سرمقاله

برهه حساس تاریخ وکالت ‪/‬ علی مندنی پور

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • همکاری همراه اول و شرکت انتقال گاز ایران باهدف بهبود خدمات مخابراتی و هوشمندسازی زنجیره ارزش
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • حضور همراه اول در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس 2024
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22783  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 03 بهمن 1402
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت:
    ضرورت تبیین هنرمندانه نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به نقش و جایگاه مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بایستی با زبان هنر این نقش کلیدی مساجد را برای نوجوانان و جوانان تبیین کرد.
    «سعید جابری انصاری» در نشست ستاد دهه فجر مساجد استان البرز که در محل ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شد، با بیان اینکه نسل تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و بقای آن همه از دل مسجد و پایگاه های بسیج بیرون آمده اند، افزود: امروز پایگاه های بسیج و کانون های مساجد با بیش از 40 سال فعالیت به خوبی در عرصه فرهنگی و دینی نقش آفرینی می کنند.
    وی اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲ که امام خمینی (ره) جهاد مقدس خود را آغاز کرد، کانون عمده مبارزات در دل مساجد و مسجدی ها شکل گرفت و ادامه یافت تا به مبارزه عمومی مردمی رسید و در این مسیر افراد متدین توسط ساواک دستگیر و شکنجه و بعضی ها به شهادت رسیدند. وی با اشاره به اینکه فضای مساجد یک فضای مهم و خاص برای همه ما است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حمله ناجوانمردانه رژیم بعث صدام روبرو شدیم که بازهم سربازان و رزمندگان رشیدی از دل این مساجد و پایگاه های بسیج به جبهه ها رفته و به شهادت رسیدند.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: اکنون در یک برهه زمانی هستیم که دشمن تلاش می کند که نسل جوان و نوجوان ما را از سابقه انقلاب اسلامی با شبهات فکری و عقیدتی جدا کند که باید با به تصویر کشاندن این مقاومت ها و ایثارگری ها و اقدامات خودجوش مردمی با زبان هنر و فرهنگ، این ایستادگی ها و مبارزات را در وجود نسل آینده نهادینه کنیم.
    جابری انصاری با بیان اینکه یکی از شعارهای دولت مردمی سازی فرهنگ است، گفت: این دولت از دل مردم برخاسته و اکنون مساجد در بطن مردم هستند که باید فرهنگ معنوی این مکان ها، نهادینه سازی و گسترش یابد و با ابزارهایی که در اختیار داریم این فضا را مدیریت کنیم.
    وی استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بهره مندی از تجارب و خاطرات آن ها را از جمله این ابزارها دانست و افزود: ساخت فیلم های کوتاه، مستندات دینی و تاریخی از دیگر این ابزارها به شمار می رود.
    جابری انصاری یکی دیگر از ابزارهای هنری برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی را تولید سرودهای انقلابی عنوان کرد و گفت: اولین نمایندگی سرود انقلابی در کشور به فرهنگ و ارشاد البرز داده شده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: گروه های سرود در کل استان فعالیت می کنند ولی باید در زیر یک پرچم واحد و در قالب یک بانک اطلاعاتی واحد باشند.
    جابری انصاری با بیان اینکه پس از ایام دهه مبارک فجر، انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیش رو داریم، گفت: دهه فجر بیانگر حضور ما در صحنه است و یکی از دستاوردهای کمیته دهه فجر مساجد می تواند تبیین مسایل انقلاب اسلامی، دموکراسی و مشارکت مردم در آینده و سرنوشت خودشان باشد.
    وی تاکید کرد: برای به صحنه آوردن و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از دل مساجد بایستی اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهیم که استفاده از ظرفیت تبلیغات کانون های فرهنگی و هنری مساجد بسیار تاثیرگذار است.
    جابری انصاری با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال باید متفاوت با سال های دیگر بدرخشیم، گفت: با جبهه مقاومت در مقابل ظالمانی که امروز غزه را به شدیدترین وجه ممکن بمباران می کنند و به یمن ضربه می زنند؛ ایستاده ایم.
    وی افزود: امروز ایران اسلامی محور مقاومت است و امسال در دهه فجر باید از تمام ابزارها استفاده کنیم تا مظلومت جبهه مقاومت که امروز توسط مستکبران آسیب می بیند را تبیین کنیم و با یک حرکت مسنجم تری کار را جلو ببریم که بایستی از ظرفیت شعرا و قصه گویان نیز در این بین استفاده شود. مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز نیز در این نشست با بیان اینکه در شکل گیری انقلاب اسلامی مساجد نقش بی بدیلی داشتند، گفت: در تداوم انقلاب اسلامی نیز مساجد همچنان نقش پررنگی دارند.
    حجت الاسلام «کاظم شکری» افزود: هرجا از مسجد غافل شدیم و مشغول دیگر فعالیت های غیرمسجدی شدیم از آرمان های انقلاب فاصله گرفتیم که در حوزه فرهنگ هم وقتی شعار دولت مردمی سازی فرهنگی است یکی از آن ها رجوع به مساجد است. وی تاکید کرد: انتخابات نزدیک به دهه فجر است که باید تمام تلاش ما در مساجد و کمیته ها در مشارکت حداکثری باشد.
    وی یکی از برنامه ها در دهه فجر را برگزاری ۱۰ جشن محوری در ۱۰ مسجد محوری کرج عنوان کرد و گفت: هر شب از این ایام در یک مسجد محوری جشنی با شکوه برگزار خواهد شد.
    شکری با بیان اینکه این گونه جشن ها در مساجد محوری شهرستان ها نیز برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری میزهای خدمت، جشنواره فوتسال بین کانون های فرهنگی هنری مساجد، مسابقات کتابخوانی و دیگر مسابقات ورزشی از دیگر برنامه های پیش بینی شده در ایام دهه فجر است.