سرمقاله

با یک اقلیت شاید، برای یک اقلیت نشاید! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18979  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 27 آبان 1402
    اسرائیل از آب به عنوان سلاح استفاده می‌کند
    سازمان ملل در گزارشی از رژیم صهیونیستی خواست که دسترسی مردم غزه به سوخت و آب آشامیدنی را آزاد کرده و پیش از آنکه دیر شود، شبکه‌های تامین آب و مراکز نمک‌زدایی در این منطقه تحت محاصره را به راه بیندازد. پدرو آروخو-آگودو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور بهداشت و آب آشامیدنی سالم گفت: هر ساعتی که می‌گذرد و اسرائیل اجازه دسترسی نوار غزه به آب آشامیدنی را نمی‌دهد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است که شهروندان غزه را در خطر مرگ بر اثر تشنگی و بیماری‌های مرتبط با آن قرار می‌دهد.
    آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در سازمان ملل (آنروا) نیز در گزارشی اعلام کرد که به پایان رسیدن سوخت در غزه اثرات فاجعه باری از جمله توقف تامین آب، از کار افتادن خدمات بهداشتی و فاضلاب و همچنین توقف ارتباطات مخابراتی خواهد داشت.
    آروخو-آگودو گفت: من می‌خواهم به اسرائیل یادآوری کنم که جلوگیری آگاهانه از ورود منابع مورد نیاز آب سالم به نوار غزه، نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشر است. تاثیر این کار بر خدمات درمانی و بهداشت عمومی غیرقابل تصور خواهد بود و تلفات ناشی از آن می‌تواند از تلفات ناشی از بمباران غزه هم بیشتر شود.
    این کارشناس سازمان ملل هشدار داد که طبق معمول کودکان و زنان بیش از دیگران تحت تاثیر این بحران قرار خواهند گرفت، خصوصاً کودکان زیر پنج سال.
    او گفت: این تلفات جنگ که اغلب نامرئی است، قابل پیشگیری بوده و اسرائیل باید از آنها جلوگیری کند. اسرائیل نباید از آب به عنوان یک سلاح جنگ استفاده کند.
    به گزارش آنروا، حدود ۷۰ درصد از فلسطینیان ساکن در غزه تنها به آب شور و آلوده دسترسی دارند و اگر رژیم صهیونیستی اجازه رسیدن سوخت به مردم این منطقه را ندهد این وضعیت وخیم‌تر خواهد شد؛ زیرا تصفیه‌خانه‌ها و پمپ‌های انتقال آب با سوخت کار می‌کنند.