سرمقاله

رابطه اقتصاد با روان مردم / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21345  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 10 دی 1402
    گوش‌شکسته‌ها چگونه مسافر المپیک می‌شوند؟
    رویای پاریس در زاگرب
    رقابت‌های کشتی رنکینگ‌دار زاگرب می‌تواند به معنای پایان رویای المپیک برای برخی از مدعیان کشتی آزاد ایران باشد.
    با پایان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور نفرات برتر این رشته به اردوی تیم ملی دعوت شدند تا برای مراحل دیگر چرخه انتخابی آماده شوند. در این اردو هم نفرات برتر قهرمانی ایران و هم مدال‌آوران مسابقات جهانی بلگراد حضور دارند.
    به گزارش ایرنا، امیرحسین زارع دارنده مدال طلای قهرمانی جهان، حسن یزدانی مرد نقره‌ای بلگراد، محمد نخودی دارنده مدال برنز جهان، یونس امامی دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی، رحمان عموزاد خلیلی دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی معاف از حضور در مسابقات قهرمانی کشور بودند. کامران قاسم‌پور نیز به خاطر مصدومیت نتوانست در وزن ۹۷ کیلوگرم به روی تشک برود.
    در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی ایران احمد محمدنژاد جوان در وزن ۵۷، رضا اطری در وزن ۶۰، عباس ابراهیم‌زاده در وزن ۶۵، محمدعلی عموزاد خلیلی در وزن ۷۰، حسین ابوذری در وزن ۷۴، عبدالله‌شیخ اعظمی در وزن ۷۹، هادی وفایی‌پور در وزن ۸۶، امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم عنوان نخست را به دست آوردند. این نفرات بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی به همراه نفرات اصلی راهی تورنمنت‌های بین‌المللی خواهند شد تا در نهایت مسافران پاریس در تابستان ۱۴۰۳ انتخاب شوند. البته شرایط برخی اوزان کاملا متفاوت و برخی از نفرات می‌توانند در نخستین تورنمنت بین‌المللی خود را به عنوان نماینده ایران در پاریس معرفی کنند اما شرایط برخی دیگر از اوزان پیچیده و ممکن است به مرحله پایانی این چرخه کشیده شود.
    مسابقات رنکینگ‌دار زاگرب نخستین تورنمنتی است که برای برخی از ستارگان کشتی ایران حکم مرگ و زندگی دارد. حساسیت در این تورنمنت برای نفراتی مانند امیررضا معصومی در بالاترین حد ممکن است زیرا معصومی برای ماندن در کورس رقابت با امیرحسین زارع باید عنوان قهرمانی این تورنمنت را از آن خود کند. تورنمنتی که از ۲۰ دی آغاز و تا ۲۴ این ماه ادامه دارد.
    معصومی درصورتی که در جایگاهی پایین‌تر از زارع در زاگرب به دست آورد عملا جایی در کاروان اعزامی ایران به پاریس نخواهد داشت. اما باخت در زاگرب به معنای کنار رفتن زارع از دور رقابت نیست بلکه معصومی یا هر رقیب دیگر زارع، باید در قهرمانی آسیا مدال طلا کسب کند. اگر رقیب زارع در آسیا نتواند در سکوی نخست قرار گیرد عملا حذف خواهد شد اما قهرمانی آسیا هم برای معصومی به معنای رزرو بلیط پاریس نیست بلکه باید با زارع در انتخابی نهایی یا تورنمنت بین‌المللی دیگری حضور پیدا کند و بالاتر از قهرمان جهان قرار گیرد. به عبارتی لغزش برای رقیب زارع به معنای خداحافظی از المپیک است و این همان امتیازی است که در چرخه برای زارع در نظر گرفته شده است. براساس تصمیم نگارندگان چرخه انتخابی تیم ملی، رقیب زارع باید در تمام مراحل انتخابی در بالاترین سطح از آمادگی باشد و کمترین لغزشی نیز برای او پذیرفته نخواهد شد.
    در وزن ۸۶ کیلوگرم تکلیف به زودی مشخص نخواهد شد زیرا حسن یزدانی اکنون در دوران نقاهت به سرمی‌برد و سهمیه المپیک برای ایران نیز قطعی است. هادی وفایی‌پور و علی سوادکوهی می‌توانند برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا تلاش کنند. در صورتی که یکی از این دو رقیب حتی در آسیا دچار لغزش شوند آن زمان یزدانی بدون هیچ مشکلی دوبنده تیم ملی را به تن خواهد کرد اما در صورت قهرمانی رقیب یزدانی در آسیا این کشتی گیر با حسن یزدانی در یک تورنمنت بین‌المللی و یا رقابت انتخابی شرکت خواهد کرد تا ملی‌پوش این وزن مشخص شود.
    بنا بر اعلام اباذر اسلامی یزدانی از فروردین ماه به تمرینات تیم ملی کشتی اضافه خواهد شد.
    در وزن ۶۵ کیلوگرم شرایط اندکی متفاوت از وزن ۷۴ کیلوگرم است؛ در این وزن ایران در بلگراد از سوی رحمان عموزاد خلیلی به سهمیه المپیک رسید. کسب سهمیه در این وزن برای رحمان امتیازی بود که وی را از حضور در مسابقات کشتی قهرمانی کشور معاف کرد. او اکنون رقیبی به نام عباس ابراهیم‌زاده دارد که در ساری خود را به عنوان یک پدیده معرفی کرد. ابراهیم‌زاده به احتمال زیاد همراه با رحمان به زاگرب اعزام خواهد شد تا با توجه به عملکرد فنی و نتایج آنها در این تورنمنت کادر فنی نفر اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا را مشخص کند.
