سرمقاله

شعبده بازی با اعداد / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 23886  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 25 بهمن 1402
    «ابتکار» سفر رئیس قوه قضاییه به عراق را بررسی می‌کند
    اژه‌ای به دنبال قاتلان حاج قاسم
    گروه سیاسی - غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به همراه هیأت بلندپایه مقامات قضایی کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، بعد از ظهر دیروز (سه‌شنبه  ۲۴ بهمن) وارد بغداد پایتخت کشور عراق شد و مورد استقبال رسمی «قاضی زیون» معاون اول شورای عالی قضایی عراق و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.
    رئیس دستگاه قضای جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه، سپس در یادمان محل شهادت سردار سپهبد «حاج‌قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، «حاج‌ابومهدی المهندس» و همرزمانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد حضور یافتند و یاد و خاطره این شهیدان را گرامی داشتند.
    محسنی اژه‌ای پس از استقبال رسمی مقامات شورای عالی قضایی عراق در فرودگاه بغداد، در یادمان محل شهادت شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آنها در مسیر فرودگاه بغداد حضور یافت و به مقام شامخ این شهیدان والامقام ادای احترام کرد.
    رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران سپس طی سخنانی در جمع خبرنگاران عراقی و ایرانیِ حاضر در یادمان محل شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان شهید آنها گفت: این یادمان، نشانه‌ای از جنایت‌های آمریکا و مستکبران امروز عالم است.
    رئیس دستگاه قضا گفت: چه کسانی در جنایتِ به شهادت رساندن شهید سلیمانی و شهید المهندس، دو سردار بزرگ و دو مجاهد اسلام و یاران و همرزمان آنها، نقش داشتند؟ جرم این شهیدان چه بود که اینگونه به شهادت رسیدند و قطعه قطعه شدند؟
    محسنی اژه‌ای افزود: سرداران عزیز سلیمانی و المهندس و همراهان و همرزمان آنها برای مبارزه با تروریسم و دفاع از اسلام، کشور و ملت‌های مظلوم به شهادت رسیدند؛ آنها عمر خود را در راه مبارزه با مستکبرین و خدمت به مردم و کشور صرف کردند و امروز نزد خداوند متعال زنده هستند و روزی می‌خورند.
    رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: از خداوند بزرگ مسألت داریم به همه ما توفیق دهد که در راه دفاع از اسلام و خدمت به مسلمین و مقابله با مستکبرین خدمت کنیم.
    محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر به عراق، مقوله مربوط به تروریسم و ترویست‌ها است و در همین راستا، روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد که به ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان این سرداران محور مقاومت انجامید، مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.
    در جریان سفر رئیس قوه قضائیه و مقامات قضایی عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به عراق، برنامه‌های کاری ویژه‌ای به منظور تقویت هر چه بیشتر مناسبات حقوقی و قضایی ایران و عراق، صورت خواهد پذیرفت.
    دیدار با ایرانیان مقیم عراق، مذاکره و رایزنی با مقامات قضایی عراق، پیگیری ویژه اقدامات دستگاه قضایی عراق پیرامون روند رسیدگی به پرونده ترور سرداران محور مقاومت شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی‌ المهندس» و همرزمانشان در فرودگاه بغداد، تقویت و توسعه همکاری‌های مشترک قضایی برای مقابله با تروریسم و ملاقات با مقامات سیاسی دولت عراق از جمله «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر، از جمله برنامه‌های کاری سفر رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق است.
    پیش از عزیمت به عراق، طی مصاحبه‌ای در فرودگاه مهرآباد تهران، با اشاره به اهداف این سفر، اظهار کرد: تعمیق و توسعه همه‌جانبه مراودات و ارتباطات با همه کشورهای دوست به ویژه همسایگان، از جمله سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است؛ این مراودات و ارتباطات شامل طیف متنوعی از مسائل اعم از سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و قضایی می‌شود.
    رئیس قوه قضائیه با اشاره به گستره وسیع مراودات و ارتباطات حقوقی و قضایی فی‌مابین ایران و عراق، گفت: ایران و عراق مراودات و ارتباطات سطح بالا و پرحجمی در حوزه مسائل حقوقی و قضایی دارند و رفت‌وآمدهای هیئت‌های طرفین در این خصوص، گواهی بر این موضوع است؛ در سال ۱۴۰۲، تعداد قابل توجهی از هیئت‌ها میان دو کشور در تردد بودند و توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی در حوزه مسائل حقوقی قضایی میان ایران و عراق در خلال این رفت‌وآمدها منعقد شده است.
    رئیس دستگاه قضا ضمن اشاره به سفر اردیبهشت ماه سال جاریِ رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران، بیان کرد: در جریان سفر اردیبهشت ماه رئیس شورای‌عالی قضایی عراق به ایران، یادداشت‌های تفاهمی میان دو طرف به امضا رسید و کمیته‌های مشترکی فی‌مابین ایران و عراق در خصوص موضوعات مختلف و مسائل مبتلابه تشکیل شد.
    رئیس قوه قضائيه افزود: در جریان این سفر، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق از من برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورد تا رایزنی‌ها و ارتباطات دو کشور پیرامون مسائل دوجانبه حقوقی و قضایی و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی در این حوزه، استمرار و گسترش یابد.  
    محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به طور واضح، یکی از مسائل مورد پیگیری در جریان سفر به عراق، مقوله مربوط به تروریسم و ترویست‌هاست که در این خصوص کمیته مشترکی میان ایران و عراق تشکیل شده است.
    رئیس قوه قضائيه بیان کرد: همچنین روند رسیدگی به پرونده جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد که به ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان این سرداران محور مقاومت انجامید، مورد پیگیری خواهد بود.
    رئیس قوه قضائيه گفت: یکی از مسائلی که مطمح‌نظر ما قرار دارد، انجام اقدام مؤثر علیه رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی است که بر حجم و گستره جنایات خود علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه افزوده است و امیدواریم که بتوانیم به همراه سایر کشورهای اسلامی، در این زمینه اقدام مؤثری را داشته باشیم.