سرمقاله

پیمان مولوی / چهار عمل اصلی ریاضی و سرمایه گذاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 189  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 07 آذر 1401
    «ابتکار» عملیات تهاجمی ترکیه در شمال عراق را بررسی می‌کند
    بازی نظامی اردوغان با همسایگان جنوبی

    گروه بین الملل

    در حالی که روز شنبه وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که عملیات زمینی این کشور در سوریه هر آن ممکن است کلید بخورد، منابع خبر اعلام کردند که نیروهای ترکیه روز گذشته بار دیگر پایگاه‌های نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال سوریه را هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار دادند. 

    به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، منابع میدانی در سوریه اعلام کردند: ارتش ترکیه با چند موشک پایگاه نظامی منغ در حومه شمالی حلب را که تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک”قسد” است، مورد هدف قرار داد. همزمان نیروهای ترکیه پایگاه‌های اطراف شهر جرابلس در حومه شرقی حلب را هدف حملات توپخانه‌ای قرار دادند.

    در این راستا، منابع سوری از ورود تجهیزات جدید ارتش ترکیه به خاک سوریه خبر دادند. ترکیه هشت کامیون نظامی، هفت تانک، توپخانه و نفربر را به سوریه منتقل کرد. رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که عملیات زمینی نیروهای این کشور در سوریه به زودی آغاز خواهد شد.

    ترکیه از ۲۰ نوامبر، عملیات هوایی علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال سوریه آغاز کرد. رئیس جمهوری ترکیه این عملیات را موفق توصیف کرد و بعید ندانست که پس از آن عملیات زمینی انجام شود. این در حالی است که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که اردوغان قصد دارد بار دیگر با بشار اسد روابط خود را از سر بگیرد و حتی گفته شده که ممکن است به زودی دیداری دوجانبه میان آنها برقرار شود.

    تاکتیک‌های آنکارا

    در همین رابطه  علی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه، در مورد دلایلی که اردوغان دستور به حمله به بخش هایی از سوریه و عراق می زند می گوید: ترکیه در آستانه انتخابات قرار دارد. مسائل اقتصادی این کشور بسیار پیچیده شده و وضعیت را بحرانی کرده. اردوغان می خواهد با ایجاد بحران و هراس، پیروزی حزب عدالت و توسعه را تضمین کند. اردوغان یکی از عاملین اصلی ویرانی سوریه است و همکاری گسترده ای با آمریکا برای براندازی بشار اسد داشته. الان هم همان مساله با تاکتیک‌های جدید ادامه دارد. ترکیه و آمریکا چند سال قبل کمیته سازماندهی و تجهیز نیروهای سوری را برعهده گرفتند که با حمایت عربستان سعودی و قطر و آمریکا و... انجام شد. در حال حاضر ترکیه بیش از سه هزار نیروی شبه نظامی مختلف را که شامل سازمان های تکفیری هستند، تحت عنوان جیش الوطنی سوریه سازماندهی کرده و آنها را در مناطق شمالی که تحت اشغال ترکیه هستند مستقر کرده. جیش الوطنی سوریه تحت کنترل میت ترکیه است. ترکیه سعی داشت که بشار اسد را از سوریه بیرون کند. اما با حضور روسیه و ایران این امکان را از دست داد.

    بهانه ترکیه برای حمله به عراق و سوریه

    قائم مقامی که با خبرآنلاین گفت و گو کرده در ادامه می گوید: بهانه ترکیه این است که در این مناطق یگان های مدافع خلق و حزب دموکراتیک سوریه قرار دارند، در مناطق شمال سوریه تجمعات گسترده ای را که خود مختار هستند تشکیل داده اند. ترکیه می گوید این کریدور تروریستی است و اینها شاخه سوری پ ک ک بوده و تروریست هستند. پس آنها با عملیات هایی نیروهای کرد را از شمال سوریه پاکسازی کرده و جای آنها را به جیش الوطنی دادند. در این مناطق ترکیه سعی می کند ۲۵۰ هزار خانه بسازد و یک میلیون اواره سوری را به آنها منتقل کند. تاکنون ۵۴۰ هزار نفر منتقل شده اند. از آن طرف در شرق فرات آمریکا کردها یعنی حزب دموکراتیک خلق را سازماندهی و مسلح کرده و هزاران تریلی شامل سلاح را انتقال داده و در شمال شرق رود فرات حدودا ۱۲ پایگاه زیر و درشت آمریکایی مستقر است.

    این ظاهر قضیه است

    قائم مقامی در مورد روابط سرد ترکیه و آمریکا تاکید می کند: این ظاهر قضیه است. آمریکا سازمان های کرد سوریه را که وابسته به پ.ک.ک هستند مجهز و حمایت کرده است. ترکیه می گوید ما با آمریکا کاری نداریم اما می خواهیم با حملات خود تروریست ها را نابود کنیم. ترکیه اما ترجیح می دهد اگر بشار اسد از کار کنار برود، رژیمی ضعیف با حمایت ترکیه و اسراییل و آمریکا روی کار بیاید. اگر ترکیه می خواست مساله تروریسم از بین برود، باید به آمریکا بگوید از سوریه خارج شود. ترکیه زورش به آمریکایی‌ها نمی رسد و نهایتا لحنش را تند می کند. اما نمی تواند مانع از حمایت انها از پ.ک.ک شود. ترکیه نمی خواهد که آمریکا از منطقه خارج شود. اگر می خواست خارج شود باید با بشار اسد حرف میزد و مناطق شمالی را به ارتش سوریه بدهد.

    وی اضافه کرد: ترکیه سعی می کند آمریکا در شمال شرق سوریه و شمال عراق حضور داشته باشد چون به نفع اردوغان است. البته الان او گفته که ممکن است با بشار اسد سر میز مذاکره بنشیند. دلیلیش هم این است که باید قضیه اوارگان سوری را حل کند وگرنه نمی تواند در انتخابات شانسی داشته باشد. همه این مسائل دست به دست هم قرار داده تا ترکیه ناچار شود دست به حملاتی در سوریه و عراق بزند. او در واقع باید افکار عمومی را از همه مشکلاتی که وجود دارد منحرف کند.

    قائم مقامی در پایان با اشاره به اینکه ترکیه نمی تواند جای روسیه را بگیرد گفت: روسیه از نظر افکار عمومی بین المللی ضعیف و به ترکیه وابسته شده است. علاوه بر این ترکیه و روسیه سر مسائلی چون گاز با هم تبادلاتی دارند. حریم هوایی ترکیه هم دست روس ها است. روسیه این امکان را دارد که مانع از حملات ترکیه به سوریه بشود. اما هر عملیاتی در سوریه با هماهنگی روس ها انجام می شود.