سرمقاله

جامعه زمین چمن نیست / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21251  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 09 دی 1402
    تورم نقطه‌به‌نقطه دوباره اوج گرفت
    دورخیز تازه تورم
    نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آذر امسال بعد پنج ماه دوباره از مرز ۴۰ درصد عبور کرد. شاخصی که نشان می‌دهد خانوار ایرانی در ماه گذشته برای فراهم‌کردن یا خرید مجموعه‌ای از کالا و خدمات حدود ۴۰ درصد بیشتر از آذر پارسال هزینه کرده است. مثل روندی که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم، همچنان سرعت رشد هزینه‌ها در بخش هتل و رستوران بیشتر از هر حوزه دیگری بالاست و آنطرف تورم ۱۶.۵ درصدی بخش ارتباطات همان چیزی است که اپراتور‌ها آن را برای دریافت مجوز افزایش تعرفه بسته اینترنت علم کرده‌اند. آخرین آمارهای رسمی، جریانی تلخ در اقتصاد ایران را به نمایش می‌گذارد؛ این‌که تورم عمیق‌تر شده و به دنبال آن، سفره مردم کوچک‌تر. این در شرایطی است که بارها از زبان مقامات ارشد دولت سیزدهم، ادعا و وعده کاهش تورم را می‌شنیدیم، اما آنچه که در مقابل اقتصاددانان هشدار می‌دادند، وضعیت قرمز شاخص‌های اقتصادی بود.
    آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تورم ماهانه آذر برابر با ٢.٩ درصد بوده که از یکسو ۰.۷ واحد درصد نسبت به آبان افزایش یافته است و از سوی دیگر، بالاترین تورم ماهانه از اردیبهشت ماه امسال محسوب می‌شود.نکته‌ای که در میان این آمارها مشاهده می‌شود، نشانه‌ای است که تورم، سفره خانوار را گرفته است.
    به گزارش فرارو، یزدی‌ها براساس گزارش جدید مرکز آمار با تحمل تورم ۵۰ درصدی بیشتر از اهالی هر استان دیگری با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کمترین میزان سرعت رشد قیمت‌ها در بازه زمانی آذر پارسال تا آذر امسال به‌ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان و تهران به ثبت رسیده است. تاثیر شب یلدا یکی دیگر از نکات گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آذر است و طبق آن میوه و آجیل با ثبت تورم ماهانه ۸.۲ درصدی، یکی از رکوردداران این بخش معرفی شدند.
    تاثیر شب یلدا در نرخ تورم ماهانه آذر
    تورم ماهانه آذر امسال در بخش سبزی و حبوبات بیشتر از هر حوزه دیگری حس شده و رتبه بعدی به میوه و خشکبار تعلق گرفته است. بررسی‌های مرکز آمار ایران از حوزه‌های مختلف کالا و خدمات مصرفی نشان می‌دهد تورم سبزی و حبوبات ظرف یک ماه از ۳.۶ درصد به ۱۴.۴ درصد رسیده و همین شاخص که به زبان ساده به معنی سرعت رشد قیمت است، برای میوه و خشکبار ۸.۲ درصد محاسبه شده. تورم ۸.۲ درصدی میوه و خشکبار در آذر امسال بی‌ارتباط با شب یلدا و گرانی آجیل شب چله نیست. چون در آبان امسال قیمت میوه و خشکبار با ثبت تورم منفی ۱.۲ درصد، به سمت ارزانی حرکت می‌کرد و کمترین تورم ماهانه را در انواع‌واقسام کالا و خدمات به ثبت رساند.
    تورم نقطه‌به‌نقطه؛ ۴۰.۲ درصد
    نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آذر امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد. شاخصی که مشخص می‌کند خانوار ایرانی در ماه گذشته برای دسترسی و خرید مجموعه‌ای از کالا و خدمات به‌شکل متوسط ۴۰.۲ بیشتر از آذر ۱۴۰۱ خرج کرده است.نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از تیر امسال تا آبان یعنی برای پنج ماه متوالی بین دو محدوده ۳۹.۲ تا ۳۹.۸ درصد رفت‌ و برگشت داشت و حالا بعد شش ماه دوباره به بیش از ۴۰ درصد ارتقا پیدا کرده است. بدنیست یادآوری کنیم که طبق داده‌های مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین و اردیبهشت امسال در محدوده ۵۵ درصد قرار داشت که بالاترین میزان این شاخص در یک دهه اخیر به‌حساب می‌آید.
    بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه؛ هتل و رستوران، پوشاک و کفش
    تورم نقطه‌به‌نقطه آذر امسال درحالی با عبور از مرز ۴۰ درصد، بعد از پنج ماه در مسیر صعودی قدم گذاشت که طبق داده‌های مرکز آمار متوجه می‌شویم بیشترین سرعت رشد هزینه‌ها را در یک سال گذشته در بخش هتل و رستوران شاهد بودیم.
