سرمقاله

سرانه پایین مطالعه کتاب؛ مساله این است / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19272  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 02 آذر 1402
    کوشا در آیین تحلیف کارآموزان کانون وکلای کرمان:
    جنایات اسرائیل از سوی دیوان کیفری بین‌المللی قابل تعقیب است
    رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در واکنش به تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از نهاد وکالت، از نمایندگان مجلس خواست از جایی تحقیق و تفحص کنند که از بیت‌المال ارتزاق می‌کند، نه کانون وکلای دادگستری که نهادی خودانتظام بوده و ریالی از دولت دریافت نمی‌کند.
    به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دکتر جعفر کوشا در چهاردهمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان کرمان با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: بحث فلسطین و غزه در زمانی رخ داده که متاسفانه وجدان بشری در حال معامله در این خصوص است. کودکان نارسی که امروز به دنیا می‌آیند، نمی‌دانند که به کدامین گناه باید اینگونه وارد دنیا شوند. اگر کودکانی که در غرب، در کمال رفاه و به‌دور از هرگونه جنگ و بمباران به دنیا می‌آیند را در کنار کودکانی که به صورت نارس در غزه به دنیا می‌آیند قرار دهیم می‌بینیم که سوداگران فروش اسلحه و سیاست‌های امپریالیسم بر انسانیت سایه انداخته‌اند.
    وی با بیان اینکه حقوق بشر در هزاره سوم وجود خارجی ندارد، گفت: دنیا در حالی در قبال این جنایات سکوت پیشه کرده که همین حالا ده‌ها هزار نفر آواره و کشته شده‌اند و بیمارستان‌ها هدف حملات ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفته، اما متاسفانه سران قدرت‌های بزرگ در معامله با حیات و ممات غیرنظامیان در غزه هستند و تمام این اقدامات برای در قدرت ماندن ایشان انجام می‌شود. به هر ترتیب این جنایات اسرائیل که مشمول نسل‌کشی، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می‌شود، قابل تعقیب از سوی دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) است. رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری آیین تحلیف کارآموزان وکالت در کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: امروز ما برای تحلیف در اینجا گردهم آمده‌ایم تا سوگند یاد کنیم. باید بدانیم دو نوع سوگند داریم؛ نخست «سوگند عهدی» و دوم «سوگند قضایی». سوگندی که وکلا یاد می‌کنند یک سوگند عهدی است و عهد می‌بندیم که برای شغل، حرفه و صنف خود قسم را حفظ کنیم؛ چراکه نقض قسم، تخلف انتظامی است. فارغ از جهات سوگند قضایی باید توجه داشت که رئیس جمهور هم در ابتدای شروع کار خود باید قسم یاد کند، چراکه ایشان باید بر اساس قانون اساسی، پاسدار رأی مردم به عنوان امانت ملی باشد و عدالت و آزادی‌های مردم را تضمین کند.
    دکتر کوشا همچنین به ادای سوگند از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و پزشکان نیز اشاره کرد و گفت: نماینده مجلس باید برآیند افکار عمومی و جامعه باشد و زمانی که حرفی می‌زند یا قلم را روی کاغذ می‌برد، به نوعی باید حرف مردم را بزند و برای تامین منافع کشور و ملت قدم بردارد. قاضی دادگستری هم به همینگونه است؛ چراکه قضات ما بعد از پایان کارآموزی خود پشت میزی می‌نشینند که در حقیقت جایگاه امیرالمومنین(ع) به حساب می‌آید و تساوی بین افراد، عدالت و حق را باید دنبال کند. قاضی نباید در مقابل نفوذ سر خم کند و زمانی که مردم به ایشان مراجعه می‌کنند باید آرامش بگیرند. پزشکان هم به همین صورت سوگند یاد می‌کنند؛ چراکه ما بدن خود را به عنوان امانتی از جانب خداوند در اختیار پزشک قرار می‌دهیم و او نباید برای تجارت، عمل جراحی یا داروی غیرضروری تجویز کند.
    عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: پزشکی که سوگند بقراط یاد می‌کند نباید به این فکر کند که بیمار مورد نظرش اهل کجاست، یا پیرو چه دین و مسلکی به حساب می‌آید؛ بلکه باید فقط به این توجه کند که یک انسان در مقابل او نشسته و برای حفظ جانش به وی مراجعه کرده است. نماینده مجلس، رئیس جمهور و حتی قاضی یک پرونده هم باید به دور از این خطرات و آسیب‌ها باشند و فقط باید منافع ملی و خیر عمومی را در نظر بگیرند، نه اینکه به دنبال رفیق‌بازی و باندبازی باشند.