سرمقاله

پیمان مولوی / چهار عمل اصلی ریاضی و سرمایه گذاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 193  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 07 آذر 1401
    سودای بن گویر برای تشکیل گروه شبه‌نظامی ۲۰۰ هزار نفری

    تحلیل‌گران سیاسی اردنی و فلسطینی درخصوص تشکیل یک گروه شبه نظامی صهیونیست در کرانه باختری متشکل از بیش از ۲۰۰ هزار نفر توسط ایتمار بن گویر هشدار دادند. بن گویر بزودی پست وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را در کابینه راست افراطی بنیامین نتانیاهو برعهده خواهد گرفت. 

    به گزارش ایرنا از تارنمای رای الیوم، دولت اردن تا کنون در ارتباط با روند تحولات شکل گرفته در فلسطین اشغالی و تشکیل یک کابینه ائتلافی کاملا راستگرا در رژیم اسراییل سکوت کامل اتخاذ کرده است که به گفته اردنی ها، چنین کابینه ای منطقه را به طور کلی به سوی تنش و بحران بیشتر سوق خواهد داد.

    ائتلاف صبح جمعه میان نتانیاهو و بن گویر، مقامات اردنی را ناراضی کرده است. این امر باعث شده تا دولت اردن خود را برای بدترین سناریو احتمالی در آینده آماده کند؛ به ویژه با توجه به اینکه براساس این ائتلاف، بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم اسراییل اختیارات بی سابقه ای خواهد داشت.

    به اعتقاد مراکز تصمیم گیری در اردن، پرونده کرانه باختری به طور مشخص مهم ترین محور اختیارات بن گویر را تشکیل می دهد. این امر نشان می دهد که وضعیت کرانه باختری به سمت یک بن بست جدید و گزینه های بسیار محدودی پیش می رود که اردن در همسایگی آن را کلافه و سردرگم خواهد کرد و احتمالا اوضاع به ویژه آرامش کرانه باختری دچار فروپاشی خواهد شد زیرا اگر بن گویر به قدرت برسد، به طور مستقیم بر نیروهای پلیس اسراییل در کرانه باختری و بودجه اشراف خواهد یافت.

    با توجه به اینکه بودجه در اختیار بن گویر خواهد بود، او مبلغی از آن را برای اقدامات خصمانه نه نام شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری هزینه خواهد کرد. امروز شهرک نشینان در کرانه باختری مسلح هستند و فلسطینی‌ها و همچنین دولت اردن نه تنها معتقدند که بن گویر سودای تبدیل این شهرک نشینان مسلح را به یک گروه شبه نظامی شهرک نشین متشکل از بیش از ۲۰۰ هزار نفر با تجهیز بیشتر آنها به سلاح و مهمات دارد بلکه می گویند که بن گویر بدنبال تبدیل کردن آنها به عنوان یک نیروی سازمان یافته است که در میدان در کنار نیروهای پلیس عمل کنند.