سرمقاله

ورود دوباره به کریدور مسقط ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26078  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 21 فروردین 1403
    پاسخی به یک گزارش
    آغاز ارزیابی و پایش روند مدیریت پایدار و آسیب پذیری جنگل های هیرکانی
    سردبیر محترم روزنامه ابتکار
    با سلام و احترام
    نظر به مطلب منتشر شده در آن روزنامه مورخ ٢٤/١٢/١٤٠٢ شماره١٢٦٥٢ باعنوان “ بخش زیادی از جنگلبان ها به شغل دوم روی آورده‌اند/ محیط بانان بی سنگر” مقتضی است دستور فرمایید،طبق قانون مطبوعات، توضیحات وزارت جهاد کشاورزی را در آن روزنامه در همان صفحه و ستون برای روشنگری افکار عمومی منتشر شود.
    حقوق و مزایای جنگلبانان خدوم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از مسایلی است که سازمان از راه های مختلف در تلاش است که ضمن عادلانه شدن دستمزد از دغدغه این عزیزان کاسته شود.
    این در حالی است که موضوع مذکور از طریق اقدام سازمان های متولی در دولت و با اولویت مجلس، قابل حل است و سازمان منابع طبیعی با برگزاری جلسات متعدد و ارایه گزارش های مستند از نوع کار و تناسب دریافتی جنگل بانان هم از طریق مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصصی و هم در درون دولت اقدام کرده است.
    از سال گذشته ارزیابی و پایش روند مدیریت پایدار و آسیب پذیری جنگل های هیرکانی آغاز شده و طی ٥ سال طرح های جنگلداری برای ١٠٤ حوزه هیرکانی تهیه و فاز نیمه تفصیلی طرح، تکمیل شده است.
    جنگل‌های هیرکانی حدود ٢ میلیون و 900 هزار هکتار پهنه بندی شدند وکاربری آنها به طور کامل مشخص شد.برای انجام این کار از تمام ظرفیت های کشور مانند شرکت های مشاوره ای مربوطه دانشگاه ها مراکز تحقیقاتی و کارشناسان سازمان منابع طبیعی استفاده شده که در این زمینه برای اجرای طرح‌های فنی حفاظتی جنگل های هیرکانی؛ سامانه ای راه اندازی شد.
    طرح جنگلداری اجتماعی به طور پایلوت در ١٠ استان زاگرسی در حال اجراست که برنامه ریزی و نظارت با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و اجرا با مردم است.احیای جنگل‌های حرا در اولویت سازمان جنگل‌ها است که با همکاری بخش خصوصی انجام می شود.
    برای احیای ٥٠ میلیون هکتار مرتع در کشور ، نظام نامه فعالیت مردمی سازی منابع طبیعی در اختیار اتحادیه مرتع داران قرار گرفته است و می تواند تاثیر بسزایی درروند فعالیت های منابع طبیعی داشته باشد.
    در رابطه با زمین خواری، کارگروه مبارزه با زمین خواری نیز برای مقابله با دانه درشت ها تشکیل شده است که با متخلفان برخورد قانونی می شود به طور مثال به تازگی یک سازمان که قیمت هر متر از طبقه اول آن ٢٥٠ میلیون تومان قیمت داشت تخریب شد و این روند ادامه خواهد داشت.
    طرح خروج دام از جنگل های هیرکانی تا پایان برنامه چهارم انجام شد، اما در برنامه های پنجم و ششم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
    هچنین چرای دام در مراتع برای دامداران شمال کشور حیاتی است اما حضور دام در جنگل ها خسارت زا است که باید مورد توجه قرارگیرد.طبق آمار سرشماری رسمی ۹.٢ میلیون راس دام در این جنگل ها وجوددارد که به طور حتم آمار غیررسمی آن بیش از این است که باید برای آن چاره ای اندیشید، با وجود اینکه امنیت غذایی برای ما اهمیت زیادی دارد اما خسارت وارده به جنگل ها خسارت به امنیت زیستی است. حل این مسئله نیازمند آگاهی بخشی به جامعه بومی در مورد زیان چرای دام و نابودی زیست بوم جنگل است متاسفانه تضاد منافع دامداران که بیشتر هم به صورت محلی و خرد است و همین امر مدیریت معظل چرای دام را بیشتر می کند. البته سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با درک معیشت دامدار به دنبال راه های جایگزین و جلوگیری از ورود دام به جنگل است. وزارت جهادکشاورزی وظیفه ذاتی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی کشور می داند که البته زراعت چوب هم یکی از روش های جایگزین در حفظ و احیای بافت جنگل است که این سازمان بیشتر بر مسایل مدیریتی آن نظارت دارد .