سرمقاله

بازگشت به گذشته ممکن نیست ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22375  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 26 دی 1402
    در سفر نشست خبری مشترک وزرای خارجه ایران و هند مطرح شد
    پیام امیرعبداللهیان به آمریکا با صدای بلند
    روز گذشته سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان قرار گرفت. دو طرف پس از مذاکرات دوجانبه در یک کنفرانس خبری مشترک نیز حضور یافتند که در این نشست خبری امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران با قوت از امنیت کشتیرانی و دریانوردی در منطقه حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهم که فورا جنگ علیه یمن را متوقف کنند؛ اعلام کرد به آمریکا و اسرائیل نیز هشدار می‌دهیم که هرچه زودتر جنگ در غزه را متوقف کنند.
    وزیر خارجه افزود: از همین جا با صدای بلند به آقای بلینکن می‌گویم؛ آقای بلینکن بارها به شما گفته‌ایم که راه‌حل در جنگ نیست و ۱۰۰ روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی به شما اعلام کردیم که دست خود را به خون مردم بی‌گناه غزه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره نزنید. نتانیاهو با پرونده‌های مختلفی مواجه است و تاریخ آن به پایان آمده است. کاخ سفید نباید منافع ملی خود را به این رژیم آپارتاید گره بزند.
    امیرعبداللهیان افزود: تردید نکنید که مقاومت نقطه درخشان تاریخ بشر است.
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با خوش‌آمدگویی به همتای هندی خود به‌دلیل سفر به تهران، تصریح کرد: سفر ایشان به تهران یک گام رو به جلو در همکاری‌های تهران و دهلی‌نو است و ما امروز به عنوان دوست‌های دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفت‌وگوهای مهمی را در راستای منافع ۲ ملت و ۲ کشور داشتیم.
    امیرعبداللهیان ادامه داد: در این دیدار در مورد همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور، اتصالات راهبردی و تاکید بر توسعه بندر چابهار، مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و توسعه روابط ۲ ملت با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همکاری‌های دوجانبه رایزنی و گفت‌وگو کردیم. بر اهمیت گسترش همکاری‌های فنی، علمی، اقتصادی، تجاری، گردشگری و فناوری بین ۲ کشور تاکید کردیم و موانع موجود در گسترش مناسبات و اجرای توافقات انجام شده بین ۲ کشور را بررسی کردیم.
    او در همین راستا افزود: قرار شد تیم‌های کارشناسی ۲ کشور برای رفع موانع و سرعت بخشیدن جهت اجرای توافقات نشست‌هایی را در پایتخت‌های ۲ کشور برگزار کنند. در جلسه امروز در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه راهبردی تهران و دهلی‌نو با توجه به عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه بریکس رایزنی و گفت‌وگو کردیم.
    وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «تاکید داریم که باید از حضور ۲ کشور در سازمان شانگهای و بریکس و ظرفیت‌های موجود در این ۲ سازمان به نحو مطلوب برای گسترش روابط استفاده کنیم» افزود: در این جلسه همچنین در مورد همکاری‌های ۲ کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم.
    بر توقف فوری جنگ و نسل‌کشی در غزه تاکید کردیم
    این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه «در دیدار امروز در ارتباط با آخرین تحولات اراضی اشغالی نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم»، گفت: در همین چارچوب بر توقف فوری جنگ در غزه و نسل‌کشی صورت گرفته در این منطقه تاکید کردیم.
    او با بیان اینکه «ایران و هند بر جلوگیری از گسترش جنگ تاکید دارند»، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌ایم که باید از گسترش جنگ جلوگیری شود. بر موضوع امنیت فضانوردی و کشتیرانی تاکید داریم و این موضوعی است که در روابط دوستانه ما با دولت نجات ملی یمن نیز مورد تاکید قرار داده‌ایم و دولت نجات ملی یمن نیز در صنعا بر این موضوع تاکید دارد.
    امیرعبداللهیان گفت: حدود ۲ هفته پیش یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت نجات ملی یمن به تهران سفر کرد و آن‌ها به ما اطمینان دادند که در مسیر امنیت دریانوردی هیچ اخلالی ایجاد نخواهد شد و بر این موضوع تاکید کردند که حفظ امنیت دریانوردی برای آنها دارای اهمیت است.
    او ادامه داد: موضع یمنی‌ها این است که تا زمانی‌که جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه ادامه داشته باشد، آن‌ها از تردد کشتی‌های رژیم صهیونیستی و یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند، جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها بر توقف جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه تاکید دارند.
    وزیر خارجه ایران همچنین بار دیگر با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه گفت: در این مدت در پیام‌های مختلفی که از طریق سفارت سوئیس در تهران و یا کانال‌های دیپلماتیک دیگر به صورت رسمی داده‌ایم. بارها به مقامات آمریکا و کاخ سفید تاکید کرده‌ایم و به آن‌ها هشدار داده‌ایم که آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش در منطقه را خلق کند و از دیگر سو صحبت از مبارزه با داعش کند.
    امیرعبداللهیان همچنین گفت: آمریکا نمی‌تواند با تمام توان در کنار رژیم صهیونیستی قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار غیر نظامی فلسطینی مشارکت کند و سهیم باشد و در عین حال دیگران را به خویشتنداری و عدم اقدام دعوت کند. کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود مبنی بر عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران در این زمینه پیام دهد ولی همزمان به توسعه جنگ در دریای سرخ اقدام کند و به یمن تجاوز کند.
