سرمقاله

سیاست خارجی موثر، با قدرت ملی یکپارچه ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2315  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 07 دی 1401
    حکومت طالبان در حال پس‌ رفتن است
    یک کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه تحصیل دانشجویان دختر افغان در ایران به صورت مجانی امری بعید است، خاطرنشان کرد: ممکن است با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه ایران در این رابطه تغییر کند و پذیرای دختران دانشجوی افغان باشد.
    علی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعلام ممنوعیت ورود دانشجویان دختر افغانستانی به دانشگاه‌های از سوی طالبان گفت: همین رویکرد و روابط سیاسی فرهنگی که طالبان تا امروز در پیش گرفته موجب شده تا کشورهای دیگر دولت‌شان را به رسمیت نشناسند. با توجه به شرایط، انحصار قدرت طالبان به جایی رسیده است که از نظر فکری دارد به طالبان قبل یعنی دوران حاکمیت اول نزدیک می‌شود و به جای پیشرفت در حال پس‌رفتن است.
    این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان اینکه طالبان الان برای حفظ قدرت دارد به سمت طالبان قدیم می‌رود و معتقد است، زنان نباید در اجتماع باشند و درس بخوانند، گفت: خیلی از افغان‌ها تلاش دارند از این کشور به نقاط دیگر مهاجرت کنند که بخشی از آن‌ها به ایران آمده اند. در واقع خیلی از افغان‌های زن که به ایران آمدند، دارند درس می‌خوانند یا قصد این کار را دارند اما اینکه تصور کنیم دختران دانشجو بیایند و مجانی در ایران و دانشگاه های ایران درس بخواندن امری بعید است، هر چند نمی‌توان درباره آن با قطعیت صحبت کرد، ممکن است با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نگاه ایران در این رابطه تغییر کند و پذیرای دختران دانشجوی افغان باشد.
    رستمی درباره اینکه آمدن تعداد قابل توجه دانشجوی دختر افغانستانی به ایران می تواند زمینه ساز گسترش فرهنگ و زبان و فارسی باشد تصریح کرد: همین الان هم در افغانستان به لحاظ فرهنگی و زبانی و قومی میان تاجیک‌ها و ازبک‌ها و هزاره‌ها از یکسو و پشتون ها دعواست. اختلافات فرهنگی روز به روز دارد در افغانستان پررنگ تر می شود. امروز احمد مسعود مبادرت به ایجاد شبکه های مبارزانی کرده که تاکنون برخوردهایی میان آنها و حکومت پشتون‌ها رخ داده است و این درگیری‌ها ادامه داد.
    وی درباره تمایل و امکان حضور دانشجویان افغان در دانشگاه‌های ایران تصریح کرد: تمایل برای آمدن به ایران بیشتر در بین دری زبان های افغان وجود دارد اما اگر پشتون‌ها بخواهند برای تحصیل از افغانستان خارج شوند به نظرم به پاکستان می‌روند.
    رستمی درباره شرایط محدود ایران و امکان پذیر نبودن تعاملات بانکی و مالی برای انتقال کمک‌ سازمان‌های بین‌المللی و مردم نهاد به دانشجویان دختر برای تحصیل احتمالی در ایران گفت: البته الان به ایران از سوی نهادهای بین‌المللی کمک نمی‌شود اما سازمان‌های بین‌المللی می توانند ساز و کارهای مناسبی را که پول و کمک هزینه مستقیم به دست متقاضی افغان برساند را شکل دهند. به علاوه این مساله می تواند به بهبود نسبی تعاملات بین‌المللی و نگاه بیرونی‌ها به ایران منجر شود.