سرمقاله

فاصله ایران و اسرائیل تا جنگ تمام عیار؟ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26430  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 28 فروردین 1403
    سیستان و بلوچستان رکورددار کسب رتبه‌های برتر کشاورزی کشور
     زاهدان  محمد شکوهی  فر: سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خاستگاه تولید متنوع‌ترین محصولات کشاورزی در کشور است به طوریکه در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول، تولید خرما رتبه دوم، تولید پسته رتبه نهم و در پرورش شتر از لحاظ تعداد رتبه اول کشور را کسب کرده است. یکی از مهمترین جاذبه‌های سیستان و بلوچستان علاوه بر داشتن آثار تاریخی، باستانی و گردشگری؛ اقلیم منحصر به فرد و آب و هوای خاص و مطلوب آن بوده به گونه‌ای که بواسطه محصولات کشاورزی که دارد به استانی چهار فصل معروف است.
    سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خاستگاه تولید متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری در کشور است و حتی در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب محسوب شده و ظرفیتی بی‌بدیل برای ارزآوری دارد.
    آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده، به طوریکه مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته، همچنین مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه کوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستان‌های سرد است.
    سیستان و بلوچستان در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول کشور، تولید خرما رتبه دوم کشور و تولید پسته رتبه نهم کشور را کسب کرد
    آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده به طوریکه هم‌اینک از ۸۰ هزار هکتار باغات استان هشت هزار هکتار آن به کشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر تنها با ارزی که برای واردات میوه‌های گرمسیری بویژه موز اختصاص می‌باید در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شود علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز حتی برای کشور ارزآوری هم خواهد داشت.
    مزیت مهم دیگر سیستان و بلوچستان اقلیم مناسب کشت میوه‌های گرمسیری مانند خرما، موز و انبه بوده به طوریکه در تولید میوه‌های گرمسیری رتبه اول کشور، تولید خرما رتبه دوم کشور و تولید پسته رتبه نهم کشور را کسب کرده، همچنین اقلیم مناسب برای پرورش شتر موجب شده که سیستان و بلوچستان از لحاظ تعداد شتر رتبه اول کشور را کسب کند.
    سیاست گذاری در تأمین نیاز کالاهای اساسی با خودکفایی تولید مرغ
    یکی از طرح‌های سرمایه گذاری شاخص که دارای رشد قابل توجهی در سال ۱۴۰۲ بوده تسهیل در ایجاد و توسعه صنعت مرغ با اجرا و بهره برداری از تعداد ۹۹ واحد جدید مرغداری است که تعداد واحدهای موجود را از ۲۲۵ به ۳۲۷ واحد رسانده و تعداد ۱۷۱ واحد نیز در حال ساخت هستند.
    با این اقدام ظرفیت تولید مرغ در سیستان و بلوچستان از ۳۴ هزار و  ۹۶۰ تن به ۴۱ هزار و ۹۰۲  تن  در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده و به عبارتی ۱۸ درصد رشد داشته است.
    همچنین بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده با جذب سرمایه گذاران بزرگ کشور زمینه توسعه و افزایش باغات تولید خرما و موز در سیستان و بلوچستان رقم خورده بگونه‌ای که سرمایه گذاری هلدینگ ماهان منجر به ساخت نخلستان مدرن و مکانیزه در شهرستان‌های میرجاوه، مهرستان و قصرقند، احداث مزارع مدرن موز در باهو کلات و پیشین با سرمایه گذاری ۱۸ همت و اشتغال یک‌هزار و ۷۰۰ نفر شد.