سرمقاله

سرانه پایین مطالعه کتاب؛ مساله این است / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19297  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 02 آذر 1402
    تکلیف بنزین روشن شد
    آیا همه مردم سهمیه بنزین می‌گیرند؟
    احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران درباره علت توقف طرح «بنزین برای همه» پس از اجرای آزمایشی در جزیره کیش، اعلام کرد: باتوجه به اینکه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت که درگیر طرح هستند، در مورد شیوه‌های اجرا و توسعه و گسترش الگو در سایر نقاط کشور ملاحظاتی داشتند، این طرح متوقف شده است و در مراحل اصلاح و تکمیل الگو قرار دارد تا مجددا در ستاد اقتصادی دولت مطرح شود؛ بنابراین تا امروز تصمیمی برای اجرایی شدن آن در کشور وجود ندارد.
    کما این که در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم با هدف عادلانه‌سازی و بهره‌مندی همه مردم از یارانه بنزین طرحی را به‌طور آزمایشی در جزیره کیش به اجرا گذاشت. در این طرح ۴ ماهه آزمایشی، همه شهروندان کیش اعم از مالکان خودرو یا افراد بدون خودرو، سهمیه بنزین ۲۰ لیتر را دریافت کردند. قیمت بنزین در این طرح تغییری نداشت و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان بود. نکته قابل توجه این طرح، علاوه بر تخصیص بنزین به هر نفر، این بود که افراد در صورتی که نیاز به استفاده از سهمیه بنزین را نداشتند، می‌توانستند اعتبار بنزین خود را به قیمت همان ۳۰۰۰ برای فروش عرضه کنند تا افرادی که نیاز دارند، آن را بخرند، اما به دلیل مخالفت‌ها این طرح به مرحله اجرا نرسید و در همان مرحله آزمایشی متوقف شد.این درحالی است که نمایندگان مجلس به تازگی مصوبه‌ای را داشته‌اند که براساس آن، دولت مجاز شده در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه‌سازی مصرف انرژی با فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم، برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد.
    اما حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حکم لایحه برنامه هفتم توسعه درباره بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی مخالفت کردند.
    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح روز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی، درباره موارد ارجاعی به کمیسیون، پس از مخالفت با تصویب بند الف ماده ۳۱ این لایحه به شرح زیر به حذف آن رای دادند:به گزارش خبرآنلاین، «به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه انجام می‌شود:
    الف- دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه سازی مصرف انرژی با فراهم‌سازی زیر ساخت‌های لازم، بر اساس آیین نامه اجرائی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد.»