سرمقاله

با یک اقلیت شاید، برای یک اقلیت نشاید! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18947  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 27 آبان 1402
    مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی خبر داد؛
    بیش از 12 هزار دانشجو به زینت مهارت آراسته شده اند
    آذربایجان شرقی - ماهان فلاح: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت آموزش های مهارتی گفت: اگر امروز در جامعه ایران یکی از چالش های جدی ما مسئله بهره وری است، رکن رکین بهره وری نیروی انسانی کارآمد، خلاق و فناور و در عین حال، نوآور است.
    علی مشایخی با اعلام این مطلب افزود: این نیروی انسانی بدون پیوست آموزش و بدون توانمندی های بر مدار مهارت، فناوری و نوآوری و خلاقیت قطعا نمی تواند آنچه که مورد نیاز اقتصاد کشور ماست تامین کند، پس مسئله آموزش بر مدار مهارت آموزش های دانش بنیان و مهارت محور یکی از نیازهای جدی جامعه ماست.
    وی در خصوص سیاست های پیش روی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: در حوزه تحولی که ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دو سال اخیر آغاز کرده ایم ارائه آموزش ها و رویکرد آموزش های ما کاملا متناسب با نیاز بازارکار و به سمت آموزش های نوآورانه است. آنچه که بتواند هم در تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی که یکی از رویکردهای اصلی دولت مردمی است موثر باشد و هم بتوانیم در ارتقای شاخص های بهره وری کشورمان و استان آذربایجان شرقی موثر باشیم و در تحقق این امر در شهر تبریز مرکزی را تجهیز کرده ایم با عنوان مرکز نوآوری مهارت که وظیفه ارائه مهارت های پیشرفته و آموزش های خلاق در آن به علاقمندان آموزش داده خواهد شد.
    علی مشایخی با اشاره به شعار " آموزش های فنی و حرفه ای توانایی تبدیل علم نافع به عمل صالح است " عنوان کرد: بالغ بر 90 درصد مخاطبین ما در این مرکز دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا و فارغ التحصیلان دانشگاههای طراز اول کشور هستند. چراکه اتفاقی که در دانشگاههای ما رقم می خورد؛ تبدیل نوآوری به فناوری است. اما جایی ما می توانیم از رشد اقتصادی 8 درصد و بهره وری صحبت کنیم که به سمت تجاری سازی دانش فنی برویم.
    مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، اذعان داشت: مجموعه فنی و حرفه ای ایجاد شده است که حلقه مفقوده ارتباط فناوری، نوآوری در صنعت و جامعه را بتواند با آموزشهای مهارت محور خود تکمیل کند؛ این مرکز متشکل از کارگاههای به روز چون؛ مکاترونیک، رباتیک، plc، سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان، انرژی های خورشیدی، تجهیزات ابزار دقیق و امثال اینها به دنبال این است که آموزش های مهارت محور را به سمت فناوری و نوآوری هدایت کند. وی در ادامه با اشاره به حضور پرشور دانشجویان در کارگاههای مهارت آموزی این اداره کل افزود: به حول و قوه الهی در سال 1401 و در 6 ماهه اول 1402 بالغ بر 12 هزار نفر از دانشجویان خلاق، فناور و توانمند استان آذربایجان شرقی در این مرکز به زینت مهارت آراسته شده اند و توانسته اند وارد بنگاههای اقتصادی شوند. علی مشایخی با اشاره به اهمیت و نقش و تاثیر بسزای نمایشگاه فناوری و برگزاری نمایشگاه در توسعه زیست بوم فناوری استان و کشورمان گفت: وقتی صحبت از رینوتکس می شود اولین چیزی که به ذهن می رسد مجموعه دانشی ربع رشیدی است. وی ادامه داد: تبریز شهر اولین هاست. تبریز شهر خلاقیت است و نوآوری. تبریز شهر اقتصاد است و صنعت. تبریز شهر مهارت است و کارآفرینی و وقتی صحبت از تبریز می شود آنچه که در اذهان جامعه متصور میشود مسئله اقتصاد، توانمندی و کارآفرینی و مهارت است. امسال نمایشگاه رینوتکس در یازدهمین دوره خودش با یک رویکرد کاملا جدید و تحولی و با یک گستره ملی و بین المللی پای در عرصه معرفی توانممندی های شرکت های دانش بنیان، مجموعه های فناور و نوآور استان آذربایجان شرقی گذاشته و یک محملی است برای ارتباط این مجموعه ها و بنگاه های اقتصادی.
    وی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز از چالش ارتباط صنعت و دانشگاه، صنعت و فناوری، صنعت و دانش بنیان ها، جامعه و دانش بنیان ها حرف می زنیم محل و ممر حل این مساله نمایشگاه رینوتکس است و ما در این نمایشگاه یک محمل و دریایی بزرگ از توانمندی های فناوری استان را خواهیم دید و در این مجموعه قطع به یقین بنگاههای اقتصادی سرآمد در عرصه ملی و بین المللی می توانند نسبت به حل مسائل و گره گشایی از مشکلاتشان به دست توانمند شرکت های فناور و دانش بنیان استان آذربایجان شرقی و کل مجموعه های خلاقی که در استان ما مشغول فعالیت هستند، اقدام نمایند. مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: مجموعه های تحقیق و توسعه بنگاههای اقتصادی باید بیایند و از این مجموعه و رویداد بزرگ بین المللی و فرصت و ظرفیت بهره لازم را ببرند. تا بتوانیم نسبت به حل مسائل این بنگاههای اقتصادی و شرکت هایی که در حوزه دانش و تجاری سازی دانش فنی با چالش روبه رو هستند از این مجموعه نهایت استفاده را ببرند.