سرمقاله

این چرخه فسادزا تا کی و تا کجا؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نگاهی به خدمات و فعالیت‌های شبکه گستران یاقوت سرخ؛ برند خوش‌سابقه حوزه IT
  • نکته‌هایی که در سفر به دهلی هیچ‌کس به شما نمی‌گوید
  • چربی سوزی دو برابر با دستگاه های ورزشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20584  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 27 آذر 1402
    ورود آقایان ممنوع
    سالهاست که یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هر قطار مترو به بانوان اختصاص دارد تا بانوان بتوانند بدون دغدغه مسیرشان را به دور از حضور آقایان طی کنند؛ اما در این میان برخی آقایان با نادیده گرفتن این حق، موجب بروز نارضایتی بانوان شده‌اند، بگونه‌ای که طبق اعلام متروی تهران حجم بالایی از تماس‌های مردمی در مورد مترو به سامانه نظارتی، انتقاد از ورود آقایان بوده است و حالا هم مدتی است که طرح ممنوعیت ورود آقایان به واگن بانوان در ایستگاه‌های شلوغ، اجرا می‌شود.
    به گزارش ایسنا، مدتهاست که متروی تهران واگن‌های اول و آخر هر قطار را به بانوان اختصاص داده و با نصب علائم و برچسب‌های مختلف دیواری و زمینی، سعی کرده تا اختصاصی بودن این واگن‌ها را به مسافران یادآوری کند؛ اما در این میان برخی آقایان بنا به هر دلیلی از جمله ناآگاهی و یا سرعت در سوار شدن به قطار، حریم اختصاصی بانوان در واگن‌های مخصوص را با حضورشان رعایت نکرده و موجب بروز انتقادات و اعتراضاتی از سوی بانوان شده‌اند.
    یک دختر دانشجو با اشاره به اینکه از هفت واگن مترو، تنها دو واگن مخصوص بانوان است و پنج واگن برای تردد آقایان آزاد است، می‌گوید: اینکه برخی از آقایان باز هم وارد واگن بانوان می‌شوند برای من تعجب دارد چراکه پنج واگن دیگر برای آقایان است هرچند که ممکن است برخی از آقایان به اشتباه یا برای سرعت در سوار شدن به واگن بانوان بیایند؛ اما در حالت عادی، این سوار شدن سوال برانگیز است.
    وی ادامه می‌دهد: بسیاری از خانم‌ها مایل نیستند در یک فضای شلوغ و محدود واگن، در نزدیکی مردی غریبه باشند و نیامدن به واگن مخصوص بانوان به نوعی احترام گذاشتن به حریم آنهاست.یکی از بانوان دیگر نیز با اشاره به اینکه وقتی آقایان وارد واگن می شوند، معذب می شویم، می‌گوید: شاید بخواهیم داخل واگن روسری یا لباس مان را درست و مرتب کنیم؛ اما خب با حضور آقایان نمی‌شود و در مورد دستفروشان مرد ماشاءالله که واگن بانوان به نام آنها سند خورده و کلا باید یک گوشه خودمان را جمع کنیم که به آنها نخوریم.
    به گفته وی، دستفروشان یکی دو نفر که نیستند، روز به روز هم تعدادشان افزایش می یابد؛ اما یکی از چالش‌های اصلی این است که عمدتا آقایانی هستند که در ایستگاه‌های خلوت روی صندلی می‌نشینند و تا رسیدن به مقصد هم از جایشان بلند نمی‌شوند و بانوان در واگن بانوان باز هم باید بایستند چراکه آقایی روی صندلی نشسته است.
    البته در این میان تعدادی از بانوان نیز نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند و می‌گفتند که آقایان نیز مانند سایر مسافران هستند و می‌توانند وارد واگن‌ها شوند.
    داوود گودرزی دستیار ویژه شهردار تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ورود آقایان به واگن بانوان و راهکارهای شهرداری تهران در این موضوع، اظهار می‌کند: در ابتدا و انتهای هر قطار، واگن‌های دارای برچسب اختصاصی واگن بانوان است. این واگن‌های ویژه از سال‌ها قبل با هدف سفر راحت‌تر مسافران و رعایت حقوق بانوان در استفاده از امکانات شهری لحاظ شده است.  
    وی با بیان اینکه عدم رعایت این حریم توسط برخی آقایان، اعتراض بسیاری از بانوان را به دنبال داشته است، می‌افزاید: این انتظار از مدیریت مترو وجود داشت که حفظ حریم واگن ویژه بانوان که در بیش از ۳۰ کشور دنیا نیز مشابه آن وجود دارد را با جدیت دنبال کند. از همین رو در چند ماه اخیر یگان حفاظت مترو را در سکوها مستقر کردیم تا به اجرای این رفتار قانونی در واگن‌ها کمک کنیم.