتن بر دمیدن غرب بر آتش جنگ و خشونت در این بحران است .
    وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درمورد روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در مسیر استمرار تبادل پیام‌ها‌، مشورت‌ها و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم و روز گذشته معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی با همکاران من در سازمان انرژی اتمی داشته است.
    وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس و انتقاد از مواضع مطرح شده در آن در ارتباط با تمامیت ارضی ایران گفت‌: مراتب ناخرسندی و اعتراض خود را از طریق مجاری دیپلماتیک به شکل رسمی و با ارائه یادداشت رسمی و اعتراضی به طرف چین اعلام کردیم.
    وزیر خارجه ایران همچنین افزود: ما همواره اطمینان داده ایم که آماده اعتمادسازی و همکاری در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود در منطقه، از جمله همسایگان خود در حوزه خلیج فارس هستیم تا یک بار برای همیشه، تفکر تامین امنیت از خارج از منطقه کنار رود و همکاری و همیاری کشورهای منطقه، امنیت پایدار را به ارمغان آورد. در همین چارچوب، مایلم اعلام نمایم که آماده‌ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر همسایگان برگزار نماییم. در نگاه به غرب آسیا، لازم می دانم تاکید کنم که مساله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت مظلوم آن همچنان شرمسارانه بر پیشانی بشریت خودنمایی می‌کند و رژیم اشغالگر صهیونیستی، سیاست‌های تجاوزکارانه و ظالمانه خود را در سکوت نظام مند مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد.
    وی تاکید کرد: در افغانستان، شاهدیم که بیست سال حضور اشغالگران هیچ ثمری از نظر ایجاد امنیت و زیرساخت‌های اقتصادی و رفاهی برای مردم صبور این کشور دربر نداشته و اکنون مردم افغانستان در شرایط کاملا نامناسب و نگران کننده ای به سر می برند. آمریکا از افغانستان رفته اما با دورایستایی و استفاده ابزاری از گروه های تروریستی، به دنبال تداوم حضور خود در این کشور و ایجاد چالش برای کشورهای منطقه از این طریق است. ما، مردم افغانستان را که با آنان اشتراکات تاریخی، تمدنی، فرهنگی، دینی و زبانی داریم، چون مردم خود می دانیم و بر خلاف مدعیان دروغین حقوق بشر، نسبت به سرنوشت آنان مسئولانه عمل می کنیم. در یک سال و نیم اخیر، جمهوری اسلامی ایران پذیرای خیل عظیم آوارگان افغانستانی بوده و در حالی که کشورم در شرایط سخت ترین تحریم ها بسر می برد، با سخاوتمندی آنان را پذیرفته است. ما اعتقاد داریم راه ثبات و امنیت پایدار در افغانستان از مسیر خواست و تصمیم مردم این کشور و با تشکیل دولتی فراگیر می گذرد.
    امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: امریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته ای و رسیدن به گامهای نهایی توافق می کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی ثبات کردن ایران حمایت می کند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقع بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام های پایانی توافق برای رفع تحریم ها و بازگشت همه طرفها به تعهدات استقبال کند. اکنون ما در مسیر استمرار تبادل پیامها، مشورت و تعامل مستمر با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هستیم. روز یکشنبه نیز معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگوهای سازنده و رو به جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به عمل آوردند.
    در پایان مایلم به این موضوع تاکید کنم که عراق نقش مهمی در منطقه غرب آسیا دارد. موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک عراق، ظرفیتی را برای این کشور دوست و برادر در همسسایگی ما ایجاد کرده است که همکاری های منطقه ای و تلاش عراق برای توسعه و پیشرفت همکاری های همه جانبه منطقهای، امروز با استفاده از ظرفیت و موقعیت عراق در دستور کار منطقه قرار دارد. فردا رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در قالب نشست بغداد ۲ در کشور اردن هاشمی گرد هم خواهند آمد و این نشان دهنده آن است که عراق با گذر از بحران های مختلف، امروز در شرایطی قرار دارد که به جایگاه طبیعی و منطقه ای خود باز می گردد.