سرمقاله

برهه حساس تاریخ وکالت ‪/‬ علی مندنی پور

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22744  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 03 بهمن 1402
    سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اعلام کرد
    اگر در انتخابات لیست ندادیم تقصیر ما نیست
    اگر در انتخابات لیست ندادیم، تقصیر ما نیست. این جمله ای است که سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره رفتار انتخاباتی این حزب، مطرح کرد.
    جواد هروی در این گفت‌وگو به ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با سایر گروه‌ها پرداخت و گفت که از میان گروه‌ها و جریان‌های مدنظر حزب، برای ائتلاف هیچ کدام کاندیدایی ندارند.
    وی این را هم گفت که «اینکه اصلا در چه شهرهایی لیست داشته باشیم یا خیر، باز هم به عملکرد شورای نگهبان مربوط است و لذا اگر قرار باشد لیست بدهیم لیست کامل خواهیم داد وگرنه لیست نخواهیم داد.»
    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نگرانی حزب اعتدال و توسعه از این جهت است که شهرهای بزرگی مانند تهران تا اندازه زیادی از مشارکت دور شده‌اند و کاملا روشن است که مشارکت در این شهرها سرد شده، تا جایی که موضوعی برای ارائه لیست در تهران و شهرستان‌ها مطرح نیست و بیشتر نگرانی از این است که ما احزاب موجود نتوانیم شرایط لازم را برای دعوت مردم به انتخابات فراهم کنیم. در حقیقت رد صلاحیت‌های گسترده مانع از این شده که ما کاندیداهایی را برای فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی داشته باشیم و ائتلاف با گروه‌های دیگر هم منوط به این است که احزابِ دیگر که نگرش‌های معتدل‌تری دارند کاندیداهای لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند، لذا ما همچنان منتظر وضعیت بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم.
    هروی همچنین درخصوص ردصلاحیت کاندیداهای حزب اعتدال و توسعه گفت: متاسفانه تا این لحظه شرایط به گونه‌ای بوده‌است که ما از حدود ۲۰۰ نفر کاندیدا در کل کشور به حدود ۴۰ نفر رسیده‌ایم که این ایراد از ما نبوده بلکه ایراد هیئت اجرایی و نظارت بوده است که امکان تنوع کاندیداهای ما و شکل‌گیری یک فضای رقابتی را از احزابی مثل حزب اعتدال و توسعه گرفته است.
    وی همچنین تاکید کرد:
    شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه درباره سرلیستی تصمیم می‌گیرد. به عبارت دیگر شورای مرکزی حزب مشخص می‌کند که بعد از تایید صلاحیت‌ها ورود کرده و لیست خود را در تهران و جاهای دیگر مشخص کند. این که اصلا در چه شهرهایی لیست داشته باشیم یا خیر، باز هم به عملکرد شورای نگهبان مربوط است و لذا اگر قرار باشد لیست بدهیم لیست کامل خواهیم داد وگرنه لیست نخواهیم داد.
    هروی در پاسخ به این سوال که حزب اعتدال و توسعه لیست مشترک در نتیجه ائتلاف با سایر گروه‌ها ارائه خواهد کرد؟ گفت: در حال حاضر شرایط به نحوی است که گروه‌هایی قرار است با حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کنند، اصلاً کاندیدایی ندارند که بخواهند به ما اضافه شوند و ما عملاً در وضعیتی قرار داریم که به علت نداشتن بازیکن نمی‌توانیم در زمین بازی، بازی کنیم نه به دلیل تحریم کردن انتخابات.
    بنده رسماً اعلام می‌کنم که حزب اعتدال و توسعه می‌خواهد کاملاً در فضای سیاسی نقش آفرین باشد اما مشروط بر اینکه کاندیدای لازم برای فعالیت و حتی ائتلاف با دیگر اعضا را داشته باشد.
    وی همچنین در پاسخ به این پرسش که احزاب مدنظر حزب اعتدال و توسعه برای ائتلاف، از طیف اصلاح‌طلب بوده‌اند که هیچ کاندیدایی ندارند؟ این حزب برای ائتلاف به سمت اصولگرایان حرکت نکرده است؟ اعلام کرد: در شرایط فعلی بسیاری ازنمایندگانِ ادوار که حتی از هواخواهان آقای لاریجانی بوده‌اند، هم متاسفانه رد صلاحیت شده‌اند. در واقع ما در حزب اعتدال و توسعه نیم‌نگاهی به نمایندگان ادوار و یاران دکتر لاریجانی هم داشته‌ایم اما صلاحیت بسیاری از آنها رد شده و متاسفانه چه در طیف اصولگرا و چه در طیف اصلاح‌طلب فاقد نیرو در کلان‌شهرها هستیم. ما با برخی از طیف‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا رایزنی‌هایی داشته‌ایم اما متاسفانه کسانی که نگرش‌های هم‌سو با حزب اعتدال و توسعه داشتند امروز در زمین بازی دیده نمی‌شوند که بتوانیم با آن‌ها ائتلاف کنیم.