سرمقاله

جلال خوش‌چهره / خطر تعلیق دیپلماسی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 266  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 08 آذر 1401
    سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد
    آمریکا همچنان به ایران پیام می‌فرستد

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت یاب که قرار است براساس تصمیم شورای حقوق بشر در مورد تحولات اخیر تشکیل شود، نخواهد داشت.

    ناصر کنعانی، روز گذشته  در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی  در مورد جلسه اخیر شورای حقوق بشر در مورد ایران و تشکیل کمیته‌ای از سوی این شورا به منظور  بررسی تحولات اخیر ایران و این که آیا تهران با این کمیته همکاری خواهد کرد یا نه؟ گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه به صورت مفصل منتشر شد و در آن دیدگاه‌های ایران بیان شد.  

    وی افزود: ایران همانطور که رسما اعلام کرد هیچگونه همکاری با این «کمیته سیاسی» تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت. جمهوری اسلامی در چارچوب مسئولیت‌های ملی خود رأسا اقدام به تشکیل کمیته ملی با حضور صاحبنظران و حقوقدانان و نمایندگان رسمی و غیررسمی کرده است. لذا استفاده عجولانه از ساز و کارهای حقوق بشری و رویکردهای سیاسی و استفاده ابزاری از این سازوکارها امری مردود است و هیچ کمکی به  ارتقای مفهوم حقوق بشر و سازوکارهای موجود در این زمینه  نخواهد کرد.

    کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی در این ارتباط به مسئولیت‌های ملی خود عمل می‌کند. دولت در این زمینه تا الان مسئولانه عمل کرده و با تشکیل کمیته ملی مسئولیت خود را ادامه می‌دهد و در مورد نتایج  پیگیری‌های این کمیته  اطلاع‌رسانی شفاف خواهد کرد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برجام و این‌که به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دیگر تمایلی به احیای برجام و پیگیری مذاکرات برجامی ندارند و نظر ایران دراین ارتباط چیست، گفت: متاسفانه اروپایی‌ها دچار نوعی بی‌عملی در انجام تعهدات خود در ارتباط با موضوع برجام هستند. در زمان خروج آمریکا از برجام به رغم تعهدات این کشورها مبنی بر خروج آمریکا از برجام و این‌که به نوعی عمل خواهند کرد که ایران از مزایای برجام منتفع شود در این حوزه دچار بی‌عملی و عدم استقلال رای بودند.

    در مذاکرات دوره‌های اخیر نیز اروپا نشان داد در سایه رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته و متاسفانه نمی‌توانیم بگوییم که اروپا نقش مستقلی را ایفا می‌کند و مواردی که از طریق اروپا اعلام می‌شود چندان قابل سرمایه‌ گذاری نیست.

    وی همچنین در ارتباط با نوع موضع‌گیری مقامات آمریکایی در ارتباط با موضوع برجام نیز اضافه کرد: همانطور که وزیر امور خارجه مطرح کردند آمریکایی‌ها در مواضع سیاسی اعلامی خود نکاتی را مبنی بر بی‌میلی نسبت به ادامه مذاکرات مطرح می‌کنند و می‌گویند مذاکره در دستور کار ما نیست اما در حوزه عمل همچنان در حال ارسال پیام‌ها هستند.

    وی تصریح کرد: درمورد روند جاری نیز نه اظهار خوش‌بینی می‌کنیم نه اظهار بدبینی و واقع‌بین هستیم و واقع‌بین خواهیم ماند. ایران فعال عمل می‌کند و اگر طرف مقابل نیز فعال باشد و از اراده سیاسی لازم برای انجام توافق برخوردار باشد حتما با واکنش مثبت ایران مواجه می‌شود و در صورتی که فعال نباشد ایران رویکرد مستقل خود مبتنی بر تصمیم و سیاست‌های کلان ملی کشور را دنبال خواهد کرد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا وزیر خارجه عمان در جریان سفر به تهران حامل پیامی از سوی آمریکا بوده است و این‌که آیا وزیر خارجه قطر در گفت و گوی تلفنی با وزیر خارجه کشورمان حامل پیامی از سوی آمریکا بوده با توجه به این‌که اخیرا وزیر خارجه آمریکا به دوحه سفر کرده است، تصریح کرد: ما بارها تاکید کرده‌ایم که پیام‌هایی میان ایران و شرکای برجامی از جمله دولت آمریکا تبادل می‌شود من بدون تایید تکذیب انتقال پیام از سوی مقامات مورد اشاره از سوی شما تاکید می‌کنم که تبادل پیام از طریق واسطه‌ها از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یا مقامات و وزرای خارجه کشورهای دوست که با دو طرف (ایران و آمریکا) در ارتباط هستند انجام می‌شود.

