سرمقاله

چالش چند لایه غرب با تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1877  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 30 آذر 1401
    هشدار نارنجی رگبار در جنوب کشور تا آخر هفته
    سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران در جنوب و بارش برف و باران در نقاط مختلف کشور همچنین تداوم آلودگی هوا در تهران و کرج هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا ۱.۵ تا ۲.۵ متر هشدار داد.
    این وضعیت روز پنجشنبه و جمعه (۱ و ۲ دی‌ماه) در شمال خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر و روز شنبه (۳ دی‌ماه) در خلیج فارس و تنگه هرمز، در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان پیش‌بینی می شود.
    براثر این مخاطرات احتمال اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی خلیج فارس، خطر غرق شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه سنگین، پاره شدن تورهای صیادی، خطر غرق شدن شناگران، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی دور از انتظار نیست‌.
    سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی، خودداری از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی را توصیه می‌کند.
    این وضعیت روز پنجشنبه (اول دی‌ماه) در کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، جنوب زنجان و جنوب آذربایجان غربی و روز جمعه (۲ دی‌ماه) در کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، بوشهر و نیمه شمالی فارس پیش‌بینی می شود.
    این شرایط جوی روز شنبه (۳ دی‌ماه) در کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، اصفهان، قم، سمنان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان رضوی، شمال استانهای کرمان و خراسان جنوبی و روز یکشنبه (۴ دی‌ماه) در گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان انتظار می‌رود.
    در چنین وضعیتی احتمال کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر وجود دارد.
    سازمان هواشناسی پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام مسافرت با خودرو، اندیشیدن تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز را توصیه می‌کند.