سرمقاله

نیم نگاهی به خاطرات پرویز ثابتی / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20185  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 18 آذر 1402
    « ابتکار» از سفر رئیسی به مسکو گزارش می‌دهد
    فصل جدید در روابط ایران و روسیه
    گروه بین الملل - سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان که روز پنجشنبه به دعوت ولادمیر پوتین به روسیه سفر کرده بود در دیدار با رئیس جمهور روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روابط رو به رشد دو کشور، همکاری با روسیه را در راستای سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست.
    رئیس جمهور در ادامه با اشاره به همکاری‌های خوب ایران و روسیه در بخش‌های انرژی، کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بر فراهم بودن زمینه برای برداشتن گام‌هایی موثرتر در توسعه همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و دو ملت تاکید کرد.
    رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه موجب رنج بشریت شده، یکجانبه‌گرایی و نظم ناعادلانه جهانی است که یکی از جلوه‌های آن امروز در غزه قابل مشاهده است.
    رئیس جمهور جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه را نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت توصیف کرد و افزود: شهادت بیش از 6 هزار کودک به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی باعث رنج و تأسف است، اما تاسف بارتر این است که این جنایات مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار می‌گیرد و یا با سکوت و بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق بشری مواجه شده و ناکارآمدی آنها را به رخ می‌کشد.
    رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر در غزه در هر 10 دقیقه یک کودک مظلوم به شهادت می‌رسد، بر ضرورت توقف هر چه سریع‌تر بمباران‌ها و جنایات علیه فلسطینیان غزه به عنوان مهم‌ترین دغدغه امروز جهان بشریت تاکید کرد.
    «ولادیمیر پوتین» رئیس فدراسيون روسیه نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو تصریح کرد: روابط دو کشور در بهترین سطح در جریان است و معتقدیم با حمایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی ایران، این روابط وسیع‌تر و پویاتر خواهد شد.
    رئیس فدراسيون روسیه استقبال چشمگیر تجار روسیه از نمایشگاه‌های تجاری ایران و رشد 20 درصدی تجارت دو کشور با گردش مالی 5 میلیارد دلاری طی یکساله گذشته را نشان دهنده عزم و اراده تهران-مسکو برای گشودن فصلی جدید از روابط دانست و افزود: پروژه‌های حمل و نقل جاده‌ای و ریلی با پیشرفت خوبی میان دو کشور در حال انجام است و همکاری‌های قبلی ایران و روسیه در بخش انرژی شرایط رو به رشدی را تجربه می‌کند.
    پوتین همچنین با اشاره به اشتراک نظر دو کشور نسبت به مسائل منطقه، بحث و تبادل نظر درباره مسئله فلسطین و غزه را از جمله محورهای مذاکره دوجانبه میان ایران و روسیه عنوان کرد.
    روایت امیرعبداللهیان از دیدار رئیسی با پوتین
    گفتنی است، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در شبکه اجتماعی ایکس در گزارشی از سفر یک روزه ابراهیم رئیسی به مسکو و دیدار روسای جمهور ایران و روسیه نوشت: «پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۲/ طی سفری کوتاه، مذاکرات و دیدار کاری مهم روسای جمهور ایران و ‌روسیه در کرملین مسکو بمدت پنج ساعت انجام شد. بخش مهمی از مذاکرات بر موضوع فلسطین تمرکز داشت. طرفین بر ضرورت توقف فوری جنگ و نسل‌کشی در غزه و کرانه، توقف کوچ اجباری ساکنان غزه و گشایش بی‌درنگ مرز رفح برای ارسال کمک‌های گسترده انسانی به سراسر غزه تاکید داشتند. روسیه به ابتکار عمل می‌اندیشد.
    در ادامه، مناسبات دوجانبه شامل امور بانکی- پولی، ترانزیت، راه آهن، همکاری نیروگاهی، کشاورزی، انرژی، علمی، دانشگاهی، فناوری، گردشگری، صنعت…) و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه و پیگیری دو رییس جمهور قرار گرفت.»
    ایران و روسیه باید بلوک ضدتحریم شکل دهند
    در همین رابطه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه در چارچوب روابط دو جانبه گفت: معتقدم این سفر تابعی از شرایط دنیای امروز است و به همین دلیل باید انتظار داشت نتایج مهمی به دنبال داشته باشد. واقعیت این است که از ۱۹۹۰ میلادی هیچ وقت در این حد دنیا به آنارشی و بی‌نظمی بین‌المللی نزیک نشده بود. در دهه ۹۰ میلادی یک نوع خوشبینی شکل گرفته بود و حتی در روسیه بسیاری از سیاستمداران و مردم به این نتیجه رسیده بودند که دنیا در قالب نظم آمریکایی و غربی در حال شکل‌گیری است، اما الان می‌بینیم بعد از سه دهه مصادیقی شکل گرفته که نشان می‌دهد نظم آمریکا محور هم در حال فروپاشی است.
    وی ادامه داد: اتفاقا این آمریکایی‌ها بودند که با اقدامات و سیاست‌هایشان در سطح منطقه و بین الملل از جمله نقض برجام و دیگر تعهدات و قراردادهای بین‌المللی، حمایت بی چون و چرا از اوکراین و مهم‌تر از همه حمایت از کشتار دسته‌جمعی فلسطینی‌ها به این شرایط دامن زدند.
    این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشورهایی مثل روسیه و ایران در این فضا و با توجه به تحولات سال‌های اخیر دنبال شکل‌گیری یک همکاری تازه در آنارشی بین‌المللی موجود هستند و سفر آقای رئیسی در این قالب قابل ارزیابی است.
    این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چون تحولات بین‌المللی واقع گرایانه‌تر شده، دستاوردهای تعاملات و روابط دیپلماتیک و سیاسی را هم باید واقع بینانه دید. به نظرم آقای رئیسی باید دنبال بالاترین سطح همکاری نظامی با روسیه باشد و اینکه باید روسیه را به این سمت هدایت کنند که در جعرافیای سیاسی دغدغه‌ها و نیازهای جمهوری اسلامی ایران را مدنظر قرار دهد. دغدغه‌هایی از جمله در رابطه با جمهوری آذربایجان و دریای خزر و امنیت مشترک منطقه‌ای.
    فلاحت پیشه گفت: موضوع دیگر این است که ایران و روسیه باید یک بلوک ضدتحریم را شکل دهند؛ قبلا هم گفتم ایران و روسیه به جای اینکه رقیب هم در منطقه باشند، باید در بازار تحریم بلوک ضد تحریم شکل دهند نه اینکه نفت ایران در مقابل نفت روسیه قرار گیرد.
    وی تاکید کرد که «بد نیست در این سفر سه گارگروه مشترک در حوزه نظامی، جغرافیای سیاسی و اقتصادی با هدف ضد تحریمی شکل گیرد که در سطوح سیاسی و کلان پیگیری شود و کارویژه آن‌ها به گونه‌ای رقم بخورد که دستاوردهایش تابعی از نوسانات بین المللی نباشد. این کارگروه‌ها اگر به خوبی عمل کنند و نتایج مطلوبی به جا بگذارند ساختاری را شکل خواهند داد که برخی قدرت‌ها مثل چین هم به این عرصه وارد شوند».
    این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بی نظمی دنیای امروز کشورها برای اینکه با امواج تهدیدات و ناامنی مقابله کنند باید کشورهای همسو با خودشان را پیدا کنند. معتقدم روس‌ها واقع‌گرایانه‌تر از گذشته رابطه با ایران را می‌بینند و نتایج این نگاه را در حمایت از عضویت ایران در بریکس و همکاری‌های نظامی تازه می‌بینیم.