    وی در پاسخ به سوال مجدد خبرنگار پرسش‌کننده که آیا وزیر خارجه عمان حامل پیام از سوی آمریکا به ایران بود، اظهار کرد: من این موضوع را نه تایید می‌کنم نه تکذیب.

    سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که دیروز به همراه یک ماسک شیمیایی به سالن سخنگویی آمده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با نقش دولت آلمان در صادرات تسلیحات شیمیایی در عراق برای استفاده صدام از این تسلیحات علیه ملت ایران اضافه کرد: در چند روز آینده شاهد فرارسیدن روز بین‌المللی و جهانی همبستگی با قربانیان سلاح‌های شیمیایی هستیم و این ماسک مخوفی که امروز همراه خودم در این جلسه آوردم برای من گویای خاطراتی است و هم رمز و نماد خاصی برای ملت ایران، شهروندان ایرانی و نیروهای مسلح، نظامی و بسیجیان ایران در طول دوران جنگ تحمیلی است.

    وی با اشاره به حضور خود در میدان جنگ در زمان نوجوانی ادامه داد: بنده در دوره دفاع مقدس زمانی که جوانی ۱۵ – ۱۶ ساله بودم مدتی را در جبهه‌های جنگ در کنار رزمندگان حضور داشتم و این ماسک که ظاهر مخوفی دارد یکی از اقلام همراه ما بود که معمولا با خودمان در مناطق مختلف حتی در پشت جبهه داشتیم و دلیل آن هم این بود که رژیم صدام در استفاده از تسلیحات ممنوعه و غیرمتعارف از جمله استفاده از تسلیحات شیمیایی هیچ ابایی نداشت.

    کنعانی با بیان این‌که در طول دوران جنگ متاسفانه تعدادی از دولت‌های غربی از جمله دولت آلمان سلاح‌های شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند و او از این سلاح‌ها علیه ملت ایران استفاده کرد، تصریح کرد: رژیم بعث عراق با استفاده از این سلاح‌ها جنایات بی‌شماری را نه فقط علیه نظامیان ایرانی بلکه علیه شهروندان ایرانی و عراقی انجام داد و براساس بررسی‌هایی که خود منابع غربی مشخصا آلمانی‌ها انجام دادند این یک موضوع مشخص شده است که آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی و سلاح‌های شیمیایی نقش داشته است. شرکت‌های آلمانی نقش وسیعی در این زمینه ایفا کرده‌اند و براساس برخی از گزارش‌ها که حدود ۸۰ درصد تولید گازهای شیمیایی عراق با کمک این شرکت‌ها انجام شده است.

    وی اضافه کرد: مجله اشپیگل آلمان در جایی گزارش می‌کند که دولت آلمان ۱۳۹ تذکر از سازمان ملل به خاطر فروش مواد شیمیایی و بیولوژیکی در عراق دریافت کرده است و گزارش‌های کمیسیون بازرسی تسلیحات سازمان ملل هم در این زمینه وجود دارد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: در این روزها شاهد این هستیم که دولت آلمان ادعاهایی را در ارتباط با نقض حقوق بشر در ایران مطرح می‌کند و پرچم‌دار ارائه قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه تهران بوده است، دولت آلمان با توجه به سابقه‌اش درمورد حقوق بشر در جایگاهی نیست که بخواهد چنین ادعاهایی را علیه ایران مطرح کند.

    کنعانی ادامه داد: این کشورها که دارای سابقه سیاهی در نقض حقوق بشر هستند چگونه به خودشان حق می‌دهند خودشان را مدعی و مدافع حقوق بشر نشان دهند چه طور به خودشان حق می‌دهند در عین حالی که زنان، کودکان و مردان کرد ما را در سردشت با تجهیز رژیم متجاوز صدام به سلاح‌های شیمیایی بمباران کرده است اکنون دم از حقوق زنان کرد ما بزنند نفاق آنها آشکار است این نفاق شرم‌آور است اما آنها انجام می‌دهند.

    وی اضافه کرد: قطعا دولت جمهوری اسلامی ایران در چارچوب‌های سیاسی و دیپلماتیک خود پیگیر جنایات کشورهای غربی علیه ملت ایران از جمله پیگیر کشورهای آلمان و شرکت‌های آلمانی در تجهیز صدام به سلاح‌های شیمیایی برای به‌کارگیری علیه ملت ایران خواهد بود.