سرمقاله

چالش چند لایه غرب با تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 1943  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 30 آذر 1401
    تویوتا سارد MC8 مسابقه‌ای؛ دلاوری ناکام در لمان اما قهرمان در دل‌ها!
    می‌خواهیم شما را با تویوتا سارد SARD MC8 مسابقه‌ای آشنا کنیم، خودرویی کوچک با تاریخچه‌ای جذاب که اگرچه در مصاف با غول‌های دنیای خودرو شکست خورد اما در نهایت به یک قهرمان تبدیل شد! این خودرو هرچند نتوانست به پودیوم نزدیک شود اما از نظر افراد زیادی یک قهرمان به حساب می‌آید و دلایل زیادی نیز برای این ادعا وجود دارد. خودرویی که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم MC8-R تک ساخت است که از مهندسی سارد سود می‌برد و برای همخوانی با قوانین مسابقات لمان ۱۹۹۵ تولید شده است.
    در اوایل دهه ۹۰ میلادی و با حذف مسابقات گروه C تویوتا تصمیم گرفت بجای خودروهای مسابقه‌ای همچون TS010 خودروهای GT محور را برای لمان بسازد. این خودروساز مشهور از دو خودروی سوپرا JZA80 و SW20 MR2 برای این تغییر جهت استفاده کرد. خودروی اول درست همانند رقیب خود یعنی نیسان اسکای لاین GT-R LM یک انتخاب بدیهی به شمار می‌رفت اما برای راضی کردن مدیران برگزار کننده لمان، سوپرای موردبحث به پیشرانه ۲.۱ لیتری توربوی ۳S-GTE مجهز شد.
    دومین خودرو اما غیرمحتمل‌ترین گزینه به شمار می‌رفت. ژاپنی‌ها خودروی MR2 توسعه یافته توسط سارد را انتخاب کردند تا به مصاف خودروهایی همچون مک لارن F1، کرمر K8 اسپایدر و فراری F40 LM بروند. به منظور اینکه خودروی یاد شده شانسی برای پیروزی در برابر رقبای قدرتمند خود داشته باشد تویوتا و سارد نیازمند چیزی بسیار قوی‌تر از MR2 استاندارد بودند. تیم سارد تویوتا برخی مدل‌ها را برای مسابقات تولید کرد اما آن‌ها باید نسخه جاده‌ای را نیز می‌ساختند تا قوانین مسابقه را رعایت می‌کردند.
    همین قانون منجر به تولید خودرویی شد که مشاهده می‌کنید. تنها مدل جاده‌ای و ۸ سیلندر MR2 در دنیا! خودروی موردبحث اندکی پس از پایان کار تویوتا و سارد در مسابقات ۱۹۹۷ ناپدید شد اما ۱۵ سال بعد دوباره رؤیت گردید. مالک کنونی MC8 آقای Y است که این خودرو را چند سال پیش خریداری کرد و پس از پشت سر گذاشتن فرایند طولانی رعایت استانداردهای جاده‌ای و ایمنی، این محصول منحصربه‌فرد را راهی خیابان‌ها کرد. اولین خودروی سال ۹۵ میلادی اوراق شد و خودروی بعدی نیز برای فصل ۱۹۹۷ به‌روز شد و در کنار یک دستگاه MC8-R جدید مسابقه داد. یکی از آن خودروهای حاضر در مسابقات سال ۹۷ میلادی آتش گرفت و شایعاتی درباره تبدیل آن خودرو به مدل جاده‌ای منتشر شد هرچند که این اخبار تائید نشدند. تنها خودروی بازمانده مسابقات سال ۱۹۹۷ تیم تویوتا سارد توسط کلکسیونری شخصی خریداری شد. برای پیدا کردن مشخصات دقیق خریدار و این خودرو باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.