سرمقاله

لجبازی با افکار عمومی تا کجا؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26180  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 25 فروردین 1403
    از پوشیدن تصادفی شماره ۱۰ برزیل تا رکوردهای ماندگار
    جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد با یک اتفاق تاریخی همراه بود؛ جوان ۱۷‌ ساله‌ای از آمریکای جنوبی رکوردهایی را ثبت کرد که بعد از ۶۶ سال همچنان پابرجاست. به گزارش ایرنا، ششمین دوره جام‌جهانی فوتبال در سال ۱۹۵۸ به میزبانی سوئد برگزار شد و ۱۶ تیم در آن مسابقات شرکت داشتند. ویسنته فئولا سرمربی آن روزهای برزیل بود، او تیمش را به اروپا آورد تا در این جام به میدان برود. هر چند به زعم برخی از چهره‌های فوتبالی در آن دوران، پله کودکی بیش نبود اما تقدیر، سرنوشت دیگری را برای این مهاجم برزیلی رقم زد. شماره ۱۰ به صورت تصادفی به پله سپرده شد و شاید دلیل آن این بود که در آن دوران برای این شماره ارزش خاصی قائل نبودند.
    جام شروع شد و برزیل در ۱۹۵۸ در گروه چهارم با تیم‌های انگلستان، اتحاد جماهیر شوروی و اتریش هم‌گروه بود، اما چه شد که پله ۱۷ ساله و جوان در آن سال طوفانی در تیم ملی برزیل به پا کرد؟
    آنها در اولین بازی با قدرت کار خود را آغاز کردند و موفق شدند اتریش را به سه‌گل شکست دهند؛ اما دیدار دوم برابر انگلیس به تساوی بدون گل به پایان رسید تا در کانون توجه رسانه‌های برزیل و البته خبرهای منتقدانه آنها قرار بگیرند
    برزیل در سومین بازی خود در ۲۵ خرداد ۱۳۳۷ چاره‌ای جز برتری مقابل اتحاد جماهیر شوروی نداشت، چرا که در غیر این صورت احتمال داشت حتی از جام کنار برود. آنها در این دیدار ۲ بر صفر پیروز شدند تا با ۵ امتیاز و صدرنشینی، جواز حضور در مراحل بعدی را کسب کنند. نیلتون سانتوس فقید که یکی از نخستین مدافعان بزرگ جهان به شمار می‌رود از جمله نفراتی بود که اعتقاد داشت باید به پله جوان میدان داد و در نهایت موفق شد با کمک چند برزیلی دیگر ویسنته فئولا را متقاعد کند که الماس سیاه را به میدان بفرستد.
    برزیل صعود کرد تا به مرحله حذفی برسد، در این مرحله نام پله در فهرست گلزنان جام ثبت شد. او در دقیقه ۶۶ تنها گل بازی را به ثمر رساند و برزیل را برنده از زمین بازی خارج کرد تا عنوان جوان‌ترین گلزن جام‌جهانی را از آن خود کند. اما تقدیر، سرنوشت بهتری برای پله تدارک دیده بود. ۴ روز بعد او در دیدار مقابل فرانسه با هنرنمایی خود ۳ بار دروازه حریف را باز کرد تا در ۱۷ سالگی رکورددار هت‌تریک جام‌جهانی هم شود. پله در آن دیدار در دقایق ۵۲،۶۴ و ۷۵ گلزنی کرد تا در برد ۵ بر ۲ تیمش سهم به‌سزایی داشته باشد.
    عطش گلزنی مهاجم خوش‌نقش برزیلی تمامی نداشت، او در فینال برابر سوئد هم ۲ بار موفق به گلزنی شد و در دقایق ۵۵ و ۹۰ تا شادی را به مردم برزیل هدیه کند. با این گل پله جوانترین گلزن فینال جام‌جهانی هم لقب گرفت.
    رکوردی که پله ثبت کرد هنوز هم پابرجاست، از آن روز تا امروز هیچ بازیکن دیگری قبل از تولد ۱۸ سالگی خود نتوانست در جام جهانی گلزنی کند، هر چند بعد از او مانوئل روزاس مدافع مکزیکی در زمانی که ۱۸ سال و ۹۳ روز داشت یا مایکل اوون مهاجم تیم ملی انگلیس در زمانی که ۱۸ سال و ۱۹۰ روز داشتند هم موفق به گلزنی شدند اما پله با ۱۷ سال سن، در راس جوانترین گلزنان جام جهانی ماندگار شد و همچنان نام الماس سیاه برزیلی در این آمار جاودانه است.
    پله سال‌ها بعد به خاطرات آن روزها اشاره کرد و گفت:‌ من فقط ۱۷ سال سن داشتم و فشاری را احساس نمی‌کردم. به اروپا آمده بودم و همه چیز برای من جدید بود. آنجا شبیه یک میهمانی بود و من فقط دوست داشتم از فوتبال و حضور در آن مسابقات لذت ببرم.
    او در ادامه به اشک‌های پدرش اشاره کرد. در آن زمان به رکورد فکر نمی‌کردم، تمام چیزی که برای من مهم بود به قولی باز می‌گشت که به پدرم داده بودم. وقتی برزیل در سال ۱۹۵۰ به اروگوئه باخت، پدرم گریه می‌کرد، به او گفتم نگران نباش من برزیل را در جام‌جهانی برنده می‌کنم.
    پله در مورد رکوردهایی که به نام او ثبت شده بود نیز گفت: طبیعی است از این اتفاق راضی باشم اما شاید روزی برخی از آنها شکسته شود اما زدن سه‌گل در یک بازی برای بازیکن جوان خیلی سخت است.
    اسطوره‌ فوتبال برزیل و جهان که از فقر مطلق به یکی از بزرگترین و شناخته شده‌ترین ورزشکاران تاریخ معاصر تبدیل شد، روز پنجشنبه هشتم دی‌ماه ۱۴۰۱و در سن ۸۲ سالگی چشم از دنیا فرو بست.