سرمقاله

ناکارآمدی ابتکار‌های آمریکا در جنگ غزه / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19147  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 30 آبان 1402
    سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
    هیات رئیسه مجلس ثبت استیضاح امیرعبداللهیان را تایید نکرده است
    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری با رسانه ها در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این که ایران در توقیف کشتی اسرائیلی‌ها توسط یمنی‌ها دست داشته است، گفت: این اتهام‌زنی‌ها باطل و ناشی از شرایط بغرنجی است که که رژیم صهیونیستی با آن دست به گریبان است.
    وی با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده‌ایم گروه‌های مقاومت در منطقه نماینده کشورها و ملت‌های خود هستند و براساس منافع کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند، بررسی می‌کنند و به صورت خودجوش اقدام می‌کنند، گفت: اینگونه اظهارنظرها در راستای فرافکنی و شرایط بغرنجی است که صهیونیست‌ها با آن روبرو هستند و آنها نمی‌توانند بپذیرند که شکست راهبردی، سنگین و چند بعدی از سوی جریان مقاومت در فلسطین متحمل شده‌اند.
    وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد اتهامات آمریکا به ایران مبنی بر این که تهران به وسیله نیروهای نیابتی خود به دنبال افزایش تنش در منطقه است و هشدارهای واشنگتن در این زمینه به تهران گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم  نیروهای مقاومت در منطقه، تحت امر  ایران نیستند که  از ایران دستور  بگیرند، آنها نماینده کشورها و ملت‌های خود هستند و بر اساس منافع  ملت‌ها وک شورهای خود به صورت خودجوش اقدام و عمل می‌کنند.
    سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر یک نماینده کنگره آمریکا مبنی براین که پول‌های ایران در قطر بلوکه شده است و ما می‌خواهیم در کنگره آمریکا مصوبه‌ای را در مورد ممنوعیت برداشت از این پول توسط تهران تصویب کنیم، گفت: متاسفانه کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان آن با موضع‌گیری‌ها و رفتارهای خود نشان داده‌اند که پیش از اینکه نماینده مردم آمریکا باشند، حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و منافع کشور و ملت آمریکا را زیر پای منافع رژیم صهیونیستی قربانی کرده‌ و می‌کنند.
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات یک دیپلمات ارشد آمریکا که گفته هر کریدوری که در قفقاز  با توسل به زور و مشارکت ایران ایجاد شود با پاسخ قاطع واشنگتن مواجه خواهد شد و قطعاً کریدور زنگزور از خاک ارمنستان عبور می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند.
    وی با بیان این که همکاری‌های کشورهای منطقه با یکدیگر و مسائل منطقه ربطی به آمریکایی‌ها ندارد، گفت: همکاری‌های ایران با کشورهای منطقه  از جمله آذربایحان‌ در  چارچوب منافع دو کشور انجام می‌شود. آمریکایی‌ها از  مداخله در امور روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه دست بردارند.
    کنعانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر طرح استیضاح وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی گفت: هیات رییسه مجلس، ثبت چنین استیضاحی را تایید نکرده است.
    وی ادامه داد: تعامل بین مجلس و دستگاه دیپلماسی، تعامل خوب و سازنده‌ای است و مشورت‌ها در مورد موضوعات مختلف بین مجلس و وزارت امور خارجه در جریان است .
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخی به سوالی در  مورد آخرین اخبار از مذاکرات رفع تحریم‌ها با توجه به این که به نظر می‌رسد موضوع تحولات غزه بر تعدادی از مسائل بین‌الملل از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها سایه افکنده است، گفت: تحول جدیدی در این ارتباط نداریم .
    وی گفت: مسیر در این زمینه باز است.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و  همچنین سکوت این سازمان در قبال تهدید هسته‌ای رژیم صهیونسیتی گفت: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مبتنی بر همکاری‌ها با آژانس تحت نظارت این سازمان است و فعالیت‌های ما در چارچوب موافقتنامه پادمان و ان.پی.تی است. همکاری‌های فنی و تخصصی ایران با این نهاد بین‌المللی  در چارچوب‌های خود ادامه دارد و این همکاری‌ها مستمر است.
    وی تصریح کرد: طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما این مواضع را مواضع فنی و سازنده تلقی نمی‌کنیم.
    کنعانی با تاکید بر این که مجامع بین‌المللی، سازمان ملل، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای غیرقانونی رژیم صهیونیستی که تحت نظارت هیچ پادمانی نیست، مسئولیت دارند، خاطرنشان کرد: این رژیم نشان داده است که  هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کند. تهدید یک وزیر کابینه این رژیم برای استفاده از بمب اتم علیه مردم غزه هیچ تردیدی را باقی نگذاشته که این رژیم هم دارای سلاح هسته‌ای  است و هم در استفاده از تسلیحات ممنوعه، هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.
    سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط افزود: این همه مستندسازی صورت گرفته که این رژیم در ایام اخیر از انواع و اقسام سلاح‌های ممنوعه از جمله بمب‌های فسفری و آتش زا علیه مردم غزه و غیرنظامیان استفاده کرده است. امیدواریم شورای امنیت سازمان ملل متحد  و دیگر مجامع بین‌المللی  به این موضوع توجه کنند.  آژانس انرژی اتمی هم به وظایف خود درباره تجهیزات، تسلیحات و فعالیت‌های ممنوعه و دور از کنترل این رژیم توجه لازم را داشته باشد.
    ما به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبند هستیم و ایران در زمینه انجام تعهدات و مسئولیت‌های خود در ارتباط با آژانس هیچ گاه کوتاهی نکرده و در مقابل، آژانس هم باید به مسئولیت‌های خود عمل کند.
    وی تاکید کرد:  همکاری ایران و آژانس مستمر است و وقفه‌ای در این خصوص ایجاد نشده و این همکاری‌ها ادامه دارد.
    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد زندانی بودن تعدادی از ملوانان ایرانی در سومالی و  آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه در این ارتباط گفت: به طور کلی می‌توانم بگویم که دستگاه دیپلماسی در حمایت کنسولی از شهروندان ایرانی هیچ‌گاه غفلت نمی‌کند و تاکید آقای رئیس‌جمهور نیز این است که نسبت به حمایت‌های کنسولی اهتمام ویژه داشته باشیم و شخص وزیر  نیز به این موضوع توجه ویژه دارد.
    وی ادامه داد: یکی از بخش‌های داخلی وزارت خارجه که وزیر امورخارجه به صورت دوره‌ای و سرزده در آن بخش حاضر می‌شود، معاونت کنسولی و بخش‌های ارائه دهنده خدمات کنسولی به شهروندان و هموطنان است.
    وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده در برخی از رسانه‌های آمریکایی  مبنی بر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در عراق گفت: آنچه منابع آمریکایی اعلام کردند، تمدید معافیت دوره‌ای است که آمریکا برای دولت عراق درارتباط با  همکاری تجاری این کشور همسایه  با ایران صادر می‌کند.
    وی با بیان اینکه این معافیت برای چندین  بار است که تمدید می‌شود، گفت: همکاری‌های تجاری ایران و عراق در چارچوب منافع مشترک در حال انجام است.