سرمقاله

پیمان مولوی / چهار عمل اصلی ریاضی و سرمایه گذاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 199  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 07 آذر 1401
    جهش سکه تا مرز 17 میلیون تومان
    جهش سکه بورسی




    در نخستین روز کاری هفته جدید قیمت شاخص ارزی در کانال ۳۵هزار تومانی پیشروی کرد. با شروع معاملات ارزی بازار تهران در هفته جدید قیمت دلار در بازار غیر رسمی تغییر مسیر داد و افزایشی شد. این در حالی است که در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت ارز مذکور به سطوح قیمتی ابتدایی کانال ۳۵هزار تومانی رسیده بود.

    درنهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیررسمی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۳۳۰تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم ۳۵هزار و ۴۰۰تومان رسید. اما روز شنبه در معاملات بازار متشکل ارزی کشور روند نرخ این ارز با کاهش قیمت حدود ۲پله‌ای همراه بود و به سطوح قیمتی نیمه کانال ۳۳هزار تومانی رسید.

    با افزایشی شدن قیمت دلار آزاد در معاملات دیروز، سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد. هر قطعه از این فلز گرانبها با حدود ۳۵۰هزار تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پیشین به رقم ۱۶میلیون و ۷۵۰هزار تومان رسید و در قله تاریخی خود قرار گرفت.

    از سوی دیگر قیمت سکه تمام طرح جدید طی معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی از ۱۷ میلیون تومان گذر کرد که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که سکه حباب مثبت دارد و خریداران انتظار دارند قیمت طلای جهانی یا ارز افزایش یابد. به گزارش ایسنا، طی معاملات امروز بازار سرمایه، سکه تمام طرح جدید با افزایش بیش از یک درصدی نسبت به روز گذشته از مرز ۱۷ میلیون تومان گذر کرد. این درحالی است که امروز کمترین قیمت سکه در بازار سرمایه حدود ۱۶ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان و بیشترین قیمت نیز ۱۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود. قیمت مجاز سکه نیز از ۱۵ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان تا ۱۷ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان است.

    در زمینه دلیل افزایش قیمت سکه در بازار سرمایه، روزبه شریعتی - کارشناس این بازار - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قیمت سکه از دو متغیر اصلی نرخ طلای جهانی و دلار تاثیر می‌پذیرد. قیمت هر انس طلا در بازار جهانی حدود ۱۷۷۵ دلار است. در این میان سکه قیمت دلار را بیش از نرخ کنونی پیش‌بینی کرده اما قاعدتا این نرخ حباب دارد. در واقع با هر انس طلای ۱۷۷۵ دلاری و دلار ۳۶ هزار تومانی، قیمت سکه باید ۱۴ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

    وی ادامه داد: مابه‌تفاوت قیمت کنونی سکه و ۱۴ میلیون تومان مذکور، حباب سکه است؛ یعنی خریداران انتظار دارند قیمت طلای جهانی یا ارز به قدری رشد کند که قیمت سکه به ۱۷ میلیون تومان برسد.

    از سوی دیگر به رغم ثبات نسبی نرخ دلار آزاد در محدوده قیمتی نیمه نخست کانال ۳۵ هزار تومانی در هفته گذشته، سکه در روندی با شیب کم از سقف تاریخی خود عبور کرد و به نیمه دوم کانال ۱۶ میلیون تومانی رسید. 

    یش‌تر نیز «دنیای اقتصاد» در گزارش بازار ارز در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، عامل اصلی افزایش تقاضا در معاملات بازار سکه تهران را پر ریسک شدن معاملات دلار و کوچ معامله گران این ارز به بازار سکه خوانده بود.

    در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۳۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم ۱۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. نرخ حباب هر قطعه از این فلز گرانبها در معاملات روز شنبه در محدوده کانال قیمتی یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی محاسبه شد.