    تورم نقطه‌به‌نقطه هتل و رستوران طبق جدید‌ترین آمار‌های رسمی ۵۶.۵ درصد یعنی تقریبا ۱۶ درصد بالاتر از تورم عمومی اعلام شده است. البته صدرنشینی گروه هتل و رستوران در محاسبه تورم نقطه‌به‌نقطه کالا و خدمات مصرفی، در اغلب ماه‌های گذشته هم تکرار شده و حالا در ماهی که پشت‌سر گذاشتیم تورم حوزه پوشاک و کفش (۴۷.۲ درصد)، دخانیات (۴۵.۸ درصد)، تفریح و فرهنگ (۴۴.۱ درصد)، آموزش (۴۲ درصد) و خوراکی نیز (۴۱.۳ درصد) از نرخ تورم عمومی (۴۰.۲ درصد) بالاتر قرار گرفته است.
    صدرنشین تورم بازار خوراکی؛ گوشت قرمز و سفید
    تورم گوشت قرمز و سفید در یک سال گذشته حدود ۹۵ درصد یعنی ۲.۳ برابر تورم عمومی محاسبه شده و خود مرکز آمار در گزارش جداگانه‌ای که آبان امسال از وقایع بازار خوراکی منتشر کرده، میزان رشد قیمت گوشت گوسفندی را درقیاس با آبان پارسال حدود ۱۵۰ درصد دانسته است.
    تورم خوراکی بعد از گوشت قرمز و سفید، در بخش چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (۴۷.۱ درصد) بالاتر بوده و رتبه سوم با تورم ۴۶ درصدی به میوه و خشکبار تعلق گرفته است. کمترین تورم خوراکی در طرف مقابل برای روغن و چربی بوده و در این قسمت سرعت رشد قیمت‌ها درمقایسه با آذر پارسال مثبت دو درصد تخمین زده می‌شود.
    نرخ تورم در کدام استان‌ها بیشتر است؟
    تورم نقطه‌به‌نقطه آذر امسال در استان یزد بیش از ۵۰ درصد به ثبت رسیده است. این بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ۳۱ استان مختلف کشور است و نشان می‌دهد یزدی‌ها بیشتر از اهالی هر استان دیگری با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
    نرخ تورم نقطه به نقطه در کل کشور حدود ۴۰ درصد است و براساس گزارش جدید مرکز آمار می‌توانیم بگوییم این شاخص به شکل جداگانه در ۲۳ استان کشور بیش از ۴۰ درصد تخمین زده می‌شود.
    نرخ تورم نقطه به نقطه بعد از یزد به ترتیب در استان‌های کردستان (۴۷.۲) و کرمانشاه (۴۶.۶) بیشتر بوده و اساسا در استان‌های دیگری مثل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان نیز بالاتر از نرخ تورم کل کشور محاسبه شده است.
    نرخ تورم نقطه به نقطه یا همان شاخصی که میزان سرعت رشد قیمت‌ها را نشان می‌دهد، در طرف مقابل در استان سیستان و بلوچستان کمتر از هر جای دیگر اعلام شده و در این بخش کشور فعلا با تورم ۳۱.۲ درصد طرف هستیم. تهران برخلاف چیزی که تصور می‌شود، با تورم ۳۵ درصدی از این جهت در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و در شش استان دیگر یعنی بوشهر، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان و مازندران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از میانگین کل کشور کمتر است.
    ارز هست، اما نه برای کنترل تورم
    در همین رابطه، علی سعدوندی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: سال کنترل تورم با شکست نسبی در تحقق هدف به پایان رسید. او با کلامی مزاح‌گونه خطاب به مقامات دولت سیزدهم عنوان کرد: ارز که کنترل شد، مسکن که نزولی شد، بورس را عامل تورم می‌دانستید و متوقف شد، رشد نقدینگی را که تا حدی کند کردید، بانک‌ها را که کنترل ترازنامه کردید، پس چه شد؟ انتظارات تورم کنترل نشد و بانک مرکزی با تحمیل هزینه فراوان، در تحقق هدف ناکام ماند.این اقتصاددان عنوان کرد: ارز هست، زیاد هم هست، ولی برای زیرساخت و کنترل تورم نیست.
    مجید سلیمی‌بروجنی، کارشناس افتصادی نیز در یادداشتی در خبرآنلاین عنوان کرد: در دهه گذشته رشد اقتصاد ایران بی‌ثبات بوده و عمدتا منفی بوده است. تحریم‌ها تاثیر اقتصادی قابل توجهی داشته است.وی افزود: دوره‌های پی در پی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران باعث کاهش قابل توجه تولید ناخالص داخلی شده است. عدم رشد اقتصادی با تورم بالا همراه شده است که به کاهش قدرت خرید در شرایط واقعی کمک کرده است.این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با نگاهی به توزیع مصرف خانوارها، فقیرها در دوران رکود بیشترین آسیب را متحمل شدند و در دوره‌های رونق اقتصادی کمترین نفع را بردند. دهک‌های فقیر مجبور شده‌اند برای درآمد خود به طور فزاینده‌ای به دستمزدها و درآمدها خوداشتغال متکی باشند، زیرا ارزش یارانه‌های نقدی کاهش یافته است.سلیمی‌بروجنی خاطرنشان کرد: در دوره‌های کاهش رشد اقتصادی، افزایش فقر ناشی از کاهش ارزش واقعی درآمد حاصل از دستمزدها و خوداشتغالی بود. بر همین اساس، از آن‌جا که درآمد خانوارها بر اثر تورم کاهش می‌یابد، آن‌ها مجبور به کاهش مصرف شدند و بسیاری از خانورها را به عمق فقر سوق داده است.