    درصورتی که رحمان عموزاد به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام و در این مسابقات به سکوی مدالی برسد، ملی‌پوش این وزن در بازی‌های المپیک پاریس خواهد بود اما در صورتی که نفر اول قهرمانی کشور به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام شود و صاحب مدال طلا شود عملکرد ۲ کشتی‌گیر در یک تورنمنت بین‌المللی و یا دیدار انتخابی مشخص خواهد شد.
    شرایط زمانی برای رقیب رحمان سخت خواهد شد که وی نتواند در قهرمانی آسیای قهرمان شود. اگر رقیب رحمان حذف شود شانسی برای حضور در المپیک ندارد اما اگر در سکوی دوم یا سوم مشترک قرار گیرد آن زمان است که با توجه به کیفیت فنی مسابقات، کادر فنی شرایط ملی‌پوش شدن منتخب این وزن در المپیک را مشخص می‌کند.
    اما شرایط در سه وزن ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم که تیم ملی کشتی آزاد در جهانی بلگراد نتوانست سهمیه المپیک بگیرد، متفاوت است.
    برهمین اساس شرایط انتخابی در وزن ۹۷ کیلوگرم پیچیده‌تر از اوزان ۱۲۵ و ۸۶ کیلوگرم است و حتی امیرعلی آذرپیرا که عنوان قهرمانی کشور را در کارنامه دارد نه تنها امتیاز خاصی نسبت به دیگران ندارد بلکه اکنون سایه کامران قاسم‌پور را بر سر خود حس می‌کند. قاسمپور که با استناد به بند مصدومیت از مسابقات قهرمانی کشور معاف شد اکنون بدون مشکل در حال تمرین است. حال باید منتظر ماند و دید که کادر فنی چه تصمیمی برای چرخه انتخابی تیم ملی در این وزن خواهند گرفت. در این وزن امیرعلی جوان با یک مدعی جهانی طرف است. قاسمپور از وزن ۹۲ به ۹۷ کیلوگرم آمده است تا بتواند یک المپیک در زندگی ورزشی خود را تجربه کند.
    براساس چرخه انتخابی تیم ملی در وزن ۷۴ یونس امامی با توجه به کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی هانگژو چین از حضور در رقابت‌های قهرمانی کشور معاف بود، اما این معافیت شرایط ویژه‌ای برای وی ایجاد نخواهد کرد بلکه با توجه به شرایط این وزن برنده جدال زاگرب مسافر پاریس نخواهد بود بلکه جواز حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک در قاره کهن را کسب خواهد کرد.
    اگر رقیب یونس امامی به عنوان نماینده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کند و سهمیه به نام ایران ثبت شود او باید در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی نیز حضور داشته باشد اما اگر سهمیه المپیک توسط امامی کسب شود مرحله نهایی برگزار نخواهد شد و امامی عملا مسافر پاریس خواهد شد. با این شرایط و طبق چرخه انتخابی تیم ملی، زاگرب برای مدعیان ایرانی وزن ۷۴ کیلوگرم دروازه رسیدن به پاریس نیست بلکه آوردگاهی است که در آن مدعی به دنبال آن است تا جواز حضور در گزینشی المپیک را کسب کند.
    گره کور چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد وزن ۵۷ کیلوگرم است جایی که مدعیان بسیار خوب جهانی و آسیایی در این وزن حضور دارند. احمد محمدنژاد جوان با کسب عنوان قهرمانی شانس رسیدن به المپیک را دارد اما وی برای رسیدن به سهمیه این وزن باید در جمع سه نفر برتر قاره کهن قرار گیرد. براساس چرخه انتخابی تیم ملی نفر اول قهرمانی کشور اولین گزینه برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و یا گزینشی المپیک خواهد بود. همچنین نفر دوم و نفرات سوم مشترک، با توجه به عملکرد فنی و شرایط آمادگی، دومین گزینه برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و یا گزینشی المپیک خواهند بود.
    درصورتی که کادر فنی به جمع‌بندی در مورد نفرات مدنظر نرسید، کشتی‌گیران (مدال آوران قهرمانی کشور) به یک تورنمنت بین‌المللی اعزام و فرد منتخب برای حضور در مسابقات ذکر شده با توجه به عملکرد فنی و نظر کادر فنی مشخص خواهد شد. اگر در این وزن کشتی‌گیر منتخب بتواند سهمیه المپیک را کسب کند و کشتی‌گیر اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز صاحب مدال طلا نشود، ملی‌پوش این وزن در المپیک پاریس خواهد بود.
    اگر در این وزن کشتی‌گیر منتخب بتواند سهمیه المپیک را کسب کند و کشتی‌گیر اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز صاحب مدال طلا شود، با توجه به سطح کیفی این مسابقات کادر فنی می‌تواند کشتی‌گیر منتخب جهت اعزام به المپیک را انتخاب یا نسبت به انجام اعزام تورنمنت و انتخابی اقدام نماید.