سرمقاله

چالش‌های مهم فرهنگ در این روزها / آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • جراحی بینی - میزان تغییر چهره بعد از عمل بینی + هزینه و مراقبت های لازم
  • بهترین نکات برای خرید لنت ترمز پژو 206 تیپ 2 از فروشگاه لنتام با کیفیت فوق‌العاده
  • فیبرنوری ایرانسل به ۱۲۰مین شهر رسید
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25161  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 17 اسفند 1402
    شانسی که علی نصیریان به یک نویسنده داد
    نویسنده کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» در آستانه رونمایی از این کتاب می‌گوید: درباره آقای نصیریان این شانس را داشتم که ایشان هم گنجینه غریبی از حافظه در اختیار دارند و هم متوجه اهمیت نگارش کتاب تاریخچه شفاهی بودند و تمایل داشتند همه اطلاعات لازم را در اختیارم قرار بدهند.
    کتاب علی نصیریان، دهه ۹۰ توسط نگار حسینی، نوشته شده و قرار است این کتاب که از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه رونمایی شود.
    نگار حسینی، در آستانه رونمایی از این کتاب در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره این اثر ارایه می‌دهد.
    او در ابتدا گفت: بسیاری از دوستان می‌گفتند نوشتن کتاب آقای نصیریان کار خیلی سختی است ولی من کفش آهنی و زره پوشیدم و آن را نوشتم.
    این نویسنده با اشاره به ضعیف بودن تاریخچه شفاهی در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در حوزه تاریخچه شفاهی بسیار فقیریم و در این زمینه خیلی کم‌کاری داریم. بسیاری از چهره‌های مهم کشور ما با وجود آثار درخشان خود، در بخش گردآوری کارهایشان خیلی ضعیف عمل کرده‌اند چون در کشور ما خاطره‌نویسی و نوشتن زندگی‌نامه، خیلی مرسوم نیست.
    حسینی اضافه می‌کند: هرچند مدتی است نوشتن خودزندگی‌نامه تا حدودی رواج پیدا کرده ولی این گونه آثار اغلب، رویکرد پژوهشی ندارند و بیشتر شامل خاطرات شخصی آن نویسنده‌اند. بنابراین با علم به این ضعف، مشغول کار شدم.
    او ادامه می‌دهد: اطلاعات این کتاب برای سال ۹۰ است. در آن مقطع با انتشارات فرهنگ معاصر وارد گفتگو شده بودیم و قرار بود مجموعه‌ای از آثار پژوهشی درباره بزرگان هنر کشورمان منتشر کنیم که بعدا این تصمیم تغییر کرد.
    حسینی با ابراز تاسف از ضعف تاریخچه شفاهی در کشورمان می‌افزاید: با شروع نوشتن کتاب متوجه شدم چقدر در زمینه تاریخچه شفاهی ضعیف عمل کرده‌ایم. عموم تاریخ شفاهی ما یا از بین رفته یا اصلا اسناد و مدارکی در آن زمینه نداریم. بنابراین ناچاریم به حافظه شخصی افراد تکیه کنیم که مشکلاتی دارد چون ممکن است اتفاقات را به خوبی به یاد نداشته باشند.
    او ادامه می‌دهد: درباره آقای نصیریان این شانس را داشتم که ایشان هم گنجینه غریبی از حافظه در اختیار دارند و هم متوجه اهمیت نگارش کتاب تاریخچه شفاهی بودند و تمایل داشتند همه اطلاعات لازم را در اختیارم قرار بدهند.
    حسینی با بیان اینکه رویکرد این کتاب، پژوهشی است، اضافه می‌کند: این کتاب جنبه پژوهشی دارد و شامل گفتگو با خود آقای نصیریان و دیگر کسانی است که با ایشان همکاری و آشنایی داشته‌اند. البته کتاب ما قالب روایی دارد و نه گفتگویی. ضمن اینکه تلاش کرده‌ام تمام نقدهایی را که تا به حال درباره آثار ایشان نوشته شده، گردآوری کنم.
    او می‌افزاید: در این کتاب، در دل روایت زندگی آقای نصیریان، بخشی از تاریخ هنر کشورمان مانند چگونگی راه‌اندازی تماشاخانه سنگلج (تالار ۲۵ شهریور)، تالار رودکی، تلویزیون و اوضاع و احوال سینما و ... را مرور می‌کنیم و مخاطب با خواندن آن متوجه می‌شود در آن مقطع در تئاتر، سینما و تلویزیون ما چه اتفاقاتی رخ داده است. سعی کردم جنبه‌های شخصی زندگی ایشان را هم لحاظ کنیم و خاطرات کودکی و نوجوانی و جوانی ایشان هم گردآوری شده‌اند. معتقدم کتاب باید مفصل‌تر از این می‌شد ولی بهتر دیدیم کتابی، کوتاه‌تر و خوش‌خوان‌تر داشته باشیم.
    او با تقدیر از همکاری علی نصیریان در نگارش این کتاب می‌گوید: در طول کار آقای نصیریان، بسیار همراه بودند. در هر قراری همیشه چندین دقیقه زودتر از من می‌رسیدند. در طول کار متوجه شدم ایشان چقدر سالم زندگی کرده‌اند و به گفته خودشان این اصرار بر زندگی سالم، به دلیل عشق‌شان به بازیگری است و دریافتم که چقدر عاشق این کار هستند. به همان نسبت هم تلاش کردند روایت سالمی از اتفاقات داشته باشند و امیدوارم نتیجه کار مورد توجه خوانندگان نیز قرار بگیرد.