سرمقاله

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26396  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 28 فروردین 1403
    سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
    اظهارات گروسی کمکی به برجام نمی‌کند
    گروه سیاسی - سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری سال جدید، پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه را در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود توصیف کرد و گفت انتظار است آمریکا به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه قدردان اقدام مشروع و متناسب ایران باشد.
    ناصر کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با عملیات شنبه شب ایران علیه رژیم صهیونسیتی اظهار کرد: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است. وی با بیان اینکه  حمله به برخی از مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود در راستای دفاع مشروع  صورت گرفت، گفت: ایران در این زمینه مسئولانه عمل کرد و پیش از اقدام نظامی، هشدارهای لازم را به روش‌های دیپلماتیک داده بود.
    وی همچنین با بیان اینکه تهران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه متعهدانه عمل کرده است، خاطرنشان کرد: اردن از جمله کشورهایی است که در طول این سال‌ها از ناحیه اقدامات جنایت آمیز رژیم صهیونیستی متاثر بوده است و شایسته است که اقدام مشروع ایران در تنبیه متجاوز مورد حمایت و تایید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و عربی و اسلامی قرار بگیرد.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد یکشنبه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل در مورد پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی گفت: این نشست فاقد دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: من اطلاعی در مورد این سفر و برنامه سفر ایشان ندارم و سازمان انرژی اتمی در جریان این کار هستند.
    وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و موضوع برجام و ادعای او مبنی بر اینکه برجام مرده است، خاطرنشان کرد: اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی کمی زیاد شده است  و در آن رگه‌های اظهار نظرهای سیاسی بیشتر از رگه‌های فنی و تخصصی  است و قطعاً این گونه اظهارات کمکی به برجام نمی‌کند.
    انتظار این است که آقای گروسی در چارچوب مسئولیت خود به عنوان مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل و اظهار نظر کند و به رفتارهای مسئولانه و همکاری‌های متعهدانه جمهوری اسلامی ایران با آژانس توجه داشته باشد و نگاه ایجابی در این زمینه داشته باشد.
    وی همچنین گفت : برجام ساز و کارهای خاص خود را دارد.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقیف یک کشتی از سوی ایران طی روزهای گذشته در تنگه هرمز اظهار کرد: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی خود، طبیعتاً کلیه ترددها در تنگه راهبردی هرمز را مورد توجه قرار می‌دهد  و از نقض حاکمیت خود در این حوزه جلوگیری می‌کند.
    وی ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که من در این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است البته این موضوع و بررسی ابعاد  آن در مراجع ذی صلاح مربوطه انجام می‌شود .
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوال  خبرنگار CBS آمریکا مبنی بر اینکه آیا حرکت نظامی اخیر ایران علیه اسرائیل در چارچوب توافق صورت گرفته بین تهران و واشنگتن بود و در این زمینه هماهنگی بین دو کشور وجود داشت با توجه به تبادل پیام‌هایی که پیش از این بین دو کشور صورت گرفته بود؟ اظهار کرد: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر رد و بدل شد در ارتباط با اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود و این انتظار وجود داشت که دولت آمریکا بر اساس منشور ملل متحد و کنوانسیون وین اقدام غاصب رژیم صهیونیستی در حمله به مقر دیپلماتیک ایران را محکوم کند ولی دولت آمریکا کاملاً برعکس این موضوع عمل کرد و از محکوم کردن این موضوع اجتناب کرد و مانع تصویب بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در مورد محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی شد.
    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه ششمین نمایشگاه توانمندی صادرات کشور با عنوان ایران اکسپو از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، تصریح کرد:  این موضوع در راستای اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در توسعه صادرات و رونق تجارت خارجی با مشارکت نهادهای مرتبط از جمله وزارتخانه‌های خارجه و صمت انجام می‌شود.
    وی  همچنین با بیان اینکه به رغم تحولات اخیر و برخی از اخبار نادرست منتشر شده، کلیه نشست‌ها، رویدادها و همایش‌های دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و  چند جانبه که قرار بود در ایران برگزار شود در زمان مقرر خود برگزار می‌شود و بر اساس رویه‌های معمول وزارت خارجه  سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران در خارج از کشور  کاملاً آمادگی دارند که شرکت مدعوین و علاقه مندان برای شرکت در این رخدادها از جمله ایران اکسپو را تسهیل کنند.
    کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که ممکن است برخی طرف‌های اروپایی در پی حمله تنبیهی ایران انجام دهند، اظهار کرد: این کشورها باید توجه داشته باشند اقدام ایران کاملا مشروع و منطقی بود و این کشورها باید قدردان خویشتنداری ایران طی ماه‌های گذشته و رفتار مسئولانه ایران نسبت به امنیت و ثبات منطقه‌ای باشند.
    وی تاکید کرد: این کشورها به جای ایراد اتهام به ایران، باید خویشتن را مورد مواخذه قرار دهند و به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند که در مقابل هفت ماه جنایت جنگی مستمر و نسل کشی آشکار رژیم صهیونیستی چه اقدامی انجام داده‌اند و چرا به مسئولیت حقوقی، بین‌المللی، انسانی و اخلاقی خود در قبال ملت فلسطین و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل نکرده‌اند.
     وی تصریح کرد: این کشورها به جای هم‌سرایی با رژیم جنایتکار صهیونیستی، در کنار کشورهای صلح‌طلب قرار بگیرند. به جای حمایت از رژیم جنگ طلب صهیونیستی از اقدام مسئولانه ، هوشمندانه ، معقولانه و خویشتنداری و شکیبایی متعهدانه ایران در طول ماه‌های گذشته قدردانی کنند.