سرمقاله

انزوای جهانی آمریکا و اسرائیل بعد از درگیری غزه و علت توصیه بایدن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 20713  |  صفحه ۱۱ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 28 آذر 1402
    آمریکا و اروپا مسئول شرایط اسفناک اوکراین هستند
    شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا، موقعیت اوکراین در جنگ با روسیه را بسیار بحرانی توصیف کرد و پاسخ منفی نمایندگان آمریکایی برای حمایت بیشتر از کی‌یف را موجب ناامیدی متحدان اروپایی و نشانه شکست سیاست خارجی دولت بایدن دانست.
    به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان با اعلام اینکه عدم‌تفاهم در بخش‌هایی از کنگره آمریکا درباه حمایت مالی از اوکراین برای کی‌یف بسیار گران تمام شد، افزود: پس‌از جواب رد آمریکا به ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین چشم‌انداز موفقیت در خطوط مقدم جبهه جنگ با روس‌ها برای اوکراینی‌ها بسیار تاریک و تقریباً همه خبرها در این خصوص ناگوار شده است.”
    سی ان ان گزارش داد: یگان‌های روسی با قدرتی تازه بازگشته‌اند. هرچند اوکراین پیشروی ناچیزی در خطوط روسیه از رودخانه دنیپرو عبور کرده، اما تلفات نیروهای اوکراینی بسیار زیاد است، خطوط تدارکاتی آن‌ها به مشکل برخورد کرده و چشم‌انداز آنها برای پیروزی بسیار کم است.
    مقامات اوکراینی می‌گویند که کی‌یف ژایتخت اکنون هر شب با حملات موشکی کروز روس‌ها روبرو است که عمدتاً توسط پدافند هوایی مهار می‌شود. با این وجود دولت اوکراین تا زمانی می‌تواند امیدوار باشد که بهار را با خطر کمی پشت سر بگذارد که این حفاظت‌ پدافندی ادامه داشته باشد، اما به‌گفته دولت بایدن، هنگامی که پول ایالات متحده تمام شود، پدافند هوایی اوکراینی‌ها اولین چیزی خواهد بود که از کار می‌افتد.
    در خصوص قبول عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نیز باید گفت که تا زمانی که این کشور نتواند دوام و پایداری خود را در این جنگ به اثبات برساند، این عضویت قطعی نخواهد بود، این در حالی است که هنوز هیچ یک شروط پیوستن اوکراین به این اتحادیه قطعی نشده است.
    در عین حال، تصمیم مجارستان برای وتوی ۵۵ میلیارد دلاری بودجه اتحادیه اروپا برای حمایت از جنگ اوکراین نیز حمایت قریب به اتفاق کشورهای عضو این اتحادیه رو به‌رو شد. انتخابات شرایط سراسری اروپا و نوسانات پیش‌رو احتمالاً تقاضاهای بیشتری برای دیپلماسی و پاسخ به چگونگی پایان جنگ ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که مقامات غربی هشدار می‌دهند که در صورت عدم ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین، این کشور در برابر روسیه شکست خواهد خورد.
    سفر ولودمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین به واشنگتن و درخواست‌های او برای دریافت کمک بیشتر نیز با بن بست مواجه شد. نمایش سیاسی آمریکا در ناتوانی از دفاع از متحدان اروپایی ایالات متحده در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و امتناع از درگیرشدن بیشتر در جنگ اوکراین که بدترین جنگ زمینی اروپا از دهه ۱۹۴۰ تا کنون است، ‌تجربه ناخوشایندی برای اروپایی‌ها به همراه داشت.