سرمقاله

سرانه پایین مطالعه کتاب؛ مساله این است / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19271  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 02 آذر 1402
    اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
    اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) یکم آذر ۱۴۰۲هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش در جلسه امروز هیات دولت با ابراز رضایت از نتیجه گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد تولید، اعلام اتمام صف‌های تامین مالی برای تولیدکنندگان را خبری خوشحال کننده و در راستای تحقق وعده دولت در حمایت از تولیدکنندگان دانست.
    علیرضا زاکانی شهردار تهران با اعلام این خبر که متروی پرند به زودی افتتاح خواهد شد، افزود: من زمان افتتاح را می‌دانم، اما اجازه دهید مسئولان امر آن را اعلام کنند وگرنه ما همین الان در هیات دولت بودیم و زمان آن را هم بسته‌ایم.
    وی درباره افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی بیان کرد: تاکسی‌های اینترنتی یک جنبه دو وجهی دارند. یک جنبه به وزارت صمت برمی‌گردد و یک جنبه هم به شهرداری‌ها. تا این وضعیت شفاف نشود و مسئولیت‌پذیری در قبال آنها به وجود نیاید ما با این نکات مواجهیم. اما اینگونه که می‌گویید چند برابر شده است این دیگر ظلم است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.
    کسی حق سلیقه‌ای عمل کردن در اجراهای فرهنگی و هنری ندارد
    محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حاشیه های کنسرت اصفهان تاکید کرد که در موضوع اجراهای فرهنگی و هنری به آن چه که صراحت قانونی است عمل خواهد شد و کسی حق ندارد سلیقه‌ای عمل کند.
    وی افزود: در دولت سیاست ما سیاست واحدی است و این اصلا پذیرفته نیست که بخشی قانون را رعایت کند و بخش دیگری همکاری نکند چون دولت یک ید واحده است.
    جت آموزشی یاسین امروز برای اولین‌بار پرواز می‌کند
    امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع با اعلام اینکه تا ساعتی دیگر جت آموزشی یاسین اولین پروازش را آغاز می‌کند، گفت: این جت آموزشی نقش بسیار مهمی در چرخه آموزشی خلبانان ما دارد.
    وی همچنین افزود: توان دفاعی کشور ما در مرحله‌ای است که می‌توانیم با قاطعیت بگوییم تهدیداتی که شاید سال‌های گذشته از سوی دشمنان مطرح می‌شد، الان دیگر از دستور کارشان خارج شده است چون می‌دانند به هیچ وجه نمی‌توانند جمهوری اسلامی را تهدید کنند و این بازدارندگی ایجاد شده است. رژیم صهیونیستی، توان مقابله با هیچ کدام از موشک‌هایی که داریم و توانمندی های موشکی که در سطوح مختلف داریم را ندارد.
    تذکر حجاب در مترو تهران ظاهرا توسط گروه های مردمی انجام می شود
    احمد وحیدی وزیر کشور درباره تذکر حجاب در مترو تهران، اظهار کرد : ما مجوز خاصی برای این کار ندادیم و تحت امر معروف و نهی از منکر ظاهرا توسط گروه های مردمی انجام می شود. کارشان در چارچوب امر معروف و نهی از منکر است. همه مردم برای این کاروظیفه دارند ،ولی باید با ادبیات خوب و الفاظ خوب و صرفا تذکر لسانی انجام شود. در همین حد این گروه ها مجاز هستند.
    وی همچنین در خصوص تیراندازی روز گذشته در نزدیکی ساختمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کار شخصی بوده است. فردی برای کار شخصی خود با سلاح شکاری تیراندازی کرد که با او برخورد شد.
    مصوبه بازنشستگی مجلس سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید
    سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح برنامه دولت برای بازنشستگی گفت: مصوبه مجلس درباره سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ به اجرا درمی‌آید.
    گزارش اوجی از سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای جهانی نفت و گاز ایران
    جواد اوجی وزیر نفت ضمن ارائه گزارشی از سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای جهانی نفت و گاز ایران، از رشد صادرات نفتی و افزایش درآمدهای نفتی کشور در سالجاری سخن گفت و افزود: سرمایه‌گذاری در گروه نفت و گاز از کارهای اساسی دولت در وزارت نفت است. این سرمایه‌گذاری‌ها، ارزش افزوده کشور را بیشتر کرده است. ۳۳ در وزارت نفت هستم در هیچ دوره‌ای چنین رشدی اتفاق نیفتاده بود.
