سرمقاله

گام جدید بورسی برای افزایش اعتماد / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21644  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 14 دی 1402
    گام جدید بورسی برای افزایش اعتماد / نیما غلامرضایی

    بورس تهران بعد از ریزش های سال 99 از بحران بی‌اعتماد یرنج می‌برد. موضوعی که هنو در هاله‌ای از ابهام باقی ماند و سرمایه بسیاری از مردم را به باد داد. حالا اما طی این سال ها که بورس نتوانست رونق دوباره خود را به دست آورد دولت دست به اقداماتی برای افزایش اعتماد عمومی به بازار زده است. از جمله روز گذشته برای اولین بار اسامی متخلفان بورسی منتشر شد. موضوعی که می تواند به اعتماد بیشتر در بازار منتهی شود.
    جلوگیری از تخلفات و ارتقای اعتماد در بازار سرمایه، موضوعات بسیار مهمی هستند که ضامن پایداری و سلامت هر بازار مالی محسوب می‌شوند. وقتی که فرایندها و معاملات در بورس به شیوه شفاف و مطابق با قوانین اجرا می‌شوند، سرمایه‌گذاران احساس امنیت می‌کنند و این مسئله منجر به جذب سرمایه بیشتر و افزایش حجم معاملات می‌شود.
    باید توجه داشت که یکی از اولین گام‌ها برای جلوگیری از تخلفات، نظارت دقیق بازار و اعمال سیستم‌های پیشرفته نظارتی است. به عنوان مثال، استفاده از سیستم‌های هوشمند و الگوریتم‌هایی که می‌توانند الگوهای معاملاتی مشکوک را شناسایی کنند، یک ابزار کلیدی در کشف تخلف و جلوگیری از آن هستند. حضور ناظران بازار که به صورت مداوم معاملات را کنترل می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف، سریعاً ورود نموده و مانع از ادامه آن می‌شوند، امری حیاتی است.
    از دیگر اقدامات موثر در افزایش شفافیت و جلوگیری از تخلف، اجرای کامل قوانین مربوط به افشای اطلاعات توسط شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. این شرکت‌ها باید به صورت دوره‌ای و بدون تاخیر، تمامی اطلاعات مهم و تأثیرگذار بر قیمت سهام را منتشر نمایند. شفافیت اطلاعاتی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تری داشته باشند و اعتماد بیشتری به بازار کنند.
    علاوه بر این، آموزش و افزایش دانش مالی سرمایه‌گذاران نیز نقش مهمی در ایجاد بازاری سالم دارد. زمانی که سرمایه‌گذاران از دانش کافی برای تجزیه و تحلیل مالی و درک ریسک‌های بازار برخوردار هستند، کمتر در معرض خطرات ناشی از تخلفات قرار می‌گیرند و همین امر می‌تواند به اعتماد بیشتر آنها به بازار سرمایه کمک کند.
    درنهایت، سیستم‌های قضایی و اجرایی قوی که با سرعت و دقت، به مسائل مربوط به تخلفات می‌پردازند و برخورد مناسب با متخلفین انجام می‌دهند، می‌توانند به عنوان یک بازدارنده قوی عمل کنند. حکمرانی خوب شرکتی، که شامل رعایت اصول اخلاقی کسب و کار و پاسخگویی است، نیز در این زمینه تأثیر فراوانی دارد. این تدابیر در کنار هم می‌توانند به طور چشمگیری اعتماد به بازار سرمایه را افزایش داده و زمینه‌ساز رشد و توسعه پایدار آن شوند.