سرمقاله

سیاست خارجی موثر، با قدرت ملی یکپارچه ‪/‬ شهاب زمانی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • برگزاری دوازدهمین كارگاه بین‌المللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2323  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 07 دی 1401
    رانندگی با بنز موتورواگن سال ۱۸۸۵، اولین خودروی درون‌سوز جهان
    بنز موتورواگن بعنوان اولین خودروی جهان شناخته می‌شود. این وسیله به یک پیشرانه ۱ لیتری تک سیلندر با تنها ۰.۷۵ اسب بخار قدرت مجهز است. بیایید با ماشین زمان به آگوست سال ۱۸۸۸ بازگردیم. شما در یک شهر کوچک آلمان هستید که ناگهان صدایی غیرعادی سکوت را می‌شکند. این صدا تقریباً شبیه قطار به نظر می‌رسد اما هیچ ریلی در کار نیست. کمی بعد، منبع صدا ظاهر می‌شود. وسیله‌ای درشکه مانند که هیچ اسبی آن را نمی‌کشد. این چیزی است که به‌عنوان اولین خودروی جهان شناخته می‌شود و همسر مخترعش با آن اولین سفر جاده‌ای خودرویی جهان را در آگوست ۱۸۸۸ رقم زد. کار بنز در سال ۱۸۸۵ این خودرو را با نام پتنت موتورواگن ساخت و در ۲۹ ژانویه سال بعد آن را تحت عنوان وسیلهٔ نقلیه با پیشرانهٔ بنزینی ثبت اختراع کرد.
    بنابراین اساساً کارل بنز خودرو را اختراع کرد. البته ممکن است قبل از این افرادی خودروهایی با پیشرانه بنزینی طراحی کرده باشند و شاید خیلی هم خوب کار می‌کرده‌اند اما اثری از آن‌ها وجود ندارد. بنز خودروی خود را به‌عنوان اختراع به ثبت رساند و دو سال بعد همسرش برتا با فرزندش اولین سفر جاده‌ای را با موتورواگن انجام داد. این یک سفر ۱۸۰ کیلومتری از مانهایم به فورتسهایم و برگشت بود.
    حال نوبت من است که ۱۳۰ بعد در پیست آزمایشی مرسدس بنز در ایمندینگن آلمان با موتورواگن رانندگی کنم. البته این خودرو نمونهٔ اصلی نیست بلکه یکی از کپی‌هایی است که در دههٔ ۲۰۰۰ توسط مرسدس بنز از موتورواگن ساخته شد اما کاملاً مطابق با موتورواگن اصلی است. کارل بنز در سال ۱۹۰۶ خودروی اصلی را بازسازی و به موزهٔ مونیخ اهدا کرد که هنوز هم آنجا است.
    درمورد طراحی بیرونی موتورواگن حرف خاصی نمی‌توان زد زیرا این شبیه یک موتورسیکلت سه‌چرخ است و هیچ بدنه‌ای ندارد. درواقع، این خودرو صرفاً یک پیشرانه و یک صندلی نیمکت مانند است که روی یک فریم فولادی سوار شده و بنابراین قطعات مکانیکی آن کاملاً قابل‌مشاهده هستند. در موتور واگن همچنین چیزی تحت عنوان کابین هم وجود ندارد و تنها تجهیزات آن به یک صندلی نیمکتی با دو زیر آرنجی و پشتی کوتاه به همراه فنرهایی محدود می‌شود که صرفاً از آسیب دیدن ستون فقرات شما جلوگیری می‌کند.
    موتورواگن از یک پیشرانهٔ ۱ لیتری تک سیلندر نیرو می‌گیرد که حدود ۰.۷۵ اسب بخار قدرت در دور ۴۰۰ rpm تولید می‌کند و حداکثر سرعتی در حدود ۱۵ کیلومتر را فراهم می‌کند. در آن زمان می‌توانستید با اسب و درشکه سریع‌تر از این حرکت کنید! این پیشرانه که به‌صورت افقی روی محور عقب نصب شده است، نیروی خود را از طریق یک تسمهٔ چرمی، دو زنجیر فلزی و یک دیفرانسیل به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این موتور بجای بنزین با لیگروئین (ماده‌ای نفتی) کار می‌کند و به سیستم خنک‌کنندهٔ باز بدون واتر پمپ و فلای‌ویل عظیم مجهز است.