سرمقاله

سیاست و اقتصاد امیدبخش / کمالالّدینپیرمؤذن

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهر امیرکلا
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در آستارا
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه فیبرنوری ایرانسل در شهرهای اردکان، شوش و بندر دیلم
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20352  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 20 آذر 1402
    آئودی SQ8 تیون شده رکورد ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دنیا را شکست
    یک دستگاه آئودی SQ8 تیون شده با حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت توانست رکورد سرعت ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را بشکند. آلمان هم همانند دیترویت دارای سه برند بزرگ و مطرح خودروسازی در دنیاست. ما درباره بی ام و، آئودی و مرسدس بنز صحبت می‌کنیم که سال‌هاست جنگ قدرت را بین خود ادامه می‌دهند. این سه برند از نظر مهندسی ساخت هیچ کمبودی ندارند و همگی در بالاترین سطح خودروسازی جهان قرار گرفته‌اند. البته یکی از این برندها خودش را از دیگران جدا کرده و رکورد جدیدی را بر جای گذاشته است.
    منظور ما برند آئودی است که اخیراً شاسی‌بلند SQ8 آن توسط تیونری در لهستان ارتقا یافته و رکورد فوق‌العاده‌ای را ثبت کرده است. این خودرو توانسته در عرض ۵.۴۱ ثانیه از سرعت ۱۰۰ به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، عملکردی که برای یک شاسی‌بلند کوپه و چهار درب بسیار خوب خواهد بود. همچنین این هیولای ۲.۵ تنی برای رسیدن از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هم به ۲.۸۱ ثانیه زمان نیاز دارد.
    برای فهمیدن اینکه تیونر موردبحث به چه دستاوردی رسیده می‌توانیم به نسخه استاندارد SQ8 اشاره کنیم که صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۷ ثانیه‌ای دارد. همچنین برای اینکه خودروی استاندارد ارباب حلقه‌ها بتواند سرعت خود را دو برابر کند حدود ۱۴.۴ ثانیه زمان نیاز خواهد بود بنابراین نسخه تیون شده با رکورد ۵.۴۱ ثانیه‌ای خود بسیار بهتر عمل کرده است. رکوردهای موردبحث توسط آئودی SQ8 مدل ۲۰۲۲ ثبت شده‌اند. نیروگاه ۴ لیتری توئین توربوی این هیولا ۱۰۶۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و البته قدرت سر چرخ‌ها به ۸۰۰ اسب بخار می‌رسد. در نظر داشته باشید که خودروی یاد شده از سیستم چهار چرخ محرک کواترو استفاده می‌کند و به همین خاطر اندکی تلفات قدرت از پیشرانه تا کف زمین وجود خواهد داشت.
    تلاش‌های تیونر لهستانی منجر به تولید یک موشک زمینی شده و صدای آن نیز به حدی زیاد است که باعث ترس رانندگان دیگر می‌شود. قطعاً رسیدن به چنین قدرت قابل‌توجهی در آئودی SQ8 تیون شده نیازمند تغییرات متعدد در قوای محرکه خواهد بود و بخش‌هایی همچون توربوها، سیستم سوخت‌رسانی، اگزوز، فیلترهای هوا و اینترکولرها، دریچه گاز و شمع‌ها ارتقا یافته‌اند. همچنین برای توقف ایمن SQ8 موردبحث نیز ترمزهای کربن سرامیکی در نظر گرفته شده‌اند. این پکیج تیونینگ با قیمت حدود ۲۴۴ هزار دلاری عرضه می‌شود.