سرمقاله

مشکل نااطمینانی در اقتصاد / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22175  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 24 دی 1402
    در نشست «مسیر امید هم‌خواهی اوتیسم» تشریح شد
    یک مبتلا به اوتیسم به ازای هر ۱۵۰تولد در کشور
    آمار مبتلایان اوتیسم در کشور، خدمات ویژه بیمه‌ای به این بیماران، بازنگری در بسته خدمتی بزرگسالان طیف اوتیسم و افزایش سن پوشش خدمات به ۱۲ سال، گسترش غربالگری و شناسایی این بیماری و ...از جمله مباحثی بود که نشست خبری «مسیر امید هم‌خواهی اوتیسم» تشریح شد. به گزارش ایسنا، سعیده صالح غفاری _ مدیرعامل انجمن اوتیسم در نشست خبری «مسیر امید هم‌خواهی اوتیسم» که در محل انجمن اوتیسم برگزار شد با اشاره به جلسه مدتی قبل این انجمن با معاون اول ریاست جمهوری، گفت: مسیر مطالبه‌گری اوتیسم یک یا دو ساله نیست و بالغ بر شش سال است که حداقل ۲۳ سازمان در این زمینه آگاه می‌شوند.وی گفت: آمار اوتیسم در ایران یک تولد به ازای هر ۱۵۰ تولد است و اوتیسم پیچیده‌ترین اختلال دوران رشدی_تکاملی است و درمان و توانبخشی آن هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و در بزرگسالی این فشارها افزایش بیشتری هم می‌یابند.
    وی افزود: خلاءهای زیادی داشتیم که تا بخشی در رفع آنها پیش رفتیم. پس از جلسه با معاونت اول ریاست جمهوری تلاش کردیم خدمات خود را تسهیل کرده و عمق بخشیم. ما کلمه مطالبه‌گری را به همخواهی تبدیل کردیم تا سایر سازمان‌ها هم کنار ما آیند. فکر می‌کنم
    در ادامه این مراسم دکتر محمدمهدی ناصحی_ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: ورود دکتر مخبر به این بحث سبب گشایش در مباحث این بیماری شد. کسی که بچه اوتیسمی دارد باید زندگی عادی را فراموش کند؛ چون مبتلایان زندگی متفاوتی دارند و از نظر اقتصادی، اجتماعی و... تحت تاثیر هستند. باید فضای مناسب فرهنگی و آموزشی برای این عزیزان در نظر گرفته شود تا زندگی مناسبی داشته باشند.
    وی افزود: برای اولین بار در شورای عالی بیمه مصوب شد که بتونیم تعرفه خصوصی خدمات افراد طیف اوتیسم را هم پرداخت کنیم که خود نوعی سنت شکنی بود. طی دو ماه گذشته جلسات متعددی هم برگزار شد تا ارتباط سامانه‌ها برقرار شود و  دوستان IT تامین اجتماعی بر انجام این کار مصمم هستند.
    او تاکید کرد: یکی از نقاطی که صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج باید به درستی خدمت رسانی کند همین بخش است و باید دغدغه خدمات و هزینه‌ها را از این بیماران بگیریم.
    به گفته وی، در بخش دولتی ۱۰۰ درصد هزینه‌های بیماران طیف اوتیسم و در بخش خصوصی ۸۰ درصد هزینه‌ها بسته به مالکیت پرداخت می‌شود.
    وی افزود: ۹هزار بیمار اوتیسمی در سامانه‌های ما نشان‌دار شدند و تاکنون ۸ هزار بار خدمت دریافت کرده‌اند. سن پوشش خدمات هم به ۱۲ سال افزایش یافته است و  امیدواریم در این زمینه بیشتر اطلاع رسانی شود و سازمان‌های مختلف باید در این زمینه پای کار آیند. تاکید ما این است که افراد در مراکز طرف قرارداد با بیمه‌ها، خدمات مناسبی دریافت کنند.
    در ادامه این مراسم میرهاشم موسوی _ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، گفت: وظیفه ما بودن در کنار مردم است و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری تحمل نکند.او تاکید کرد: بحث پوشش خدمات افراد طیف اوتیسم از سال ۱۴۰۰ به شکل جدی در شورای عالی بیمه مطرح شد و برای اولین بار بخشی از خدمات این عزیزان تحت پوشش بیمه رفت و از همان سال همه در حال تسهیل‌گری و عمق بخشی خدمات هستند که نمونه آن خدمات توانبخشی است.موسوی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه درمان تامین اجتماعی هستند و به همین نسبت را در افراد طیف اوتیسم نیز شاهد هستیم و به شکل الکترونیک این بیماران را نشان‌دار کردیم و تعرفه‌های دولتی برایشان برقرار کردیم و ۸۰ درصد تعرفه بخش خصوصی را نیز از طریق صندوق صعب‌العلاج پرداخت می‌کنیم.