    بحث مفصل درباره چابهار
    وزیر خارجه هند نیز در این نشست خبری با اشاره به برخی از تحولات اخیر در دریای سرخ گفت: ما بعضا حملاتی را در نزدیکی هند شاهد بودیم که این برای ما نگران کننده است و این اتفاق‌ها در منافع و انرژی هند تاثیر گذاشته است.
    وی با بیان اینکه مقامات دو کشور ایران و هند با یکدیگر در تماس و رایزنی هستند، گفت: تبادلات مردمی بین دو کشور نیز همیشه مورد توجه ما بوده و در دیدار امروز بر اهمیت تقویت آن تاکید کردیم.
    این دیپلمات عالی رتبه هندی با اشاره به اشتراکات ایران و هند در زمینه ادبیات، فرهنگ، زبان و ... گفت: دولت هند زبان فارسی و آموزش آن را در سیاستگذاری‌های آموزشی خود به رسمیت شناخته است.
    وی همچنین با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک ایران گفت: در دیدار امروز با وزیر خارجه ایران در ارتباط با بندر چابهار، کریدور شمال به جنوب و مسائل مرتبط با بندر چابهار رایزنی و گفت‌وگو کردیم.
    وی همچنین با بیان اینکه در دیدار امروز پیشرفت پروژه‌ها و توافقات انجام شده بین دو کشور را مورد ارزیابی قرار دادیم و بر رفع موانع موجود برای گسترش روابط تاکید کردیم، تصریح کرد: همانطور که وزیر خارجه ایران اشاره کردند ما هر دو نگران تحولات و گسترش جنگ در منطقه هستیم و تاکید داریم که باید از گسترش خصومت‌ها و خشونت‌ها در منطقه جلوگیری شود و قرار است در دور بعدی مذاکرات در این زمینه رایزنی‌هایمان ادامه پیدا کند.
    این مقام هندی با بیان اینکه هند دارای موضعی خدشه ناپذیر در مقابله با تروریست و افراطی گری است، گفت: همچنین در دیدار امروز در ارتباط با تحولات در غزه و اراضی اشغالی نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم. ما بر توقف جنگ تاکید داریم.
    وزیر خارجه هند همچنین با بیان اینکه باید ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه تسهیل شود و هند در این زمینه کمک هایی به مردم غزه داشته و به این موضوع ادامه می‌دهد گفت: موضع دهلی نو حمایت از راهکار دولتی در فلسطین است و در همین چارچوب معتقدیم هر دو طرف باید از حرکات تحریک آمیز اجتناب کرده و به دیالوگ و دیپلماسی روی بیاورند.
    وزیر خارجه هند در بخش دیگری از صحبت‌های خود در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ گفت: در مدت اخیر شاهد افزایش تهدیدات و تحرکات در این منطقه بودیم که این برای ما نگران کننده است. حملاتی را در نزدیکی هند شاهد بودیم که این برای ما نگران کننده است. این اتفاقات برمنافع و انرژی هند تاثیر گذاشته است. این تحولات به نفع هیچ کسی نیست و باید به آن رسیدگی شود.
    وزیر خارجه هند همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی امروز با آقای امیرعبداللهیان در مورد تحولات افغانستان نیز صحبت کردیم و قرار شد که در دور بعدی مذاکرات بیشتر در این ارتباط صحبت کنیم، گفت: همچنین در مورد تحولات قفقاز و اوکراین نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم.
    این دیپلمات عالی رتبه هندی ادامه داد: این اولین سفر من بعد از این است که سال گذشته میلادی ایران به عضویت بریکس درآمد. ما حامی عضویت ایران در بریکس بودیم. ایران اکنون عضو سازمان شانگهای نیز هست و اینها فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را برای دو کشور جهت گسترش روابط فراهم می‌کند.
    وی با بیان اینکه تهران و دهلی نو به همکاری‌های خود در عرصه بین‌الملل با قوت ادامه خواهند داد، گفت: معتقد هستیم که گسترش همکاری‌ها و رفت و آمدها بین دو کشور باعث می‌شود که سهمی که از یکدیگر در مورد مسائل بین‌المللی داریم افزایش پیدا کند.
    وزیر خارجه هند تاکید کرد: ما همیشه به دنبال این بوده‌ایم که در کشورهای خودمان، آبادانی و رفاه و پیشرفت باشد و برای ما ارزشمند است که در این حوزه‌ها با یکدیگر رایزنی و گفت‌وگو کنیم. به خصوص در دنیایی که اکنون پر از تنش است.
    وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ابراز امیدواری کرد که به زودی با وزیر خارجه ایران در هند دیدار و رایزنی داشته باشد.
    وزیر خارجه هند همچنین از بحث مفصلش با وزیر راه و شهرسازی ایران در مورد همکاری‌های بلند مدت در رابطه با بندر چابهار خبر داد. سوبرامانیام جایشانکار در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تعاملات خود را در تهران با جلسه با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، آغاز نمودم. در مورد ایجاد چارچوب همکاری بلندمدت در رابطه با بندر چابهار بحث مفصل و سازنده‌ای داشتم. همچنین در مورد کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب تبادل نظر شد.