    بزودی اولین بتن‌ریزی نیروگاه کارون انجام می‌شود
    محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین روند پیشرفت ساخت نیروگاه کارون، گفت: نیروگاه‌ کارون در روزهای آینده، شاهد انجام عملیات خاکبرداری ساختمان اصلی رآکتور خود خواهد بود و بزودی اولین بتن‌ریزی این مجموعه آغاز می‌شود. اسلامی همچنین درباره احتمال بازگشت بازرسان ممنوع‌شده آژانس به ایران، تصریح کرد: باید از تکرار سیاسی این موضوع پرهیز شود. الان ۱۲۰ بازرس آژانس را تایید کرده‌ایم که به ایران وارد شوند و مجاز هستند تا آژانس از آنان به عنوان بازرس استفاده کند. با کسانی مخالفت کردیم که اولاً سال‌هاست به ایران نیامدند و در ثانی به موجب ماده ۹ اساسنامه ما این اختیار قانونی را داریم که بازرسی که آژانس معرفی می‌کند را بپذیریم یا نپذیریم
    رشد مسکن و صنعت ۳ درصد رسیده است
    مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه رشد مسکن و صنعت به ۳ درصد رسیده است، گفت: در نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده، شهری و روستایی حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در حال ساخت داریم. با وجود همه کمبود منابع در این بخش با رشد مثبت مواجه بودیم
    مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها به زودی اعلام می‌شود
    محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه به زودی مقررات جدید تاسیس صرافی‌ها اعلام می‌شود، گفت: نارضایتی بانک مرکزی از عملکرد صرافی‌ها را اصلی‌ترین دلیل منحل شدن کانون صرافان ایران است. به صورت مرتب بر عملکرد صرافی‌ها نظارت داریم و به آنها سخت گرفته‌ایم. اخیرا مقررات جدیدی را به شورای پول و اعتبار برده‌ایم تا برای نظارت مناسب‌تر بر شبکه صرافی‌های کشور شرایط صدور مجوز فعالیت آنها دستخوش تغییرات اساسی شود.
    شورای راهبری صندوق‌های تضمین در کشور با ریاست وزیر اقتصاد تشکیل می شود
    سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی از تصویب آیین‌نامه صندوق‌های تضمین در هیئت دولت خبر داد و گفت: آیین‌نامه صندوق‌های تضمین امروز در جلسه هیات وزیران تصویب شد. طبق این آیین‌نامه شورای راهبری صندوق‌های تضمین در کشور با ریاست وزیر اقتصاد و عضویت روسای سازمان برنامه، بانک مرکزی، سازمان بورس، بیمه مرکزی و وزرای صمت و ارتباطات ایجاد می‌شود.
    اقدام دولت برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در ۶ استان
    علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از موافقت با مصوبه‌ای در هیات وزیران برای جبران برخی خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در ۶ استان در سال گذشته با ارائه تسهیلات بانکی خبر داد.
    وی افزود: مصوبه‌ای برای جبران برخی خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در ۶ استان، شامل اصفهان و چهارمحال و بختیاری به دلیل برف سنگین سال گذشته، کردستان، اردبیل، اصفهان و خراسان شمالی به دلیل سیل سال گذشته و آذربایجان غربی به دلیل زلزله سال گذشته، داشتیم تا بخشی از این خسارات با تسهیلات بانکی با نرخ‌های ترجیحی و پرداخت مابه‌التفاوت سود آن‌ها از سوی دولت، جبران شود.
    احراز شهادت ۳۹ نفر از خانواده محیط زیست
    علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه فردا برای اولین بار کنگره شهدای خانواده محیط زیست را در استان خوزستان برگزار می‌کنیم، افزود: تاکنون شهادت ۳۹ نفر احراز شده و با آقای قاضی‌زاده هاشمی سعی می کنیم که در یک بازه یکساله بحث شهدا را حل کنیم.
    وی درباره پیگیری‌ها برای حل مشکل بوی بد تهران، اظهار کرد: منشا بوی بد تهران پساب‌هایی است که صنایع رها کرده‌اند و یک رودخانه پساب وجود دارد که وزارت صنعت پای کار آمده و تسویه‌خانه راه‌اندازی می شود و ما هم مرتب در حال پیگیری هستیم . از سویی شهرداری تهران با چینی‌ها در مورد آرادکوه قراداد بسته است و ما هم به نمایندگی مردم به عنوان دستگاه ناظر در حال پیگیری هستیم تا این بو مرتفع شود.