سرمقاله

خالص‌سازی برابر است با عدم شایسته سالاری ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19133  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 29 آبان 1402
    حسین امیرعبداللهیان تشریح کرد
    ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد
    گروه بین الملل - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که رژیم اسرائیل توان تحمل یک جنگ فرسایشی را نخواهد داشت، گفت: بر اساس اطلاعاتی که مقاومت در اختیار ما گذاشته است؛ برنده این جنگ اسرائیل نیست بلکه برنده آن مقاومت و فلسطین است. اسرا نیز تنها از طریق دیپلماسی می توانند آزاد شوند.
    حسین امیر عبداللهیان در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز همچنین گفت: رژیم اسرائیل گروه نیابتی آمریکا است، ولی ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم. حزب‌الله یک جریان مقاومت در مقابل رژیم اشغالگر اسرائیل است، هویت مستقل دارد، لبنانی است، از ایران دستور نمی‌گیرد، اما ارتباط خوبی با ایران دارد.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی علاقمند به این هست که وارد مذاکرات مستقیم با آمریکا در مورد غزه شود؟ فکر می‌کنم مسئله غزه موضوعی است که به گروه‌های فلسطینی باز می‌گردد و آنها طرف اصلی این ماجرا هستند. لذا اینکه اساساً بخواهیم بگوییم ایران و آمریکا وارد گفت‌وگوی مستقیم در مورد تحولات غزه بشوند، شاید سوال خیلی دقیقی نباشد. بین ما و آمریکایی‌ها از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران که سفارت سوئیس است، در خصوص موضوع تحولات فلسطین پیام‌هایی در ۴۰ روز گذشته رد و بدل شده است. آمریکایی‌ها از این مسیر دیپلماتیک بعضی نکات را منتقل کرده‌اند و ما هم از همین مسیر پاسخ آنها را داده‌ایم.
    امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در هفته‌ها و روزهای اول جنگ تلاش کردند این پیام را بدهند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستند و از ایران درخواست خویشتن‌داری کردند، گفت: همچنین در پیام‌های مشابهی به بیروت از حزب الله درخواست خویشتن‌داری کردند، اما خود (یعنی آمریکا) به طور تمام عیار در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفت؛. آمریکا خود پایبند به عدم توسعه جنگ باقی نماند و آشکارا موضوع افزایش شدت جنگ، کشتار و نسل کشی علیه مردم غزه و کرانه باختری را دنبال کرد. البته ما در پاسخ به آمریکا در یک پیام گفتیم، ایران به دنبال توسعه جنگ نیست، اما با رویکردی که آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل در منطقه دارند، در صورت عدم توقف جنایات جنگی علیه مردم غزه و کرانه باختری، هر احتمالی متصور است و گسترش دامنه جنگ می‌تواند اجتناب ناپذیر باشد.
    وی در پاسخ به این سوال آیا پیام‌های آمریکا در اینکه حزب الله وارد جنگ گسترده‌تری با اسرائیل نشود، تاثیر داشت؟ گفت: طبعاً پیام آمریکا روی حزب الله اثر معکوس دارد. نه تنها پیام آمریکا حزب‌الله را در تصمیم خود محتاط نمی‌کند، بلکه ما با شناختی که از حزب الله داریم، آنها نسبت به اقدامات خودشان مصمم تر می شوند و رأسا تصمیم می‌گیرند. واقعیتی که در صحنه وجود دارد این است که حزب الله امروز وارد مرحله‌ای از جنگ با اسرائیل شده است و اینکه در ساعات و روزهای آینده حزب الله چه اقداماتی خواهد کرد و چه مراحل دیگری را دنبال خواهد کرد، چیزی است که به تصمیم حزب الله برمی‌گردد نه به پیام آمریکا به حزب الله.
    وزیر خارجه ایران در بخشی دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم؛ ما هیچ گروه نیابتی در سوریه و عراق نداریم. این‌ها گروه‌هایی هستند که خود تصمیم می‌گیرند و خود اقدام می‌کنند. ‌ البته آمریکا ادعا کرده است که این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند و به همین دلیل در دو مرحله تاکنون اهدافی را در سوریه مورد حمله قرار داده‌اند و ادعا کرده‌اند که این اهداف متعلق به سپاه پاسداران ایران و یا متعلق به ایران است. من یکی از این اهداف را موقعی که مورد حمله قرار دادند، می‌دانم؛ آنجا محلی بوده است که در گذشته مستشاران نظامی ما در مبارزه با تروریسم، در کنار نیروهای آن کشور مورد استفاده قرار می‌دادند، اما این مکان در زمان حمله آمریکا فاقد هرگونه نیرو و امکانات بوده است.
    وی در ادامه افزود: ما هیچ توصیه‌ای به هیچ یک از گروه‌هایی که در منطقه حضور دارند نمی کنیم؛ این‌ها یا مثل حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی در مقابل تجاوزات اسرائیل و اشغالگر اقدام می‌کنند، یا گروه‌هایی مثل حشد الشعبی یا گروه‌هایی که در سوریه هستند، در مقابله با داعش عمل کرده اند و امنیت کشورشان را تامین کرده‌اند؛ ما هیچ توصیه و دستوری را برای آنها صادر نکرده و هرگز نمی‌کنیم؛ آنها بر اساس مصالح خودشان تصمیم می‌گیرند، اما اگر این گروه‌ها در سوریه و عراق به وجود آمده اند، به خاطر رشد داعش در عراق بوده و برای مبارزه با داعش و تروریسم؛ اما این گروه‌ها نسبت به کشتار همنوعان مسلمان و عرب خودشان در فلسطین، نسبت به نسل کشی در فلسطین، نسبت به ادامه جنایات رژیم اسرائیل در فلسطین بی‌تفاوت نیستند. ما در خصوص اقدامات خودمان با صراحت و شفافیت مسئولیت می‌پذیریم؛ ما در پاسخ به ترور ژنرال سلیمانی ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن به پایگاه آمریکایی عین الاسد شلیک کردیم و رسماً مسئولیت آن را پذیرفتیم.
    امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال الان که مسئله فلسطین در سیاست خارجی ایران مسئله به این مهمی است، چرا ایران وارد جنگ نمی‌شود و به حماس کمک کند؟ توضیح داد به خاطر اینکه مقاومت خود از توانایی بالایی برخوردار است؛ شما خواهید دید در مرحله ورود به جنگ زمینی، سرنوشت جنگ توسط مقاومت در داخل غزه رقم زده می‌شود. علیرغم کشتار بیش از ۱۴۵۰۰ غیرنظامی، علیرغم جنایات زیادی که در این نسل کشی شکل گرفته، ولی مقاومت تازه وارد مرحله اقدام شده است.
    وی همچنین تصریح کرد: من فکر می‌کنم رژیم اسرائیل توان تحمل یک جنگ فرسایشی را نخواهد داشت. امروز رژیم اسرائیل از درون با بحران‌های چندلایه مواجه است. این بحران‌های چند لایه مربوط به هفت اکتبر نیست، مربوط به قبل از ۷ اکتبر است. اما بامداد روز شنبه ۷ اکتبر و عملیات آزادی بخش حماس نشان داد که سیستم امنیتی اسرائیل به طور کلی فروپاشیده است.
    وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که در مورد آتش بس آیا یک توقف در جنگ برای اینکه اسرای اسرائیلی مبادله شوند، امکان دارد؟ گفت: حدود سه هفته‌ای است که یک ابتکار سیاسی روی میز قرار دارد. من در هفته دوم جنگ در زمانی که در منطقه سفری را داشتم، این ایده مطرح بود که نسبت به آزادی اسرای غیرنظامی رژیم اسرائیل اقداماتی انجام شود؛ با مقامات قطر مشورت‌هایی را داشتیم. حتی من در دیدارم با آقای سید حسن نصرالله نیز به این موضوع پرداختم و در نهایت مشورت‌های ما تبدیل شد به یک نشست با  آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس؛ در آن دیدار ایده آزادی اسرای غیر نظامی موجود در غزه مطرح شد و رهبر سیاسی حماس موافقت خودش را با این مسئله اعلام کرد؛ این شد شروع یک ابتکاری که دوستان در قطر تلاش کردند که این ابتکار بتواند به نتیجه برسد و بعدها پرورش پیدا کرد که چگونه تبادل بشوند با بخشی از زنان و کودکان اسیر فلسطینی نزد زندان‌های رژیم و به بازگشایی مرز رفح برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه منتج شود. ولی من امروز در گفتگو با مقامات صلیب سرخ و سازمان ملل در ژنو گفتم که واقعاً جمع‌بندی حماس این است که اسرائیل به دنبال آزاد کردن و تبادل اسرا نیست، چرا که اگر سه هفته پیش این کار را انجام داده بود، تعدادی از این اسرا در بمباران‌های خود اسرائیل کشته نمی‌شدند. اسرائیل با زمان بازی می‌کند و در نتیجه علیرغم آمادگی حماس، حرکت‌های نمایشی را انجام می‌دهند؛ بنده همزمان با حضورم در ژنو مطلع شدم که وزیر خارجه رژیم اسرائیل هم با تعدادی از خانواده‌های این اسرا در اینجا بوده و تلاش می‌کرده است؛ اصلا نیازی به آمدن به ژنو نبود. از سه هفته پیش همه چیز برای تبادل اسرای غیرنظامی آماده است. اما این طرف اسرائیلیست که نمی‌پذیرد.
    وی همچنین در مورد توقف کامل جنگ نیز گفت: ما در مورد چگونگی توقف با حماس صحبتی نداشتیم. البته حماس به دنبال آن است که این بهانه را از دست رژیم اشغالگر بگیرد و نشان دهد که انعطاف لازم را برای یک حرکت انسانی و آزاد کردن اسرای غیرنظامی دارد ولی این طرف اسرائیلی است که با زمان بازی می کند و اراده جدی را از خود در این رابطه نشان نداده است.
    وی همچنین در خصوص پیش بینی خود از ادامه جنگ نیز توضیح داد: پیش بینی جنگ برای من به عنوان یک دیپلمات کار ساده ای نیست؛ اما می توانم بگویم اسرای اسرائیل نزد حماس با جنگ آزاد نخواهند شد. مبتنی بر شناخت و دیدارهایی که با رهبران منطقه و جریان مقاومت داشتیم، سرنوشت این جنگ را مقاومت و نه اسرائیل تعیین خواهد کرد. من‌می توانم از هم اکنون پیش بینی کنم همانطور که در ۷ اکتبر، سیستم امنیتی اسرائیل سقوط کرد؛ نتانیاهو هم در ادامه سقوط کرده و اکنون با تنفس مصنوعی آمریکا زنده است، اما بزودی از عرصه سیاسی اسرائیل حذف خواهد شد. می توانم با قاطعیت بگویم که بر اساس اطلاعاتی که مقاومت در اختیار ما گذاشته است؛ برنده این جنگ اسرائیل نیست بلکه برنده آن مقاومت و فلسطین است. اسرا نیز تنها از طریق دیپلماسی می توانند آزاد شوند.