سرمقاله

در مسئله مردم‌داری با مشکل مواجهیم / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25279  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 19 اسفند 1402
    ورود «توماسِ تاریک» به کتابفروشی‌ها
    رمان «توماسِ تاریک» نوشته موریس بلانشو با ترجمه رضا سیروان توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، رمان «توماسِ تاریک» نوشته موریس بلانشو به‌تازگی با ترجمه رضا سیروان توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شده است. موریس بلانشو نویسنده این‌کتاب، نویسنده و فیلسوف فرانسوی متولد ۱۹۰۷ و درگذشته به‌سال ۲۰۰۳ است. او در سال ۱۹۲۲ پس از پایان تحصیلات متوسطه، تحت عمل جراحی معده قرار گرفت و به‌خاطر اشتباه پزشک تا دم مرگ رفت اما از دنیا نرفت و تا پایان عمر با عوارض آن‌اشتباه پزشکی زندگی کرد. آثار این‌نویسنده یا داستانی هستند، یا فلسفی یا قطعات پراکنده ادبی.
    رمان «توماس تاریک» این‌نویسنده قهرمانی دارد که یک‌تنه مقابل این‌اندیشه ایستاده که مقولات درک‌نشدنی باید حذف شوند. سکوت، غیاب، فراموشی ازجمله موضوعات و مفاهیمی هستند که در این‌رمان موریس بلانشو حضور دارند. در این‌داستان، در پس همه‌چیز، این‌باور وجود دارد که مرگ مثل مضیقه‌ای وجودی، به زندگی شکل می‌دهد و حدود و حدودش را مشخص می‌کند. نوع روایت‌های بلانشو به‌گفته منتقدان یادآور کافکا و ساد هستند چون سنتی نیستند و از فضا، زمان و صدای روایت، حالتی نو ارایه می‌کنند.
    داستان پیش‌رو بیشتر بر پایه یادآوری شخصیت و تک‌گویی‌هایش بنا شده و تقریبا از اتفاقات بیرونی و کنش و واکنش شخصیت‌ها عاری است. همچنین مرز بین قصه و نظریه ادبی هم در فرازهایی از آن از بین می‌رود.
    «توماس تاریک» در ۱۲ فصل نوشته شده است.