سرمقاله

دولت‌ها جهان را چگونه می‌بینند؟ / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18679  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 22 آبان 1402
    صهیونیست ها بایدن را به ته چاه می برند
    سالی نامطمئن برای آمریکا و بایدن
    فایننشال تایمز سال پیش رو را برای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پرمخاطره پیش‌بینی کرد و نوشت: رقابت بایدن با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۵‌، نظام دموکراتیک در این کشور را با آینده‌ای نامطمئن مواجه می‌کند.   
    این روزنامه انگلیسی، برخی از موفق ترین روسای جمهوری در آمریکا تنها یک دوره دوام آوردند. برجسته‌ترین آنها جورج اچ دبلیو بوش، جان آدامز، جیمی کارتر و جان کندی بودند. تفاوت آنها با بایدن این است که رئیس جمهوری های که بعد از این افراد روی کار آمدند، به نظام سیاسی این کشور باور داشتند. اما در رابطه با بایدن باید گفت که نظرسنجی‌های اخیر نشان داد که او شانسی برای پیروزی دوباره ندارد.
    بیل کلینتون، بوش پدر را شکست داد. توماس جفرسون، آدامز را کنار زد، رونالد ریگان، کارتر را شکست داد و جان اف کندی بعداز تقریبا ۱۰۰۰ روز کاری ترور شد و لیندون جانسون معاونش به جای او روی کار آمد. اما بعد از بایدن، ممکن است دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا روی کار آید و پیروزی او، بایدن را به رئیس جمهور یک دوره ای با تاثیراتی قابل تامل تبدیل کند، اما چنین تاثیری چیزی نیست که بایدن آرزویش را داشته باشد.
    به همین دلیل، فضای سیاسی آمریکا در ۱۲ ماه پیش رو، احتمالا حتی از آنچه که به تازگی تجربه شده است، متشنج تر خواهد بود. فرد بازنده معمولا در انتخابات های عادی حداقل به مبارزات انتخاباتی آینده امیدوار است. اما در رقابت دوباره بین ترامپ و بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۴، اطمینانی از این موضوع وجود ندارد.
    گروهی از محافظه کاران طرفدار ترامپ، موسوم به «پروژه ۲۰۲۵‌»، به دنبال طرح هایی برای پیگرد قانونی دستیاران سابق ترامپ هستند که وی آنها را خائن قلمداد می کند. این فهرست شامل اسامی افرادی مانند جان کِلی دومین رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، بیل بار دادستان ترامپ و تای کوب (Ty Cobb) وکیل کاخ سفید در دولت او است.
    در بیشتر موارد، جرم این افراد خودداری از تبانی با تلاش های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است. پروژه ۲۵ همچنین طرحی را در نظر دارد که به موجب آن، به ترامپ اجازه می دهد در روز نخست روی کار آمدنش، قانون شورش (Insurrection Act) را اجرایی و از این رو سربازان را در خیابان ها مستقر کند. قانون شورش سال ۱۸۰۷ به رییس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تحت شرایطی خاص از ارتش در داخل کشور استفاده کند تا جلوی بی‌قانونی و شورش را بگیرد.
    به گزارش ایرنا، ترامپ همچنین به دنبال پیگرد قانونی بایدن و خانواده اش خواهد بود. مفهوم این امر این است که بایدن که اواخر ماه جاری ۸۱ ساله خواهد شد، باید بیش از خود از میراثی که بر جای گذاشته دفاع کند و در واقع سرنوشت سیستم دموکراسی در آمریکا به رای گذاشته خواهد شد.
    فایننشال تایمز در ادامه به نتایج ناامید کننده نظرسنجی جدید روزنامه نیویورک تایمز و موسسه سیینا اشاره کرد که برتری ترامپ در مقابل بایدن در چند ایالت کلیدی را نشان داد. این احساس بعد از پیروزی دموکرات ها در انتخابات ایالتی ویرجینیا و کنتاکی در سه شنبه شب و پیروزی آنها در همه پرسی “حق سقط جنین” در ایالت اوهایو تغییر کرد. این پیروزی بعد از انتخابات میاندوره ای کنگره ۲۰۲۲ بدست آمد که دموکرات‌ها در آن توانستند از به اصطلاح «موج قرمز» جلوگیری کنند. بایدن روز چهارشنبه با خیالی آسوده گفت این رای دهندگان هستند که رای می دهند، نه نظرسنجی ها.
