سرمقاله

با یک اقلیت شاید، برای یک اقلیت نشاید! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18975  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 27 آبان 1402
    ظریف در نشست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها مطرح کرد
    نباید مردم را سرشکسته و ناامید کنیم
    وزیر امور خارجه پیشین کشورمان گفت: وقتی مردم در انتخابات ۹۲ شرکت کردند یعنی مردم مقاوم هستند و نمی‌خواستند از حاکمیت جدا شوند. اگر ۷۳ درصد مردم در انتخابات، شرکت نمی‌کردند حتما نمی‌توانستیم در برابر شش قدرت جهانی بایستیم. باید روایت امنیتی سازی ایران را محکوم کرد مگر برجام اجازه می‌دهد ایران سلاح‌ هسته‌ای بسازد؟ اگر برجام اجازه چنین کاری را می‌داد اسرائیل برجام را روی سرش حلوا حلوا می‌کرد.
    محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در نشست انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: امروز دنیا با جنایاتی وحشتناکی در غزه مواجه است و مردم فلسطین با تمام قوا و ایثار در برابر اشغالگری مستمر و نزدیک به ۷۵ ساله اسرائیل که با آن مواجه هستند، ایستادند و هر زمان مردم ایستادگی کردند، اشغالگران ناگزیر به عقب‌نشینی شدند. نزدیک به ۵۰ سال افسانه شکست ناپذیری اسرائیل  به عنوان واقعیت تاریخی پذیرفته شد. نقطه آغاز چند حرکت مردمی به دو شکست اسرائیل انجامید اول سال ۲۰۰۰ از لبنان بود. قرار نبود اسرائیل بی قید و شرط  از لبنان خارج شود. همانطور که خارج شدن اسرائیل از مصر با قید و ‌شرط بود، در لبنان هم قرار نبود این چنین باشد اما برای اولین بار در مبارزات ملت عربی با اسرائیل باعث شد آنان بدون قید و شرط خارج شوند.
    به گزارش ایلنا، وی افزود: دومین بار در سال ۲۰۰۵  بود که در برابر مقاومت مردم غزه بدون هیچ مذاکره‌ای شهرک نشینان اسرائیلی غزه تخلیه شوند. روایت اسرائیلی‌ها دروغ بود و اسراییل در روایت پردازی چیره است و بزرگترین توانمندی اسرائیلی‌ها در پرداختن روایت دروغ است. روایت مظلومیت و روایت شکست ناپذیری از جمله این توانمندی‌ها است و اسرائیلی‌ها به دروغ می‌‌گویند ما قربانی هستیم و اجازه نمی‌دهیم فجایع گذشته استمرار پیدا کند.
    ظریف گفت: این دو روایت در بحران غزه شکست خورد. روایت شکست ناپذیری و بعد از سه هفته روایت مظلومیت شکست خورد. لذا مراقب باشیم در زندان روایت اسرائیلی‌ها گرفتار نشویم برای این کشور خطرناک است که در زندان روایت آنان گرفتار شویم. ما سال‌هاست در روایتی اسرائیلی‌ها گرفتاریم اولین روایت در سال ۱۹۹۲ با این جمله شروع شد که ایران دسترسی به سلاح هسته‌ای دارد و در سال ۲۰۲۳ در آستانه دسترسی است. ما از این موضوع خوشحالیم که روایت‌های آنها شکست خورده باید از زندان روایت اسرائیل گریخت.
    وی تصریح کرد: وقتی مردم وارد شدند قدرت روایت شکست ناپذیری اسرایل شکسته شد. هیچ گاه دولت‌های عربی نتوانستند اسرائیل را شکست دهند. سیاست خارجی بر اساس قدرت مردم است و مردم پایه است. محور توسعه هم مردم هستند. در تفسیرهای توسعه اگر نگاه کنید ،جمله مرکزی انسان، کانون توسعه است و سیاست خارجی قبل از توسعه محور بودن باید مردم پایه باشد. برآیند آن باید مردم محور باشد و باید برای مردم باشد. برای اینکه موضوع را بفهمیم باید بدانیم که مردم ولی نعمت ما هستند و هرچه داریم از مردم است. اگر مقاومتی است از مردم است اگر دفاع مقدسی بود از مردم بود اگر مقاومت در تحریم خارجی است، از مردم است.
    ظریف با بیان اینکه هدف تحریم جدا کردن مردم از حاکمیت است، گفت: وقتی مردم در انتخابات ۹۲ شرکت کردند یعنی مردم مقاوم هستند و نمی‌خواستند از حاکمیت جدا شوند. اگر ۷۳ درصد مردم در انتخابات، شرکت نمی‌کردند حتما نمی‌توانستیم در برابر شش قدرت جهانی بایستیم. باید روایت امنیتی سازی ایران را محکوم کرد مگر برجام اجازه می‌دهد ایران سلاح‌ هسته‌ای بسازد؟ اگر برجام اجازه چنین کاری را می‌داد اسرائیل برجام را روی سرش حلوا حلوا می‌کرد.
    وی افزود: اگر مردم نرفته بوند پای صندوق رای ما نمی‌توانستیم این توفیف را به دست بیاریم. حضور مردم توان مذاکرات را بالا می‌برد و همانطور که توان مذاکراتی خوب است، قدرت نظامی هم خوب است همه این‌ها خوب است. توان مذاکراتی باید بر حمایت مردمی سوار شود تا بتواند در دنیا موثر باشد. بهبود اعتبار مردم، آبرومندی و افتخار مردم باید از سیاست خارجی سر ریز شود، نباید مردم را سرشکسته کنیم نباید آنان را ناامید کنیم اما در رسانه‌های داخلی ما این ناامیدی را با انتشار خبرها دامن زدیم و‌ در نتیجه ذلت برسازی شد و نتیحه این ذلت برسازی فاصله گرفتن مردم از حاکمیت و بی‌اعتمادی مردم نسبت به کل حاکمیت بود.
    ظریف تصریح کرد: من مشرف شدم کربلا یک جانباز حرب الله لبنان با یک پای قطع شده گفت از تو متشکریم که شیعه را سربلند کردی اما در حرم حضرت اباعبدالله یک ایرانی گفت خدا ذلیلت کند که کشورت را ذلیل کردی. ما ذلت برسازی کردیم. بنابراین مبنای سیاست خارجی باید پایه‌اش از مردم و‌ نتیجه‌اش مردم باشد. باید حواسمان به این باشد این نیاز غیرقابل ترمیم است. اگر نگاهمان به مردم بود، مشکلات را از پایشان باز می‌کنیم. همه چیز مردم محور است محور توسعه انسان است محور توسعه رشد اقتصادی نیست. بدون انسان توسعه پایدار نیست با توسعه نسل‌های آینده باید شکل بگیرد. بدانید اگر روزی آتش بس در غزه برقرار شود پیروزی از آن فلسطین است چون مقاومت مردم در فلسطین باعث این پیروزی شده و این موضوع را هم باید در برنامه سیاست خارجی خودمان جذب کنیم.