سرمقاله

انزوای جهانی آمریکا و اسرائیل بعد از درگیری غزه و علت توصیه بایدن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20709  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 28 آذر 1402
    یک استاد دانشگاه بوستون تشریح کرد
    آنچه در غزه روی می‌دهد مصداق جنایت جنگی است
    استاد علوم اجتماعی در دانشگاه بوستون گفت: کشورهای جهان باید ائتلافی علیه خشونت‌ها در غزه تشکیل دهند؛‌ مشابه خشونتی که بسیاری از کشورها در رابطه با حمله روسیه به اوکراین از خود نشان دادند.
     پروفسور «توماس والن» استاد علوم اجتماعی در دانشگاه بوستون است. حوزه تحقیقات وی تاریخ اجتماعی و سیاسی آمریکا در قرن ۱۹ و ۲۰ و همچنین سیاست خارجی مدرن را در بر می‌گیرد. 
    توماس والن درباره آخرین تحولات در رابطه با جنگ غزه گفت: به رغم تمام محکومیت‌ها و دهشت‌هایی که طی این مدت شاهد آن بوده‌ایم، جنگ اسرائیل علیه غزه همچنان ادامه دارد. این درگیری‌ها در حالی ادامه دارد که شمار قربانیان غیرنظامی همچنان رو به افزایش بوده و ادامه دارد و همچنین خرابکاری‌ها و کارشکنی‌های طرف آمریکایی کماکان ادامه دارد. 
    به گزارش ایلنا، وی افزود: نکته‌ای که نباید از یاد برد این است که گرچه این درگیری‌ها با محکومیت گسترده از سوی مردم در سراسر جهان روبرو بوده، اما رهبران جهان از قرار معلوم هیچ عزمی مبنی بر اتمام این نزاع خونین ندارند. روزی نیست که خبری از تظاهرات در اقصی نقاط جهان درباره کشتار غیرنظامیان در غزه مخابره نشود، با این همه کشوری مثل آمریکا به خود این حق را داده تا قطعنامه پیشنهادی درباره توقف جنگ را در شورای امنیت وتو کند. 
    این تحلیل‌گر افزود: به طور کلی، استدلال آمریکا و هم‌پیمانانش این است که تنها در صورتی می‌توان تنش‌ها در کرانه باختری را از میان برد که درگیری‌ها ادامه پیدا کرده و حماس به طریقی حذف شود. این خود خنده‌دار است که بخواهید برای توقف نزاع از ابزار جنگ و کشتار استفاده کنید. این در حالی است که طرف‌های اسرائیلی و آمریکایی طی چند هفته اخیر بارها خاطرنشان کرده‌اند که جنگ در نوار غزه به این زودی‌ها به سرانجام نخواهد رسید. این به معنای آن است که کشتار غیرنظامیان همچنان ادامه خواهد داشت. هشدارها نسبت به وضعیت فاجعه‌بار در غزه همچنان ادامه دارد. تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در نشست اضطراری هیات اجرایی این سازمان اظهار داشت که تاثیر درگیری رژیم صهیونیستی و حماس بر بخش بهداشتی غزه «فاجعه‌بار» بوده است. وی در جمع ۳۴ عضو این هیات گفت که در مجموع نیازهای بهداشتی در این منطقه افزایش قابل توجهی داشته و ظرفیت نظام بهداشتی به یک‌سوم قبل کاهش یافته است.
    وی افزود: البته نباید از یاد برد که سازمان بهداشت جهانی پیشتر نیز بارها درباره وخامت اوضاع در غزه با تشدید بمباران‌های رژیم صهیونیستی در جنوب این باریکه در اطراف شهرهای خان یونس و رفح هشدار داده بود. همچنین ریچارد پیپرکور نماینده سازمان جهانی بهداشت در غزه پیشتر عنوان کرده بود که رسیدن کمک‌های بشردوستانه به این باریکه بسیار اندک بوده و از آنجایی که افراد زیادی برای فرار از بمباران به سمت جنوب ‌غزه‌ می‌روند، سازمان جهانی بهداشت به شدت نگران آسیب‌پذیری سیستم بهداشتی در محدوده تحت محاصره ‌رژیم صهیونیستی‌ مملو از جمعیت است.
    این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: شاهد ایستادگی اسرائیل در برابر منطق و ائتلاف جهانی هستیم. مجمع عمومی سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه در واکنش به جنگ غزه از تصویب گذرانده است. قطعنامه نخست، با ۱۴۱ رای مثبت، ۱۴ رای منفی و ۴۴ رای ممتنع در تاریخ ۲۷ اکتبر از تصویب مجمع گذشت و مفاد آن عبارت بود از ضرورت آتش‌بس و کمک‌رسانی فوری. اما، قطعنامه دوم مجمع، ضمن تاکید بر آتش‌بس و کمک‌رسانی، بر ضرورت آزادسازی گروگان‌ها از یک سو و حمایت از جان افراد غیرنظامی (از جمله زنان و کودکان) از سوی دیگر تاکید دارد، دو خواسته که مورد پذیرش اسرائیل نیست.
    وی در ادامه عنوان کرد: تعداد کشته‌شدگان از غیرنظامیان اینک به بیش ۱۸ هزار نفر رسیده است. اگر چه متن قطعنامه اشاره‌ای به نام اسرائیل نکرده ولی از لحن رئیس مجمع عمومی در آغاز نشست معلوم بود که منظور از درخواست آتش‌بس، ملزم کردن اسرائیل به توقف عملیات علیه غیرنظامیان بود. رییس مجمع تصریح کرد که کرانه غزه یک «قتلگاه» است و قوانین بین‌المللی به وضوح در آن نقض شده است. همچنین باید در نظر داشت که گرچه جنگ غزه ارتباطی کمابیش اندک میان تل آویو و کاخ سفید ایجاد کرده، اما در عین حال همگان معتقدند که رابطه میان نتانیاهو و بایدن همچنان تیره و تار است. 
    این استاد دانشگاه در پایان گفت: نماینده قطر در سازمان ملل متحد در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت که زمان اجرای قوانین بین المللی بدون هیچ گونه تبعیض فرا رسیده است. باید بر این مساله تاکید بیشتری داشت. آنچه در غزه روی می‌دهد مصداق جنایت جنگی است و کشورهای جهانی باید ائتلافی علیه این خشونت انجام دهند؛ مشابه خشونتی که بسیاری از کشورها در رابطه با حمله روسیه به اوکراین از خود نشان دادند.