    اما پیروزی های سه شنبه هفته پیش نباید خیال بایدن را آسوده کند. برخلاف تصور رایج، انتخابات ایالتی شب خوبی برای نظرسنج‌ها بود و بیشتر آنها نتایج را درست پیش‌بینی کرده بودند. در انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۲۲ نیز نظرسنجی‌ها درست از آب در آمد همان طوری که در انتخابات سال ۲۰۲۰ که بایدن بر ترامپ غلبه کرد، نتایج درست پیش بینی شده بودند.این تصور که نظرسنجی‌ها اشتباه است، غلط است و این بدان معناست که بایدن باید نتایج نظرسنجی‌ها درباره انتخابات پیش رو را جدی بگیرد.
    بایدن همچنین ممکن است با نامزد حزب سوم مواجه شود که می تواند آرا را به شیوه ای غیرقابل پیش بینی بشکند. البته اتفاقات هفته گذشته اشاره به آن دارد که رای دهندگان به ویژه در مسائل اجتماعی مانند حق سقط جنین، بیشتر به سمت دموکرات‌ها گرایش دارند اما آنها به ویژه نگران سن بالای بایدن هم هستند.
    فایننشال تایمز نوشت: بایدن می‌تواند از منظر تاریخی به آینده امیدوار باشد. در سال ۲۰۱۱، نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کردند که اوباما به راحتی از نامزد جمهوری خواه شکست خواهد خورد اما او یک سال بعد (انتخابات سال ۲۰۱۲) میت رامنی نامزد جمهوریخواهان را شکست داد. در اواخر سال ۱۹۷۹ نیز پیش بینی می شد که کارتر، ریگان را شکست دهد. اما کارتر شکست بدی را تجربه کرد.
    به نوشته این روزنامه آمریکایی، سال آینده در آمریکا احتمالا سال پرحادثه ای برای این کشور خواهد بود. ترامپ قرار است از ماه مارس با دو محاکمه جنایی مواجه شود: یکی در واشنگتن به خاطر نقش او در حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و دیگری در فلوریدا به دلیل سوء استفاده از اسناد بسیار محرمانه. سومین محاکمه در جورجیا نیز به تلاش او برای تغییر نتیجه کالج انتخاباتی مربوط می شود.
    احتمال این که ترامپ قبل از روز انتخابات مجرم شناخته شود، بالا است. حتی ممکن است او زندانی هم شود. اما حبس مانعی برای نامزد ریاست جمهری آمریکا یا اداره کشور به عنوان رئیس جمهوری نیست اما این امر می تواند بر روی رای دهندگان در ایالت های کلیدی تاثیر بگذارد.
    فایننشال تایمز با اشاره به انتقادها از بایدن به دلیل نحوه مدیریت بحران ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه نوشت: بسیاری از رای دهندگان آمریکایی مسلمان یا رای دهندگان جوان تر به دلیل حمایت بایدن از حمله رژیم صهیونیستی به غزه وعده داده اند در انتخابات سال آینده یا به ترامپ رای می دهند یا اصلا در انتخابات شرکت نمی کنند.
    از طرف دیگر، ترامپ وعده داده ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را که در دوره نخست ریاست جمهوری اش شکست خورد، در صورت پیروزی دوباره در انتخابات اجرا کند. در دولت بایدن آمریکا دو بار مجبور شده وارد جنگ خارجی شود یکی در رابطه با جنگ رژیم صهیونیستی در ماه گذشته و دیگر در جریان جنگ اوکراین در فوریه گذشته. با توجه به کاهش محبوبیت بایدن، تصوری از او ایجاد شده که نشان می دهد وی مقصر است.