سرمقاله

بگذاریم همه بمانند ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 2726  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 14 دی 1401
    وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد
    احتمال دیدار اسد و اردوغان
    وزیر خارجه ترکیه روز گذشته درباره احتمال دیدار رهبران ترکیه و سوریه گفت تصمیم‌گیری نهایی برعهده رئیس جمهوری است و اردوغان تاکید دارد که این گفت‌وگوها به صورت مرحله‌ای‌ انجام شود.
    مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری تی.آر.تی گفت: ایده برگزاری چنین نشستی پس از مذاکرات وزرای خارجه دو کشور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
    وی افزود: درست نیست که چنین پیش‌بینی‌هایی انجام دهیم. درنهایت، باید توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تصمیم گیری شود. اما مساله‌ای وجود دارد که رئیس جمهوری ما گفته است “گفت‌وگوی مرحله‌ای انجام خواهد شد.” اول وزرای دفاع و روسای اطلاعات و سپس بین وزرای خارجه و سپس رهبران جلسه‌ای برگزار شود.
    اخیرا وزیر خارجه ترکیه گفته بود آنکارا پیشنهاد برگزاری نشستی بین وزرای خارجه ترکیه و سوریه را در نیمه دوم ژانویه ۲۰۲۳ و احتمالا در یک کشور ثالث مطرح کرده بود.
    اردوغان ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ گفته بود به ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه پیشنهاد داده تا دیداری بین سران ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شود که پیش از نشست روسای سرویس‌های اطلاعاتی، وزارت دفاع و امور خارجه برگزار می‌شود. در ۲۸ دسامبر گذشته میلادی، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکرات سه جانبه‌ای را در مسکو برگزار کردند تا راه‌های حل بحران سوریه را بررسی کنند. این گفت‌وگوها نخستین دیدار رسمی بین آنکارا و دمشق در ۱۱ سال گذشته بود.
    چاووش اوغلو در ادامه گفت، آنکارا از نزدیک با مسکو برای تعیین تاریخی به منظور نشست بین وزرای خارجی ترکیه و سوریه همکاری می‌کند.
    روزنامه دیلی صباح نیز از قول وزیر خارجه ترکیه نوشت: روسیه تاریخ ملاقات وزرای امور خارجه ترکیه و سوریه را پیشنهاد کرده اما مورد قبول ما نبود. ما در حال کار بر روی پیشنهادهای جدید بر روی یک تاریخ هستیم. من گفته‌ام که جلسات سه جانبه باید به خوبی سازماندهی شده و بر نتایج متمرکز باشد.
    وی همچنین خاطرنشان کرد: طرف‌های مذاکره باید اقدامات لازم را انجام دهند و همچنین در سطح کارشناسی در خصوص این نشست گفت‌وگوهایی صورت خواهد گرفت.
    چاووش اوغلو افزود: مسائل آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و همچنین پروژه‌هایی برای ایجاد شرایط مناسب زندگی مهم هستند. در این راستا، تماس‌های بین المللی با مقام‌های سوریه اهمیت پیدا کرده است. دمشق تمایل خود را برای همکاری در موضوع بازگشت پناهجویان ابراز کرده است.