سرمقاله

نگرانی از سختی مضاعف / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام جزییات بسته‌های رومینگی همراه اول ویژه عرفه تا اربعین بسته‌های رومینگ همراه اول ویژه ایام عرفه تا اربعین، برای استفاده در کشور عراق اعلام شد.
  • فعال‌سازی بسته اینترنت رایگان ایرانسل ویژه انتخابات
  • تماشا و پیش‌بینی مسابقات یورو ۲۰۲۴ از لنز ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 19404  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 05 آذر 1402
    بی‌آبی بیخ گوش دریاچه «چیتگر»
    حق‌آبه‌ دریاچه چه می‌شود؟
    کم آبی چند ساله تهران، تبخیر آب و عدم تأمین حق‌آبه دریاچه چیتگر باعث شده بحران خشکی بیخ گوش این دریاچه قرار بگیرد و در پی این اتفاق با ورود اعضای شورای اسلامی شهر تهران و هشدارهای آنها برای تأمین این حق آبه؛ شهرداری تهران عزم خود را برای احقاق حق‌آبه این دریاچه جزم کرده است. دریاچه شهدای خلیج فارس؛ دریاچه‌ای مصنوعی با مساحت تقریبی ۱۳۰ هکتار که در غرب تهران و منطقهٔ ۲۲ شهرداری و شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته است.
    کم شنیده نمی‌شود اخباری از مشکل حق‌آبه تالاب‌های مختلف کشور مشکلی که هورالعظیم و گاوخونی با آن دست و پنجه نرم می کنند. در حقیقت موضوع حق آبه در کشور آنقدر جا نیفتاده و مهجور است که در حفظ دریاچه مصنوعی هم با معضل مواجه شده ایم. چندی پیش اخبار روند خشک شدن دریاچه آزادی منتشر شد؛ دریاچه‌ای که قهرمانان برخی رشته‌های ورزشی مانند قایقرانی در آن تمرین می‌کنند. این اواخر نیز به قدری تراز آبی آن کاهش یافته بود که با وساطت و رایزنی دو وزیر کابینه مشکل تا حدی رفع و رجوع گردید و حال صحبت از خطر در کمین دریاچه شهدای خلیج فارس است.از همان ابتدای بهره برداری دریاچه خلیج فارس موافقان و منتقدانی وجود داشتند.
    محسن صالحی، مدیرعامل شرکت نوسازی و عمران چیتگر در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در مدیریت شهری، مجموعه‌۲۵۰ هکتاری دریاچه شهدای خلیج فارس، به مثابه یک موجود زنده و دارای اکوسیستمی ویژه شناخته می‌شود، اظهار می‌کند: نگهداشت و توسعه فضای سبز، کنترل کیفیت آب ورودی به دریاچه، حفاظت و حراست از اموال شهر، معرفی و آشنایی گردشگران با گونه‌های پرندگان و آبزیان، نظارت بر استاندارد لوازم شهربازی، ارتقای خدمات‌رسانی در نظافت پهنه‌های آبی و خشکی، نمازخانه، آبخوری‌ها، سرویس‌های بهداشتی، کنترل ترمیم مداوم مسیر دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی شهروندان و ... تنها بخش کوچکی از وظایف مدیریت مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس است که با گروهی از کارشناسان متخصص و با سابقه شهری، در حال انجام آن هستیم. 
    اختصاص حق‌آبه‌ به دریاچه
    وی‌ با تأکید بر اینکه اختصاص حق آبه‌ به دریاچه، ادای حق شهر و شهروندان است و باید در زمان مناسب این مهم به اجرا درآید، می‌گوید: در حال حاضر چند گونه ماهی، لاک‌پشت و میگو، قسمتی از چرخه‌ اکوسیستم طبیعی دریاچه را شکل می‌دهند که هر ساله با فرا رسیدن فصل مهاجرت، از اوایل آذرماه تا انتهای اسفند، پذیرای گله‌های پرشمار پرندگان مهاجر از جمله کاکایی‌ها، قره غازها و اردک‌ها هستیم که کاهش آب دریاچه، مطمئنا بر کیفیت زندگی آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.